14 Disember 2013

PANAS ! TOKONG MAZHU...FITNAH PEMBANGKANG RUPANYA

Pulau Jerejak ditukar Mazu Island, fitnah – Guan Eng




PULAU PINANG: Lim Guan Eng menjelaskan dakwaan pembangkang bahawa Pulau Jerejak telah ditukar nama kepada Mazhu Island adalah fitnah.

Katanya, sehingga sekarang pihak pembangkang masih tidak dapat menunjukkan bukti bahawa Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah meluluskan penukaran nama Pulau Jerejak kepada Pulau Mazhu (satu dewa Buddha) dan juga untuk membina Tokong Mazhu di sana.

“Saya kesal perkara sensitif yang tidak benar dan palsu ini telah dimuatkan secara meluas dalam blog pro Umno untuk mencemarkan lagi imej Kerajaan Negeri dan saya sebagai Ketua Menteri di kalangan orang Melayu dan Islam,” ujarnya semasa mengulung perbahasan Belanjawan 2014 pada persidangan Dun, hari ini.

Tegsnya, dakwaan itu adalah sangat merbahaya kerana bersifat rasis dengan cubaan untuk menimbulkan isu agama dan perkauman.

Katanya, sebagai seorang peguam, Adun Teluk Air Tawar perlu tahu bahawa sebarang penukaran nama pulau mestilah melalui proses perundangan dan diwartakan.

Sebenarnya, jelas beliau bukan sahaja tidak ada sebarang penwartaan, malah tidak ada sebarang kelulusan oleh kerajaan negeri untuk penukaran nama tokong Mazhu seperti yang didakwa.

Katanya, kerajaan negeri akan mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas pihak yang berkenaan berhubung perkara itu pada masa yang sesuai.

Roboh gerai

Tambahnya, satu lagi dakwaan rasis berhubung mengapa hanya mengeluarkan kompaun saman dan tidak mengambil sebarang tindakan perobohan ke atas gerai tidak berlesen Cina di Pantai Bersih, Butterworth seakan-akan tindakan penguatkuasaan perobohan hanya ke atas gerai Melayu tidak berlesen sahaja.

“Dakwaan ini adalah tidak bertanggungjawab kerana laporan awal daripada Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) menunjukkan bahawa ada 1 penjaja Cina dan 6 penjaja Melayu yang tidak berlesen di sekitar Pantai Bersih,” katanya.

Sebenarnya, jelas beliau MPSP tidak mengambil tindakan perobohan bukan sahaja ke atas satu gerai tidak berlesen Cina tetapi gagal juga bertindak ke atas 6 gerai tidak berlesen Melayu.

Lim berkata, sekiranya ditanya mengapa tidak ada tindakan diambil ke atas ketujuh-tujuh gerai haram di Pantai Bersih ini, ia adalah soalan munasabah.

Tetapi, katanya ia bersifat rasis apabila cuba mensasarkan hanya sebuah gerai tidak berlesen Cina dan bukan 6 lagi penjaja berlesan Melayu.
“Oleh kerana tanah Pantai Bersih adalah milikan kerajaan negeri maka kerajaan negeri bercadang menggunakan pendekatan yang lembut sebelum bertindak keras menjalankan penguatkuasaan untuk mengeluarkan mereka,” ujarnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...