20 Oktober 2014

ANTARA SAHAM MAS BERNILAI RM0.27 SESAHAM DENGAN NASI LEMAK RM45.......

Betui ke Mas membayar harga yang tinggi kepada pembekal makanan.....mengapa terlalu tinggi siapa yang make-up harga,   belum peralatan dan perkhidmatan  yang mahal tentu lebih lagi make-up harganya.....

Patutlah rugi memanjang.. Nasi Lemak RM45, Telur ayam MAS beli RM8 sebiji..

Pemegang saham Mas akan dibayar 27 Sen Sesaham Atau Tiada Apa-Apa - Pakar Ekonomi



KUALA LUMPUR: Pemegang saham minoriti Malaysian Airline System Bhd (MAS) mungkin tidak akan memperoleh apa-apa jika mereka menolak tawaran 27 sen sesaham pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang dijadual pada 6 November, kata pakar ekonomi.

Dr Yeah Kim Leng, Dekan Fakulti Perniagaan Universiti Sains dan Teknologi Malaysia memberi nasihat ini kepada pemegang saham tersebut.

"Lebih baik "menerimanya walaupun sukar" dan sekurang-kurangnya mendapat semula sebahagian daripada pelaburan itu," katanya.

Dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Bhd pada 30 Ogos telah mengumumkan satu pelan yang radikal untuk memulihkan MAS yang memerlukan pengurangan pekerjaan, suntikan modal sehingga RM6 bilion dan penubuhan sebuah syarikat baharu (Newco) untuk menjalankan perniagaan syarikat penerbangan itu.

Selain itu, ia menawarkan 27 sen sesaham kepada pemegang saham minoriti dan selepas memperoleh kelulusan pemegang saham, MAS akan dinyahsenarai daripada Bursa Malaysia sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula yang bertujuan mengembalikan keuntungan syarikat penerbangan negara itu dalam tempoh tiga tahun dinyahsenarai.

Kim Leng berkata, jika MAS menjadi entiti swasta sekarang, pemegang saham minoriti sedia ada akan kehilangan semua pelaburan mereka.

"Mereka akan memperoleh nilai sifar daripada pelaburan mereka. Mujurlah, Khazanah campur tangan sekurang-kurangnya jalan keluar itu dianggap munasabah dengan keadaan semasa di MAS.

"Justeru, tawaran 27 sen itu tidak perlu dilihat sebagai terlalu rendah kerana sekurang-kurangnya suntikan modal dan diambil alih oleh Khazanah, mereka akan mendapat semula sebahagian daripada pelaburan mereka," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata, memandangkan kepada hakikat bahawa tiada wira lain yang muncul dan mampu untuk menyelamatkan MAS, tiada asas yang kukuh bagi pemengang saham minoriti untuk menolak tawaran tersebut.

"Sudah tentu, mereka boleh tawar-menawar bagi nilai yang lebih tinggi tetapi berdasarkan masalah yang dihadapi oleh MAS, sukar untuk mempertikaikan untuk nilai yang lebih tinggi bagi saham mereka," katanya.

Bersetuju dengan pendapat Dr Yeah, bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Ong Tee Keat berkata pemengang saham minoriti sebenarnya tidak mempunyai pilihan kecuali menerima tawaran tersebut.

"Apabila syarikat dinyahsenarai, apa pilihan yang kita ada? Anda perlu menerimanya," katanya.

Ong berkata, kerajaan yang bertanggungjawab kepada pembayar cukai dalam apa keadaan sekali pun, menambah: "Anda tidak mampu untuk memuaskan hati pemegang saham minoriti dengan mengorbankan kepentingan pembayar cukai. Saya kira ini merupakan keseimbangan yang kerajaan perlu laksanakan".

Beliau berkata, jika MAS gagal dan tanpa bantuan daripada Khazanah, pemegang saham minoriti tidak akan mendapat apa-apa.

MAS dalam pekelilingnya bertarikh 15 Oktober 2014 menggesa pemegang saham minoritinya untuk menerima harga tawaran 27 sen oleh Khazanah untuk penswastaan syarikat penerbangan itu bagi memberi laluan kepada pelan pemulihannya.

Pelan pemulihan komprehensif MAS yang diumumkan oleh dana negara tersebut pada 29 Ogos adalah bergantung kepada penerimaan penswastaan MAS bernilai RM1.38 bilion.

Syarikat penerbangan negara, yang menanggung kerugian bagi tiga tahun kewangan yang lepas, menghadapi tekanan yang besar untuk meningkatkan prestasi kewangannya. Dan dua tragedi MH370 dan MH17 telah menjadikan proses pemulihan lebih sukar.

Berdasarkan persekitaran yang mencabar dalam sektor penerbangan, prestasi kewangan MAS dijangka terus lemah.

Dalam pekelilingnya kepada pemegang saham, yang akan mengadakan pertemuan pada 6 November, MAS memberi penekanan bahawa ia perlu melaksanakan penstrukturan semula yang komprehensif dengan segera untuk menangani keadaan perniagaan yang kurang baik, justeru syarikat penerbangan negara memerlukan pembiayaan untuk mengekalkan perniagaannya.

MAS dikatakan membelanjakan RM4 juta sehari untuk memastikan operasinya terus berjalan.

Jika MAS terus menanggung kerugian yang besar, ditambah dengan pengurangan simpanan tunai, tanpa sebarang bantuan kewangan mungkin akan terus memburukkan keadaan kewangannya dan membawa kepada Syarat-Syarat Penyenaraian PN17.


Patutlah rugi memanjang.. Nasi Lemak RM45, Telur ayam MAS beli RM8 sebiji..



Masih ingatkah lagi dengan kritikan Chef Wan tentang nasi lemak 'telanjang' yang disajikan oleh Malaysia Airline System Berhad pada awal tahun ini?

Kritikan itu dibuat oleh Chef Wan kerana syarikat penerbangan itu menyajikan nasi lemak dengan telur rebus separuh dan sambal, tanpa potongan timun, kacang dan ikan bilis seperti kebiasaan.

Chef Wan mendakwa MAS seperti tidak mengambil peduli terhadap sarapan rakyat Malaysia yang diagung-agungkan ke seluruh.

MAS kemudian menjawab kritikan itu memberitahu akan mempertingkatkan hidangan tersebut.

Namun selepas lapan bulan, nampaknya hidangan itu menampilkan sedikit perubahan iaitu nasi lemak, telur kuning dan sambal udang. Kacang dan ikan bilis disediakan secara berasingan dalam bungkusan plastik kecil.

Kali ini MalaysiaGazette tidak mahu mengulas mengenai sajian itu kerana difahamkan nasi lemak yang disajikan itu dibeli berdasarkan kemampuan poket MAS.

Seorang kakitangan syarikat penerbangan itu mendakwa, MAS bukan tidak boleh menyediakan sajian yang lebih baik tetapi tidak mampu.

"Kalau hendak tahu nasi lemak yang dihidangkan dalam pesawat MAS berharga RM45," dakwa kakitangan itu kepada MalaysiaGazette yang bertanyakan mengenai sajian nasi lemak itu.

Wartawan dan jurugambar MalaysiaGazette diberikan sajian nasi lemak itu ketika dalam penerbangan ke Kuala Lumpur dari Amsterdam baru-baru ini.

Kakitangan MAS itu memberitahu, sajian nasi lemak sering dipertikaikan khususnya oleh penumpang tempatan, lantaran itu mereka lebih suka menawarkan roti dan omelette sahaja, selain rasanya lebih enak.

"Sejujurnya kalau ada penumpang yang tanya mana yang sedap, saya akan cadangkan penumpang memilih omelette.

"Kalau beri nasi lemak kepada penumpang yang cerewet, macam-macam yang tidak puas hati dengan hidangan itu," tambahnya.

Malah, beliau mendakwa, harga sebiji telur yang dibeli oleh MAS pada harga RM8.

Tambah kakitangan itu, kalau awal tahun ini, hanya nasi lemak, telur dan sambal ikan bilis tetapi sekarang ditingkatkan dengan sambal udang, telur serta ikan bilis dan kacang.

"Itu sahaja kemampuan MAS yang ada," katanya.

Sementara itu, sumber dalaman MAS ketika diminta mengulas harga makanan yang sangat tinggi terpaksa dibeli oleh MAS, beliau berkata: " Ia adalah salah satu faktor kakitangan MAS marah dengan penjualan MASCatering dulu.

"Tapi siapa yang mahu mendengar rayuan kakitangan MAS, sekarang inilah akibatnya," jawabnya ringkas ~ MalaysiaGazette

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cuba check siapa yang supply tu.....
Mungkin ada kerabat diraja yang terlibat..mUNGKIN.....mUNGKIN

Tanpa Nama berkata...

MAS ni macam pelacur lah, semua me langgani dia. Tinggal tulang dah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...