04 Disember 2013

TERKINI! INFO BANJIR DI PANTAI TIMUR - KEMASKINI 3.30 PTG 7HB. DIS13


DAPATKAN INFO BANJIR DIBAWAH:

INFO BANJIR PAGE 1  : KUANTAN

PAGE 2  :  Life@ Kuantan


PAGE 3 :  KOTA BHARU BRI

PAGE 4  :  BANJIR DI TERENGGANU

KEMASKINI TERBARU.....3.30 PTG - 7HB. DIS.

TERKINI ....AIR SUNGAI LEMBING MELIMPAH


PADANG BOLA PEKAN SG. LEMBING



Banjir di uitm jengka..hampir keseluruhan felda jengka (1-24) naik air Foto Banjir
Mangsa banjir meningkat lagi

KUALA TERENGGANU: Jumlah terkini mangsa banjir di negeri ini terus meningkat kepada 7,337 orang daripada 1,810 keluarga pada 3 petang tadi berbanding 7,110 mangsa pada 11 pagi.

Dungun terus mencatatkan jumlah mangsa tertinggi seramai 4,340 orang daripada 1,075 keluarga yang ditempatkan di 29 pusat pemindahan manakala Kemaman seramai 2,472 orang daripada 595 keluarga dan ditempatkan di 31 pusat pemindahan.
Sementara itu, jumlah mangsa banjir Temerloh terus meningkat kepada 415 orang berbanding hanya 167 yang dicatatkan pada pagi tadi.
Kesemua mangsa membabitkan 88 keluarga itu ditempatkan di lima pusat pemindahan banjir daerah.

Jumlah itu menjadikan jumlah keseluruhan mangsa banjir di negeri ini meningkat kepada 34,487 orang.

Sebanyak dua jalan ditutup untuk kenderaan ringan di daerah berkenaan iaitu Jalan Temerloh-Kampung Pangsenam dan Jalan Temerloh-Triang.

Kuantan mencatatkan bilangan mangsa banjir paling besar iaitu 27,391 orang manakala Rompin (2,865), Pekan (3,218), Maran (49), Jerantut (451), Lipis (33) dan Bera menjadi daerah terbaru dilanda banjir dengan 61 mangsa terpaksa dipindahkan.

Banjir di pantai timur bertambah buruk

 Keadaan banjir di pantai timur Semenanjung semakin buruk dan jumlah mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan sejak malam tadi meningkat kepada 42,626 orang pagi ini.

Semalam, jumlah yang dipindahkan sebanyak 37,136 orang.

Pahang merupakan negeri paling buruk mengalami kesan musim tengkujuh ini dengan 34,235 mangsa banjir masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan di Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Jerantut, Lipis, Temerloh dan Bera.


Gambar: Jln tnh putih belah bwh masih ditenggelami air
KEADAAN BANJIR SEKITAR KUANTAN, SEMAKIN PULIH

34,058 mangsa banjir di pusat pemindahan di Pahang

Seramai 34,058 mangsa banjir masih ditempatkan di pusat pemindahan banjir di Pahang.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontingen Pahang, sehingga pukul 10 malam ini, semua mangsa adalah dari tujuh daerah iaitu Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Jerantut, Lipis dan Temerloh.

"Kuantan masih mencatatkan jumlah mangsa paling ramai iaitu 27,587 orang yang ditempatkan di 48 pusat pemindahan," katanya kepada Bernama hari ini.

Di Rompin, seramai 4,180 mangsa banjir di 14 pusat pemindahan, Pekan 3,091 mangsa di 16 pusat pemindahan, Maran, 49 mangsa di enam pusat, Jerantut 311 mangsa di 11 pusat, Lipis 21 mangsa di dua pusat dan Temerloh dengan tujuh mangsa di satu pusat pemindahan.

Sementara itu beberapa jalan utama masih ditutup akibat dinaiki air melebihi satu meter, antaranya KM 28 Jalan Sungai Lembing-Kuantan, KM 51 Jalan Kuantan-Kemaman, Batu 3 Jalan Kuantan-Gambang, KM 72 Jalan Kuantan-Segamat, KM 62 Jalan Kuantan-Rompin dan Jalan Utama Jerantut-Kuala Lipis.

Polis turut menasihati orang ramai supaya berjaga-jaga dan bersiap sedia berpindah berikutan masih berterusan, malam ini.

Di JOHOR BAHRU, jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di Johor meningkat kepada 2,852 orang malam ini berbanding 2,027 orang di sebelah petang.

Mengikut maklumat portal bencana Majlis Keselamatan Negara yang dikemaskini pada pukul 9 malam, peningkatan berlaku di Kluang iaitu 774 orang berbanding 233 orang di sebelah petang.

Peningkatan juga berlaku di Segamat iaitu 491 berbanding 476 orang dan Pontian 476 (403 orang); selain pembukaan semula pusat pemindahan di Muar dengan jumlah mangsa yang sama iaitu 217 orang dan di Ledang dengan lapan mangsa.

Jumlah mangsa di Batu Pahat pula menurun daripada 503 orang kepada 474 orang manakala jumlah mangsa di Mersing dan Kota Tinggi masing-masing kekal pada 194 dan 218 orang.

Menurut lamanweb Jabatan Pengairan dan Saliran, kebanyakan tempat mengalami cuaca baik dengan tiada hujan atau menerima taburan hujan antara 1mm dan 30mm (hujan gerimis dan sederhana) sejak tengah malam semalam.

Bagaimanapun, Sungai Linggiu di Kota Tinggi mencatatkan taburan hujan sebanyak 83mm yang dikategorikan sebagai sangat lebat.

Empangan Juaseh di Segamat dan Ladang Nam Heng di Kota Tinggi masing-masing menerima hujan lebat sebanyak 48mm dan 36mm.

Di KOTA BHARU, jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di lima jajahan di Kelantan malam ini naik mendadak menjadikan kesemuanya berjumlah
2,078 orang berbanding 1,284 orang di sebelah petang.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, lebih ramai penduduk yang tinggal di Rantau Panjang dipindahkan berikutan limpahan air Sungai Golok yang terus meningkat naik.

Jajahan Kuala Krai masih menempatkan mangsa banjir paling ramai iaitu 762 orang dan berada di enam buah pusat pemindahan diikuti Pasir Mas di Rantau Panjang iaitu 681 orang yang ditempatkan di lima pusat pemindahan.

Pada sebelah petang, hanya 21 orang yang direkodkan berpindah di Rantau Panjang sebelum bencana itu terus merebak ke beberapa buah kampung lain.

Di Machang kini 230 orang masih ditempatkan di lima buah pusat manakala di Pasir Puteh 210 orang berada di tiga buah pusat.

Satu lagi jajahan yang terjejas adalah di Tanah Merah yang menempatkan seramai 186 orang di lapan buah pusat.

Paras air Sungai Golok di Rantau Panjang dilaporkan terus meningkat melebihi paras bahaya iaitu 10.39 meter melebihi bahaya 9 meter.

Sungai Lebir pada bacaannya di Tualang dan Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard juga masih berada pada melebihi bahaya iaitu di Tualang 35.48 meter (bahaya 35 meter) dan Jambatan Guillemard 16.84 meter (bahaya 16 meter).

Satu lagi bacaan di Sungai Kelantan iaitu di Tangga Krai bagaimanapun dilaporkan telah surut pada paras amaran berikutan tiada hujan sepanjang hari.

Menurut portal itu, tiada jalan utama yang ditutup kepada kenderaan kecuali beberapa jalan alternatif di Kuala Krai dan Pasir Mas yang ditutup kepada kenderaan ringan.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini dan cuaca pada malam ini adalah baik.

Di KUALA TERENGGANU, jumlah mangsa banjir di menurun kepada 6,052 orang malam ini berbanding 7,163 orang pada siang hari ekoran cuaca cerah di kebanyakan tempat.

Berikutan perkembangan itu, lebih 1,000 orang dibenarkan pulang ke rumah masing-masing setelah air mulai surut di sebelah petang.

Menurut portal Majlis Keselamatan Negara setakat pukul 9 malam ini, sejumlah 1,559 keluarga masih berada di 82 pusat pemindahan berbanding 91 buah pada petangnya di seluruh Terengganu.

Daripada jumlah itu, 13 buah di Hulu Terengganu, Dungun (29), Kemaman (31), Marang dan Setiu masing-masing (4) dan Setiu (1).

Kemaman mencatat mangsa banjir paling ramai pulang ke kediaman masing-masing iaitu 1,468 orang, diikuti Dungun (538), Hulu Terengganu (90) dan Marang (63).

Bagaimanapun daerah Setiu dan Besut kini mula dilanda banjir apabila hujan beralih arah ke utara Terengganu.

Sebanyak 99 mangsa dicatatkan di Setiu manakala di Besut pula enam orang daripada dua keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan Surau Kayu Kelat pukul 12 tengah hari apabila kawasan rumah mereka dinaiki air.

- Bernama

Negeri-negeri dilanda banjir diramal terus dicurah hujan

KUALA LUMPUR 5 Dis. - Cuaca di Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Selangor esok diramal mendung pada sebelah pagi manakala beberapa tempat di Kelantan, Terengganu, Johor, Pahang, Sabah dan Sarawak akan mengalami hujan.

Menurut Jabatan Meteorologi, beberapa tempat di Kelantan, Terengganu dan Pahang akan mengalami hujan pada sebelah petang dan ribut petir dijangka melanda beberapa tempat di Johor, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Perlis, Putrajaya, Selangor, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak.

Pada sebelah malam, beberapa kawasan sekitar Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan, Pahang, Selangor, Sabah dan Sarawak akan mengalami hujan manakala Johor, Putrajaya serta sekitar ibu negara mendung sementara tempat-tempat lain dijangka tidak mengalami hujan.



BANJIR: Jln Bkt Sireh/Kg Bedal/Kuala Nal di Kuala Krai, Jln Pasir Puteh-Semerak di Pasir Puteh, (tutup untuk semua kenderaan ringan)


BANJIR: 2 jalan di Gua Musang masih ditutup untuk semua lalul-intas di Kilometer 12.2 Jalan Masuk Aring 8 & 9 dan Jalan Chiku-Aring

BANJIR: Jln Tanah Merah-Kusial-Kampung Ipoh di Tanah Merah dan Jln Pohon Tanjung-Pasir Pekan di Tumpat (tutup untuk semua kenderaan ringan)



PETA laluan ditutup berikutan banjir di Terengganu yang dikeluarkan oleh Bilik Gerakan Banjir Negeri, hari ini.5HB.DIS.

Operasi menyelamat mangsa banjir di Kuantan.

Pautan kekal imej terbenam



Pautan kekal imej terbenam

Gambaran udara banjir Kemaman. Seluruh bandar tenggelam. Puluhan ribu kandas. KENAPA KERAJAAN TAK ISTIHAR DARURAT?



Jambatan kat Chukai Kemamam dah runtuh. Banjir makin buruk.


Kemaman bagaikan pulau
5 Disember 2013

Penduduk berpusu-pusu keluar menyelamatkan diri apabila air semakin naik pada waktu tengah hari semalam.

KEMAMAN – Keadaan banjir yang semakin buruk menjadikan Kemaman kelihatan bagaikan pulau apabila beberapa kampung di Dun Air Putih dan Dun Chukai 100 peratus ditenggelami air dan pusat bandar di Chukai turut lumpuh.

Bencana banjir kali ini juga disifatkan sebagai banjir yang luar biasa dan paling buruk dalam sejarah kerana kawasan yang tidak pernah tenggelam seperti di Felda Cerul, Bandar Cheneh Baru dan Kampung Mak Chili turut dilimpahi air bah.

Kampung yang paling awal tenggelam secara keseluruhan ialah Kampung Air Putih dan Kampung Teladas di Dun Air Putih iaitu kira-kira jam 10 malam tadi.

Air yang melimpah di Taman Chukai Utama sejak lewat petang kelmarin juga mengakibatkan bekalan elektrik di bandar Chukai dan kawasan kampung sekitar termasuk Kampung Fikri, Dusun Nyior, Pengkalan Pandan dan Kuala Kemaman terpaksa diputuskan secara berperingkat sejak pagi semalam.

Keadaan jalan di Taman Chukai Utama yang menempatkan pelbagai premis bank, pasar raya, kedai dan pejabat yang terpaksa ditutup menjadikan bandar sesak kerana hanya laluan Jalan Sulaimani ke Jalan Jakar boleh digunakan oleh pengguna jalan raya.

Pejabat pasukan penyelamat turut tenggelam

Lebih teruk, Pasukan Bomba dan Penyelamat Chukai yang sibuk dengan kerja membantu mangsa banjir juga berdepan keadaan sukar apabila balai mereka di Taman Chukai Utama turut ditenggelami air.

Situasi sama turut dihadapi Pasukan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kemaman apabila pejabat mereka di Kuarters Kerajaan, Jalan Air Putih, turut ditenggelami lebih 1 meter menyebabkan seramai 20 anggotanya yang bertugas terpaksa dipindahkan.

Puluhan kenderaan terapung

Paling menyedihkan, gara-gara air naik dengan cepat ramai penduduk di sekitar Jalan Air Putih, Chukai tidak sempat mengalihkan kenderaan menyebabkan puluhan kenderaan kelihatan terapung dan hanyut ketika tinjauan dilakukan Sinar Harian.

Mangsa banjir dari Jalan Petaling, Kampung Mak Chili, Norzilawati Mansor, 36, berkata, banjir yang melanda daerah ini kali ini sangat luar biasa kerana kawasan penempatannya sebelum ini tidak pernah dinaiki air walaupun pada banjir tahun lalu yang disifatkan sebagai paling buruk dalam tempoh 30 tahun.

“Saya sekeluarga sangat takut apabila lihat air naik dengan cepat. Air mulai naik pada jam 3 pagi tadi (semalam) dan ketika keluar dari rumah tadi air dalam rumah sudah separas betis,” katanya yang dibantu oleh JPAM ketika berpindah keluar dari rumah bersama ibun, lima anak dan adik beradiknya kira-kira jam 2 petang.

Felda Cerul kali pertama kali bah

Sementara itu, ibu Norzilawati, Aishah Mohamad, 53, dari Felda Cerul yang datang membantu anaknya berpindah berkata, tidak pernah dalam sejarah Felda Cerul banjir tetapi semalam tanah rancangan Felda itu turut banjir.

“Makcik datang bantu anak berpindah tapi pada masa sama makcik diberitahu rumah di Felda Cerul juga turut dinaiki air. Semua barang di dalam rumah tidak sempat diselamatkan kerana tak jangka air akan naik di situ,” katanya.

Dalam pada itu, Fatimah Salleh, 45, berkata, kawasan hadapan rumah ibunya di Kampung Mak Chili Paya ditenggelami air separas pinggang.

“Rumah ibu saya yang dihuninya dengan bapa dan tiga ahli keluarga lain adalah rumah papan dan tinggi, tetapi rumah masih dinaiki air separas buku lali. Ia menunjukkan banjir kali ini sangat buruk.

“Sejak duduk di sini pada 1983, banjir tidak pernah masuk ke dalam rumah dan ini merupakan banjir yang sangat luar biasa. Seakan tak percaya banjir buruk sebegini berlaku sekarang,” katanya sambil memberitahu ibunya berpindah di Masjid Batu 2 ½ Kampung Mak Chili.

Dalam perkembangan sama, Ahli Parlimen Kemaman merangkap Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek turut meninjau keadaan banjir dan melawat pusat pemindahan sambil menghulurkan bantuan.



Terkini pemandangan di pusat pemindahan banjir SRJK Chung Ching, Tanah Putih





Perwakilan Umno Sedekah Al-Fatihah Kepada AJK Bahagian Pekan Yang Hilang Dalam Banjir

KUALA LUMPUR, 5 Dis (Bernama) -- Anggota perwakilan Umno menyampaikan sedekah Al-Fatihah kepada seorang anggota parti yang hilang dalam banjir di Kuantan Rabu malam.

Jamali Jani, 45, yang merupakan Ahli Jawatankuasa Umno bahagian Pekan dan anaknya Megat Mohd Nazli Jamali, 17, dipercayai terjatuh ke dalam arus deras ketika menaiki bot fiber pukul 7.30 malam di Kampung Sungai Isap, Kuantan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa memulakan ucapan dasarnya sempena Perhimpunan Agung Umno 2013 telah meminta para perwakilan menyedekahkan Al-Fatihah untuk Jamali.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohd Jasmani Yusoff menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama pada pukul 10.30 pagi ini berkata operasi mencari kedua-dua beranak itu masih diteruskan.

"Mangsa dipercayai melanggar arus pusaran air lalu terbalik menyebabkan mangsa dan anaknya dihanyutkan arus deras."Bertindak atas maklumat, pasukan menyelamat yang terdiri daripada anggota polis, bomba dan Jabatan Pertahanan Awam telah untuk dikerahkan mencari dan menyelamat mangsa," katanya.

Pada masa kejadian dua beranak itu sedang memindahkan barang dari rumah mereka yang dinaiki air.
-- BERNAMA

Banjir: Mangsa di Pahang meningkat kepada 30,307 orang setakat 8 pagi ini, Kemas kini: Disember 05, 2013
Kampung Bukit Rangin yang tenggelam di paras bumbung.

KUANTAN: Mangsa banjir di Pahang setakat jam 8 pagi tadi mencatatkan jumlah keseluruhan seramai 30,307 orang.

Daerah Kuantan masih mencatatkan jumlah pemindahan mangsa banjir tertinggi iaitu 22, 291 orang yang ditempatkan di 48 pusat pemindahan.

Di Rompin, sejumlah 4,289 mangsa banjir ditempatkan di 15 pusat pemindahan, membabitkan seribu 1,135 buah keluarga.

Manakala di Pekan seramai 3,037 mangsa banjir, masih ditempatkan di 11 pusat pemindahan membabitkan 1,660 buah keluarga.

Sementara itu di Maran mangsa yang terjejas banjir ialah 637 orang yang ditempatkan di enam buah pusat pemindahan membabitkan 1,145 buah keluarga.

Di Jerantut pula, seramai 25 orang mangsa, daripada dua buah keluarga, ditempatkan di dua buah pusat pemindahan.

Sementara itu di Lipis mangsa yang terjejas banjir ialah 21 orang yang ditempatkan di dua buah pusat pemindahan membabitkan 1,004 buah keluarga.

Sementara itu di Temerloh mangsa yang terjejas banjir ialah tujuh orang yang ditempatkan di sebuah pusat pemindahan membabitkan 1,001 buah keluarga.

Jalan-jalan yang ditutup kepada semua jenis kenderaan ialah:

1. KM 28 Kuantan-Sg Lembing
2. KM 36 Jalan Gambang berhampiran Gambang Resort
3. Bt 3 Jalan Gambang (depan Giant)
4. Lampu trafik Bukit Rangin Kuantan
5. Lampu trafik Shah Putra Kuantan


Banjir di Pahang makin buruk, dua beranak dikhuatiri lemas

05HB. DECEMBER 05, 2013


Pusat pemindahan di Kuantan untuk menempatkan mangsa banjir yang terjejas teruk di Pahang., 5 Disember, 2013.

Keadaan banjir di Pahang dilaporkan semakin buruk apabila lebih 20,000 mangsa ditempatkan di pusat pemindahan banjir, manakala dua beranak dikhuatiri lemas ketika sedang memindahkan barangan di Perkampungan Sungai Isap malam tadi.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang, kedua-dua beranak itu dikatakan cuba memindahkan barangan dari rumah mereka yang ditenggelami air di Perkampungan Sungai Isap menggunakan sebuah bot jenis fiber.

Kedua-dua beranak itu, Jamal Ali, 40-an, yang juga AJK Umno bahagian Pekan dan anak lelakinya yang dikenali sebagai 'Megat' berusia belasan tahun dikatakan terjatuh ke dalam air ketika memindahkan barangan dari rumah mereka kira-kira jam 8.30 malam.

Ketua Polis Daerah Kuantan, ACP Mohd Jasmani Yusoff ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu, bagaimanapun butiran lengkap mengenainya masih belum diperoleh.

"Pasukan mencari dan menyelamat masih berusaha mengesan mangsa terbabit," katanya.Difahamkan kedua-dua beranak itu menggunakan bot fiber milik persendirian dan bukannya milik pasukan penyelamat bagi memindahkan barangan mereka.

Sementara itu, jurucakap bilik gerakan banjir IPK Pahang, berkata Lipis menjadi daerah keenam dilanda banjir apabila 11 mangsa banjir ditempatkan di sebuah pusat pemindahan.Daerah Kuantan masih mencatatkan jumlah pemindahan mangsa banjir tertinggi iaitu 14,044 orang yang ditempatkan di 46 pusat pemindahan.

Di Rompin, sejumlah 4,144 mangsa banjir ditempatkan di 13 pusat pemindahan, di Pekan 3,061 mangsa banjir di 13 pusat pemindahan, di Maran 1,005 mangsa di tujuh pusat pemindahan dan di Jerantut 130 mangsa di empat pusat pemindahan.
Jumlah keseluruhan mangsa banjir setakat 10 malam semalam ialah 22,395 orang. - Bernama







updated 10.00pm


KUANTAN

Ada lagi ke kawasan yg tak terima bantuan.. ada lagi ke mangsa2 banjir tak diselamatkan... Plz update... Ini jek yg admin mampu buat takat ni.. kot2 ada yg terbaca & terus pergi ke kawasan kejadian yg dinyatakan.. tq warga KUANTAN yg prihatin

Kuantan banjir.. yang mana terjejas pindah ke pusat perpindahan..
Air makin naik. Pusat pemundahan pun dah naik air .kat Parliament. Mp BN halang bagi bantuan kepada rakyat kalau nak tau.
Kemaskini 9.30 mlm...

Banjir di Kuantan: Ibu bapa ikat perut demi anak-anak


KUALA LUMPUR: "Ibu bapa terpaksa ikat perut bagi memberi makanan lebih kepada anak-anak".

Itulah gambaran yang diberi oleh Ahli Parlimen Paya Besar, Kuantan, Datuk Abdul Manan Ismail susulan kejadian banjir teruk yang melanda Kuantan beberapa hari lalu.

Menurut beliau, simpanan makanan untuk diberikan kepada mangsa banjir memang sudah sedia ada.

Walaubagaimanapun, dengan keadaan banjir yang tidak diduga ini, stok-stok ini tidak mencukupi untuk menampung semua permintaan.

"Keadaan semakin teruk pagi ini dan setiap pusat pemindahan dipenuhi mangsa banjir sehingga beribu orang. Sebagai contoh di Bukit Rangin serta kawasan Pandan terdapat seramai 1,500 mangsa banjir masing-masing.

"Keadaan ini tidak kami jangka. Ini menyebabkan bekalan makanan, selimut dan tilam yang ada tidak mencukupi. Makanan memang tidak mencukupi dan kami kini sedang berusaha untuk mendapatkan lebih banyak bekalan makanan untuk semua mangsa banjir," kata Abdul Manan.

Beliau menambah, air pasang dijangka berlaku pada malam ini dan jika ini terjadi, keadaan mungkin akan kembali teruk seperti awal pagi tadi.


KUANTAN
Sebarang bentuk sumbangan spt selimut, pakaian, makanan dll utk membantu mangsa banjir, boleh dihantar ke Wisma Belia Indera Mahkota. Bantuan tuan puan semua amat diperlukan didalam keadaan sekarang
Terima kasih




INFO BANJIR PAGE 1  : KUANTAN

PAGE 2  :  Life@ Kuantan


PAGE 3 :  KOTA BHARU BRI





Suasana sebuah jejantas di Simpang Tiga, Permatang Badak. Sayu hati melihat gambar ini bila anak-anak kecil dan kaum wanita terpaksa menumpang teduh di bawah jejantas untuk sementara waktu. Semoga Allah permudahkan urusan saudara kita di sana.


Gambar: DTR Ai ~ Keadaan di simpang 3 permatang badak. Kesian tdo di jejantas je

info & pic ~ mokhzani pielangbikers wazup group


Kebesaran Allah di Masjid Al-Fatah, Gambang, Kuantan: KETIKA air banjir menenggelami hampir keseluruhan bandar Kuantan, keajaiban berlaku di Masjid Al-Fatah, Batu 3, Jalan Gambang-Kuantan. Air keruh berlumpur yang membanjiri pekarangan masjid tersebut didapati menjadi jernih apabila memasuki ruang solat masjid.


Disukai · 4 minit yang lalu 

Ini bukan sandiwara atau edit dengan photoshop.... Ini adalah apa yang berlaku di Kuantan, Pahang.









17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ada ke penerbangan AirAsia ke Kuantan ? Ini photoshop !

Sarip berkata...

Tanpa Nama berkata - photoshop kepala hotak ko!

Tanpa Nama berkata...

Kau tak nampak ke dah terang-terang tulis bukan sandiwara atau photoshop!
Itu adalah sebenar yang berlaku dekat Kuantan.

Tanpa Nama berkata...

Air asia tiada d apot kuantan. Dinding apot btu. Tiada dinding cermin. Sy warga apot. Ni edit semata

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak tipu tu patut2 la sikit bro. Macam kita org nie tak pernah naik kapal terbang dan landed kat airport kuantan....beb

Tanpa Nama berkata...

Barang siape yg mengada2 kn cerita maka dpat balasan yg setimpal dari allah s.w.t..jadi jangan la memandai2 ye..ingat allah maha melihat.

Tanpa Nama berkata...

photoshop kepala otak ko arr,,,,x tau jngan nk memandai lahhh,,,,x tau diam

Tanpa Nama berkata...

kalau edit tak munkin bayang pesawat ada di cermin dan dalam air,atau edit air di airport lain?

Tanpa Nama berkata...

Bodo btl mu org ni... dpt ap ko org gdh2 pasal kpl trbg??? bkn ny nk tlg mangsa bnjr... ad otaj pakai rrr...

Tanpa Nama berkata...

jgn buat main saudara, saya kawal pesawat kat situ, jaga landasan, kalau terminal pesawat tu tenggelam, airforce base kat situ tenggelam skali...maknanya saya pun tenggelam skali, takde heli yg nak hantar bekalan keperluan ke pusat2 banjir..tak logik langsung.

Tanpa Nama berkata...

Orang bodoh mmmmembodohkan orang lain

Tanpa Nama berkata...

nape kau awal awal lagi dah kasi tau yg gambar tu bukan edit atau fotoshop

Tanpa Nama berkata...

Knp nk kira yg gmbr kapal terbang tu je..gmbr lain tu mcm mn.edit jga ke.rajin si pengulas ni nk edit gmbr kan.terharunya..

Tanpa Nama berkata...

Adalah airport dkt kuantan.sultan ahmad shah airport dkt kuantan..gi la Google..

Tanpa Nama berkata...

gmbr2 lain tu lbh kurang btl ler sbb kome org kuantan tp bab gmbr airport tu mmg bkn airport kuantan sbb airasia x pg kuantan. departure/arrival xde dinding cermin. kalo ada cermin pun dlm bilik air jer. mgkn mksd blogger airport negeri lain. alaska kot. doakan jer la kesejahteraan org kuantan bkn minta simpati bukan2.

Tanpa Nama berkata...

Org2 di sini pekak ke? org bukan kata kuantan xde airport.. Org ckp Air asia tak masuk kuantan.. ada paham?

Saya tak tipu. (maka ramai la yg akan percaya). Kepala batu

http://www.airasia.com/my/en/home.page#

Tanpa Nama berkata...

1 gambar dah jelas menipu, semua gambar patut diragui kesahihan. Org islam ckp berdasarkan fakta. bukan auta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...