09 Disember 2013

Yingluck bubar Parlimen Thailand, umum PRU Akur Desakan Pembangkang



Yingluck Shinawatra

BANGKOK - THAILAND. Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra hari ini mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat sekali gus memberi laluan kepada pilihan raya di negara ini bagi menenangkan krisis politik di negara itu yang semakin parah.

Yingluck membuat pengumuman itu di depan beribu penunjuk perasaan antikerajaan yang akan berarak melalui Bangkok bagi "protes terakhir" menentang kerajaan itu.

Beliau berkata, pilihan raya baru akan diadakan mengikut demokrasi, tanpa menetapkan tarikhnya.

Pengumuman itu juga dibuat ekoran peletakan jawatan oleh parti pembangkang utama di negara itu pada Ahad bagi membantah kerajaan yang tidak sah dan tidak mampu lagi untuk bekerja.


Ahli Parlimen Demokrat meletakkan jawatan beramai-ramai
sebagai tekanan ke atas Kerajaan untuk membubar parlimen

Ahli Parlimen daripada pembangkang Parti Demokrat meletak jawatan secara beramai-ramai pada hari Ahad dalam apa yang dilihat sebagai usaha terakhir parti itu untuk memaksa Perdana Menteri Yingluck Shinawatra untuk membubarkan Dewan Rakyat dan memindahkan kuasa kepada penunjuk perasaan.


Pemimpin Demokrat Abhisit Vejjajiva, disertai oleh ahli-ahli parti, mengumumkan bahawa semua Ahli Parlimen 153 pihak telah bersetuju untuk meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta. Peletakan jawatan beramai-ramai dilihat oleh pemerhati sebagai satu percubaan untuk memaksa pembubaran parlimen

Keputusan itu dibuat sehari sebelum Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik Rakyat ini (PDRC) perarakan di seluruh negara sepatutnya bermula. Hari ini adalah "perlawanan akhir" untuk menjatuhkan kerajaan dan menghilangkan apa yang dipanggil "rejim Thaksin" itu.

Bercakap pada sidang akhbar, pemimpin Demokrat Abhisit Vejjajiva berkata parti itu memutuskan ia tidak lagi boleh menunggu kerajaan untuk mengambil tanggungjawab untuk apa yang ia telah lakukan.

Encik Abhisit berkata Pheu Thai Ahli Parlimen tidak pernah mengambil tanggungjawab untuk meluluskan undang-undang selimut pengampunan kontroversi dan juga mencabar pemerintah Perlembagaan Mahkamah pindaan piagam yang melibatkan solekan Senat.

Beliau berkata peletakan jawatan beramai-ramai 153 Ahli Parlimen parti itu adalah untuk "mengesahkan" kekurangan kesahihan parlimen yang mengkhianati kepercayaan awam.

Peletakan jawatan Ahli Parlimen parti, yang berkuat kuasa serta-merta, adalah untuk mengekalkan standard yang tinggi, katanya.

"Apabila amanah hilang ... perlembagaan dilanggar, parlimen mesti bertanggungjawab. Parlimen tidak boleh diambil tebusan untuk membiarkan penginapan kerajaan yang berkuasa," katanya.

Beliau berkata anggota parti dan bekas Ahli Parlimen akan menyertai bantahan hari ini sebagai orang biasa.

Beliau menegaskan parti tidak akan menerima jawatan politik jika mereka tidak selaras dengan perlembagaan dan sistem parlimen.

Sebagai tindak balas, eksekutif pihak-pihak Kerajaan bersendiri pakatan _ Pheu Thai, Chartthaipattana, Chart Pattana Parti dan Palang Chon _ bertemu semalam petang untuk membincangkan langkah Demokrat '.

Mereka memutuskan bahawa pihak pakatan akan memerhatikan pendirian Cik Yingluck semalam dan menegaskan kebuntuan politik perlu ditangani atas dasar undang-undang.

Mereka juga meminta penunjuk perasaan anti-kerajaan yang dijangka berkumpul di sekitar Rumah Kerajaan hari ini untuk datang tidak bersenjata.

Cik Yingluck semalam berulang kali menegaskan dia tidak akan meletak jawatan atau membubarkan Dewan kecuali pilihan raya baru dipanggil selaras dengan perlembagaan.

Akademik menganggap langkah itu Demokrat 'sebagai cubaan terakhir untuk menggulingkan kerajaan.

Ahli sains politik Nakharin Mektrairat berkata langkah itu Parti Demokrat akan membuat  pembubaran tidak dapat dielakkan. Beliau berkata peletakan jawatan beramai-ramai akan kos Dewan Rakyat legitimasinya.

Wanwichit Boonprong, akademik sains politik Rangsit University, berkata langkah itu seolah-olah satu cubaan terakhir oleh parti untuk memaksa kerajaan dan Perdana Menteri untuk membubarkan Dewan dan meninggalkan kuasa.

Parti itu dipercayai peletakan jawatan akan membawa kepada penutupan kerajaan.

Walau bagaimanapun, Encik Wanwichit percaya kerajaan mungkin dapat bertahan untuk beberapa waktu, sekurang-kurangnya sehingga awal tahun depan, kerana Parti Bhumjaithai masih pembangkang di Parlimen dan beberapa puak dalam Bhumjaithai menyokong kerajaan.

Dalam kes senario yang terbaik, kerajaan mungkin bertahan sehingga satu referendum mengenai cadangan majlis rakyat Encik Suthep adalah membuat kesimpulan, jika ia dijalankan.

Para saintis politik menyifatkan langkah itu Demokrat 'sebagai usaha untuk mewajarkan pergerakan protes, dan berhujah bahawa Parlimen ini dan kerajaan tidak mempunyai barang kesahihan.

Wutthisak Larpcharoensap, rektor Universiti Ramkhamhaeng, berkata peletakan jawatan Demokrat 'lagi boleh melemahkan kesahihan kerajaan dan Dewan.

Encik Suthep semalam berjanji penunjuk perasaan mereka tidak akan pulang ke rumah dengan tangan kosong selepas perarakan hari ini.

Encik Suthep berkata penunjuk perasaan perlu pek untuk penginapan yang panjang kerana mereka tidak akan meninggalkan sehingga ia berakhir.

"Bangkok akan lumpuh. Bersedia untuk bermalam di jalan. Kami tidak akan pulang ke rumah sehingga ia berakhir," katanya.

Encik Suthep berkata beliau akan mengisytiharkan kuasa rakyat bagi pihak penunjuk perasaan anti-kerajaan.

Sementara itu, Ketua tentera Prayuth Chan-OCHA memberi jaminan tentera tidak akan mengadakan rampasan kuasa.

"Saya ingin semua orang untuk bersabar dan mencari jalan damai keluar. Rampasan kuasa A hanya akan membawa kepada masalah lagi. Bagaimana negara boleh berdiri di mata masyarakat jika rampasan kuasa yang berlaku? Semua orang patriotik tetapi mereka perlu mendapatkan bersama-sama," Gen Prayuth berkata.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...