02 Mac 2013

LAPORAN LANSUNG KEJADIAN PENCEROBOHAN MILITAN SULU DI LAHAD DATU - 2 MAC : TENTERA AMBIL ALIH OPERASI GEMPUR

TERKINI! Seorang Lagi Anggota Keselamatan Malaysia TERBUNUH!
Siapa kata semuanya dah berakhir?
Seorang lagi anggota keselamatan negara terkorban, kali ini dalam pertempuran dengan kumpulan penceroboh di kampung Selamat, Semporna, Sabah iaitu kira-kira 150 kilometer dari Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, Lahad Datu malam tadi.
Menurut sumber polis, pertempuran yang berlaku pada pukul 8 malam itu turut menyebabkan seorang anggota cedera.

Difahamkan anggota polis Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Lahad Datu dan Tawau telah diarahkan segera ke sana bagi memberi bantuan.
Difahamkan penceroboh merancang menyerang Balai Polis Lahad Datu.
Ketua Polis Negara, Ismail Omar ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu namun enggan mengulas lanjut kerana identiti kedua-dua anggota keselamatan itu belum dikenal pasti.


 

Kelmarin, dua anggota komando polis VAT 69 terkorban dan tiga lagi anggota pasukan keselamatan negara cedera selepas berlaku insiden tembak-menembak
apabila kumpulan penceroboh itu bertembung dengan pasukan keselamatan negara.
Dilaporkan 12 orang daripada kumpulan penceroboh turut terbunuh.
Dua yang terkorban ialah ASP Zulkifli Mamat, 29 dan Sarjan Sabarudin Daud, 46 tahun.

UPDATE 10.50 PM 

2 anggota polis cedera diserang hendap, tiada kaitan dengan insiden Lahad Datu: Polis
2013/03/02 - 22:35:14 PM -BH

LAHAD DATU: Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib sebentar tadi mengesahkan dua anggota polis cedera ditembak penyerang hendap berhampiran Kampung Simunul, Semporna.

Beliau, bagaimanapun, menafikan kejadian itu ada kaitan dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu. Setakat ini, katanya, polis masih memburu kumpulan penjenayah terbabit.




UPDATE 10.30 PM -

MAKLUMAT BELUM DISAHKAN OLEH PIHAK BERKUASA

Kemaskini: Kejadian Tembak Menembak berlaku di Kg Simunul Semporna

Kejadian tembak menembak berlaku di kg Simunul Semporna. saya confrmkn tanya kawan2 yang tinggal di sekitar pekan mengesahkan kejadian itu petang tadi.saya cuba menghubungi balai polis Semporna untul mendapatkan maklumat shahih namun tidak berjawab.Doakan semoga kejadian sprti yg berlaku di LD Tidak berulang. (Wall rakan FB Depu-depu).


Menurut rakan itu yang kini berada di Semporna kejadian tembak menembak berlaku sebentar tadi. Kini kawasan kg Simunul telah dikepong pihak pasukan keselamatan. Komen rakan itu ( Sehingga sekrg ini mklumt tdk sahih 2 org sdh tkorban.anggots polis.blm dpt d pastikn.saya beberapa kli cuba mghubungi balai polis semporna namun tdk berjawab)jam 21.18


Datu Depu-Depu Dak pen pagari. Masi aku saya.
24 minutes ago via mobile · Like


Musram Rakunman jadi titimbaka anan anda tampar? sahih?
23 minutes ago · Like


Datu Depu-Depu Benar.timbaka sa kg simunul. Imantu kwsn aya pi kepung den ah polis.sampai jam 8.00 mlm masi timbaka pen.
21 minutes ago via mobile · Like


Datu Depu-Depu Sehingga sekrg ini mklumt tdk sahih 2 org sdh tkorban.anggots polis.blm dpt d pastikn.saya beberapa kli cuba mghubungi balai polis semporna namun tdk berjawab
17 minutes ago via mobile · Like
Nota: Polis sampai jam 8malam, tembak menembak masih berlaku.



UPDATE 9.30 PM



Otai Reformasi II · 17,064 menyukai ini
5 minit yang lalu · Sumber
  • Info terkini dari fren wa yg tinggal di Lahat Datu:

    Suasana Panik dgn siren yg sda berbunyi dgn arahan "jgn keluar rumah" bagi mereka yg berada di kg.simunul, kg air n kg sri jaya Semporna. Mesej dr sorg teman- keadaan panik ada kedengaran tembak-menembak dan kapal polis berada d laut serta elektrik jga terpadam - doakan smoga smua anggota keselamatan , saudara mara sahabat handai slmt dlm lindunganNya..amin


    #SAVESEMPORNALAHADDATU - MAKLUMAT BELUM DISAHKAN.......


IGP nafi 10 penceroboh serah diri
SINAR HARIAN 
Datuk Seri Musa Aman
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman melawat Koperal Azman Ampong yang cedera akibat terkena tembakan, di Hospital Lahad Datu hari ini. - Foto Bernama
LAHAD DATU - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menafikan laporan media asing yang mendakwa 10 daripada anggota kumpulan yang menceroboh Lahad Datu awal bulan lalu telah menyerah diri kepada pihak keselamatan semalam.

Kata Ismail, kumpulan penceroboh berkenaan sememangnya cuba keluar daripada kawasan Kampung Tanduo tetapi terserempak dengan pasukan keselamatan Malaysia lalu melepaskan tembakan sehingga mencetuskan pertempuran.

Dipetik Bernama, beliau berkata demikian kepada pemberita ketika melawat anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) di Pangkalan PGA, Sahabat 16, di sini, hari ini.

Dalam kejadian tersebut, dua anggota komando polis Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabarudin Daud, 46, terkorban setelah terkena tembakan daripada kumpulan penceroboh itu di kampung tersebut yang terletak kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu.

Dalam insiden itu, tiga lagi anggota keselamatan negara cedera dan 12 anggota kumpulan itu maut.

Semalam, agensi berita asing ABS-CBN news online memetik sumber jurucakap Kementerian Luar Filipina, Raul Hernadez, yang menyebut bahawa dia dimaklumkan oleh Duta Malaysia ke Filipina Mohammad Zamri Mohammad Kassim kononnya 10
anggota kumpulan penceroboh telah menyerah diri.

Ismail turut memuji dan gembira dengan semangat tinggi yang ditunjukkan anggota pasukan polis yang terus berusaha untuk menyelesaikan insiden pencerobohan kira-kira 150 rakyat Filipina yang mengaku sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu.

UPDATE 8.30 PM

Manila menggesa Militan Sulu  di Sabah untuk menyerah diri

Sumber:  (philstar.com) | Maklum 2 Mac, 2013 - 15:46

MANILA, Filipina (AP) - Presiden Filipina Benigno Aquino III telah menyeru ahli dan pengikut puak diraja Islam yang menduduki sebuah kampung di negeri timur Malaysia Sabah, berkata ia adalah tanah air nenek moyang mereka, untuk menyerahkan untuk mengelakkan pertumpahan darah lanjut.

Aquino berkata Sabtu dalam mesej kepada kumpulan yang diketuai oleh saudara Sultan Jamalul Kiram III wilayah selatan Filipina Sulu bahawa mereka harus "menyerahkan sekarang tanpa syarat."

12 orang militan sulu dan dua komando polis Malaysia meninggal dunia dalam pertembungan Jumaat antara komando polis Malaysia dan kira-kira 200 ahli-ahli puak yang diketuai oleh Agbimuddin Kiram.

Tiada komen segera dari keluarga Kiram.

Seorang jurucakap Kiram mengatakan saudara Sultan tidak cedera dalam pertembungan. Kumpulan Kiram memasuki kampung Malaysia tiga minggu lalu.




UPDATE 7.30 PM
Kedahkini akan melapurkan sebaik mendapat info terkini dari masa ke semasa...agar sukar mendapat maklumat terkini dari sumber media utama......




Dimaklumkan Terkini Pihak Tentera ATM mengambil alih  operasi mengempur militan yang masih berkubu di Kg. Tanduo, Polis dan  Polis Komando diletakkan dibelakang atau  cover. Anggota tentera bersiap ke Kampung Tanduo untuk menghadapi penceroboh yang berkubu di kampung tersebut.

Dijangka Serangan balas pada waktu tengah malam ini oleh para tentera ATM. Pemberontak suluk sultan kiram kini dikepung oleh askar dalam bentuk "D" tiada jalan keluar
.




'Serah diri atau hadapi tindakan pihak berkuasa M'sia''
Bernama - 5:43PM Mac 2 2013

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memberi kata dua kepada kumpulan penceroboh bersenjata di Lahad Datu supaya menyerah diri atau berdepan sebarang tindakan yang akan diambil pihak berkuasa Malaysia.

Perdana menteri berkata masa untuk mempertimbangkan apa juga permintaan kumpulan penceroboh yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dari Filipina sudah berakhir.

Kerajaan Malaysia amat bertegas dalam hal ini, kerana jenayah yang dilakukan oleh kumpulan penceroboh itu amat serius, katanya kepada pemberita selepas memberikan penghormatan terakhir kepada jenazah dua anggota polis Komando VAT 69 yang terkorban dalam pertempuran dengan kumpulan penceroboh itu di Pangkalan Tentera Udara Diraja (TUDM) Subang hari ini.

"Saya telah menelefon Presiden Filipina Benigno Aquino Jr II berhubung pendirian kerajaan Malaysia itu malam tadi, dan beritahu padanya bahawa setelah berlakunya kejadian tembak menembak pagi semalam, kerajaan mengambil pendirian bahawa masa untuk mempertimbangkan apa jua permintaan kumpulan tersebut sudah berakhir.

"Dan mereka hanya ada dua pilihan iaitu sama ada menyerah diri ataupun menerima apa-apa tindakan yang akan diambil oleh pihak berkuasa dan pihak keselamatan," katanya.

Najib berkata tindakan mereka menceroboh ke negara ini dengan bersenjata, dan diikuti dengan pembunuhan dua anggota keselamatan negara serta mencederakan tiga lagi anggota polis Komando VAT 69 bererti mereka telah melakukan jenayah yang cukup berat.

Untuk itu, kerajaan tidak akan membuka pintu rundingan lagi ataupun mempertimbang permintaan mereka, tegasnya.

Bagaimanapun, Najib enggan mengulas mengenai tempoh yang akan diberikan kepada kumpulan penceroboh itu untuk menyerah diri dengan hanya berkata: "perkara itu saya tidak dapat dedahkan atas sebab-sebab taktikal."

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Husseinberkataselepas insiden tembakan semalam yang mengorbankan dua anggota komando polis (VAT 69), kumpulan
 penceroboh warga Filipina yang bersenjata di Kampung Tanduo, kira-kira 130 kilometer dari sini, tidak mempunyai pilihan lain
.


LAPURAN SEMALAM :
Ketegangan di Lahad Datu berakhir dengan 14 mati, 3 cedera 

MARCH 01, 2013

KUALA LUMPUR, 1 Mac — Insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah berakhir dengan 14 terbunuh dan tiga cedera selepas pasukan keselamatan bertempur dengan penceroboh bersenjata, polis sahkan hari ini.

The Star Online melaporkan polis berkata perintah berkurung telah dilaksanakan di bandar Lahad Datu dan kawasan sekitarnya sejak jam 4 petang.

“Saya sedih insiden ini berlaku kerana ini yang kami cuba elakkan, yang mana pertumpahan darah berlaku,” kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dipetik The Star Online.

Dua belas anggota penceroboh Filipina dan dua komando Malaysia terbunuh dalam pertempuran tersebut.

Tiga anggota polis Malaysia turut tercedera.

Komisioner Polis Sabah Datuk Hamza Taib dipetik The Star Online hari ini berkata penceroboh Filipina itu memulakan tembakan terhadap pasukan keselamatan Malaysia.

“Pegawai kami bertembung dengan beberapa penceroboh yang menembak mereka, memaksa pasukan polis membalas tembakan,” kata Hamza.

Anak kepada pemimpin kumpulan tersebut Agbimuddin Kiram, bagaimanapun awal hari ini berkata pihak berkuasa Malaysia memulakan tembakan.

Jumlah anggota penceroboh tersebut yang tercedera masih belum diketahui.

Portal The Philippine Daily Inquirer pula melaporkan jurucakap Kementerian Hubungan Luar Filipina Raul Hernandez hari ini berkata Duta Malaysia Mohammad Zamri Mohammad Kassim telah bertemu dengan pihak Setiausaha Kementerian Hubungan Luar Albert Del Rosario di Manila untuk memaklumkan perkara itu.

Hernandez dilaporkan berkata kerajaan Filipina masih lagi perlu mengesahkan kenyataan jurucakap penceroboh berkenaan bahawa 10 anggotanya terbunuh.

Dianggarkan 180 pemberontak Filipina, termasuk 30 lelaki bersenjata menceroboh Sabah pada 9 Februari lalu dan enggan beredar, walaupun telah diarahkan oleh kedua-dua kerajaan Malaysia dan Filipina.

Reuters turut melaporkan kumpulan bersenjata tersebut menuntut pengiktirafan Malaysia dan rundingan awal pajakan Sabah oleh Sultan kepada syarikat perdagangan British pada k
urun ke-19. Malaysia bagaimanapun berkata permintaan mereka tidak akan dapat ditunaikan

2 ulasan:

otaistillkick berkata...

Rakyat harus berfikir keadaan pempinan sekarang . Dan cuba bayangkan jika perkara ini berterusan berlaku ... apa yang terjadi pada Malaysia. Jika keluarga Najib Razak terlibat mustahil tiada kaitan dengan Najib Razak sendiri.

http://relaxkedaikopi.blogspot.com/2013/03/pendedahan-bala-libatkan-keluarga-najib.html

Tanpa Nama berkata...

Betul ke ? Atau anwar ejen yahudi zionist tu yg terlibat?...jelaskan maksud anwar bertemu dengan pemimpin MNLF, Normiswari...sya ulang MNLF...bukan MILF.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...