24 Disember 2013

TERKINI ! SERANGAN BOM MEREBAK KE PHUKET, SATU TRAK PIKAP PENUH DENGAN BOM DILETAK DIBELAKANG BALAI POLIS [ VIDEO INSIDE ]



Video letupan di Danok

Danok (Thailand): Kerajaan Thailand mengesahkan tiada rakyat Malaysia mengalami kecederaan mahupun terbunuh dalam kejadian letupan bom, di sini, semalam.

Datuk Bandar Sumnukham, Kecha Benjakern berkata, seramai 27 mangsa yang cedera mendapatkan rawatan di Hospital Sadao, manakala dua lagi yang mengalami kecederaan serius sudah dihantar ke Hospital Hatyai untuk rawatan susulan.

Menurutnya, kawasan sekitar insiden letupan bom akan ditutup selama seminggu bagi membolehkan pihak berkuasa menjalankan pemeriksaan selain urusan pampasan insurans.

"Kerajaan Thailand akan memberi pampasan kepada semua mangsa yang cedera dan kejadian ini sememangnya di luar jangkaan.

"Kami berharap pelancong terutamanya rakyat Malaysia tidak perlu takut dengan keadaan itu memandangkan pihak kami sudah mengambil langkah berjaga-jaga," katanya.




Sebuah bom di daerah Sadao di wilayah Songkhla pada Ahad 22 Disember, 2013 rosak sekurang-kurangnya empat kenderaan.(Gambar oleh Wichayant Boonchote)

Pihak keselamatan juga telah diperketatkan kawalan di Phuket selepas kenderaan dicuri  dari Selatan thailand ditemui diletakkan di belakang balai polis di wilayah resort, dengan bahan letupan disembunyikan dalam pikap.

27 orang cedera termasuk perempuan. Empat berada dalam keadaan serius selepas rentetan serangan bom yang bermula kira-kira tengah hari ahad.

Bom meletup di tiga lokasi di daerah Sadao. Laporan awal berkata terdapat empat bom. Daripada yang cedera, enam yang sedang dirawat di Hospital Sadao, 17 yang lain di Hospital Padang Besar dan empat di Hospital Songkhlanakharind, kata Gabenor Songkhla Kritsada Boonraj.

Letupan pertama, sebuah bom kereta yang kuat dan sekitar tengah hari berhampiran Oliver Hotel di tengah-tengah kawasan pelancongan di Ban Dannok di  Perbandaran tambon Samnak Kham .

Letupan telah merosakan  hotel dan lebih daripada 20 kedai-kedai dan tempat-tempat hiburan di kawasan itu. Kompleks hiburan Paragon popular telah terbakar , juga  sembilan kenderaan terbakar diletakkan di kawasan itu.

Selepas kejadian itu  trafik meningkat di pusat pemeriksaan sempadan Thailand-Malaysia di daerah itu kerana pelancung Malaysia  bergegas pulang .

Kira-kira dua jam lebih awal, unit pelupusan bom mematikan peranti bom yang ditemui di hadapan restoran McDonald dan di luar kedai Lotus Express . Pada sebelah petang pula, bom motosikal meletup di tempat letak kereta di Balai Polis Padang Besar dan sebuah lagi bom meletup di tempat letak kereta di Balai Polis Sadao. Tiada kecederaan dilaporkan.

Jurucakap Perintah Operasi Keselamatan Dalam Negeri Kol Banphot Poolpian berkata letupan bom adalah  bertujuan untuk melumpuhkan  zon ekonomi daerah.

Kol Banphot menolak kemungkinan keganasan terbaru akan membawa daerah Sadao, yang telah aman, ke dalam lubuk yang pemisah. Beliau berkata kuantiti besar barangan lari cukai dirampas di daerah tersebut sebulan kebelakangan ini. Ini mungkin menjadi satu sebab punca  keganasan.

Sementara itu, bom yang ditemui pada trak pikap dicuri di luar balai polis Phuket.

Polis menemui satu Isuzu kelabu trak pikap sarat dengan bom dibungkus dalam dua silinder gas memasak yang diletakkan di belakang balai polis Muang.

Pegawai pelupusan bom berjaya mematikan  peranti. Ia adalah kali pertama sebuah bom kereta yang disyaki telah ditemui di Phuket.

Kenderaan yang membawa bom( trak pikap)  telah dipunyai oleh Vithan Yachamnarn, 34, yang ditembak mati di hadapan sebuah kedai pembinaan di daerah Sai Buri di Pattani pada 9 Mei oleh lelaki bersenjata yang kemudian mencuri kenderaannya.

Pihak berkuasa keselamatan bimbang pemberontak selatan mungkin cuba meluaskan kawasan sasaran mereka dari Selatan  ke  wilayah selatan lain.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...