28 Februari 2013

PENJELASAN PKNS TENTANG JEJAMBAT CYBERJAYA , DISEBABKAN KERJA-KERJA PLUS BERDEKATAN STRUKTUR JEJAMBAT.




PKNS boleh menyaman PLUS jika disebabkan keruntuhan jejambat Cyberjaya, kata Ronnie Liu


Pengurus Besar PKNS  Othman Omar (kiri) menunjukkan gambar kerja penggalian mendalam dilakukan oleh kontraktor pihak ketiga.

KUALA LUMPUR, 28 Februari - The Selangor State Development Corporation (PKNS) boleh menyaman PLUS Berhad Malaysia jika menunjukkan bukti bahawa syarikat operasi lebuhraya menyebabkan keruntuhan hari ini jejambat yang berhampiran di Selangor Science Park 2 (SSP2) di Cyberjaya, Selangor eksekutif ahli majlis Ronnie Liu berkata hari ini.

Pengurus besar PKNS  Othman Omar berkata bahawa jejambat, yang dibina oleh PKNS pada tahun 2007 tetapi diserahkan kepada PLUS Mac lalu, telah ditutup pada November lalu untuk membaiki jalan yang telah mula tenggelam di bawahnya.


"PLUS boleh dibawa ke mahkamah (sic) oleh PKNS jika kerja-kerja mereka dijalankan berdekatan struktur  telah terbukti menjadi punca atau salah satu punca," Liu memberitahu The Malaysian Insider hari ini.

"PKNS mesti segera membina semula dan mengetahui apa yang salah kemudian. Sementara itu, sistem lalu lintas telah diarahkan, "tambah exco bagi kerajaan tempatan.

Othman berkata bahawa kedua-dua PKNS dan PLUS memula siasatan Disember lalu selepas menyedari kerosakan kepada jejambat itu dari kerja-kerja penggalian.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor berkata bahawa jejambat dan jalan di bawahnya ditutup sejak 7hb. Disember tahun lepas, selepas Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) memberitahunya tiang jejambat berganjak  setelah kerja pengalian  berdekatan struktur  jejambat itu.

Beliau menambah bahawa jejambat dan jalan di bawahnya akan kekal ditutup sehingga 31 Disember, bergantung pada kelajuan kerja-kerja pembaikan.


PKNS Timbalan Pengurus Besar Abdul Ghani Hashim yang sama berkata bahawa empat tiang di sebelah Cyberjaya mengalami masalah struktur.

Menurut PKNS, tanah bergambut di kawasan itu menyebabkan jalan bawah tenggelam, yang membawa PLUS untuk mengupah pihak ketiga untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan.


PKNS menegaskan bahawa jejambat itu adalah dalam keadaan sempurna apabila ia telah diserahkan kepada PLUS, tetapi menegaskan bahawa ia tidak direka untuk menahan penggalian mendalam di bawahnya yang telah menyebabkan gangguan struktur.

Othman berjanji bahawa kerja-kerja untuk membina semula jejambat itu akan dimulakan secepat mungkin, dengan kerja membersih  dijangka mengambil masa tiga minggu, dan pembinaan siap  lapan bulan lagi.


Jejambat runtuh sekitar 12:30 hari ini dan  telah patah kepada dua keping, juga menyebabkan paip air  pecah.

PKNS mengesahkan bahawa tiada siapa yang tercedera dalam kejadian itu.

Jejambat itu keluar dari Lebuhraya Elite (KM P2.4) ke arah SSP2. Yang bersambung ke  Putrajaya Lingkaran bawah diuruskan oleh PLUS.


Kerja pada jejambat RM7 juta oleh kontraktor BNI Pembinaan bermula pada Oktober 2007 dan telah siap pada November 2009.


 Empat pemaju - PKNS, Utuh Aspirasi Sdn Bhd, Taraf Unggul Sdn Bhd, dan Semai Ria Sdn Bhd - berkongsi kos untuk pembinaannya.

Keruntuhan jejambat berikut runtuhnya bumbung stadium negeri di Kuala Terengganu minggu lepas yang mencederakani tiga pekerja. Ia telah menjalani pembaikan dari runtuh awal pada tahun 2009, hanya setahun selepas ia telah siap. -tmi


terjemahan Kedahkini.






4 ulasan:

Unknown berkata...

Perhatikan bagaimana bertanggungjawabnya Kerajaan Negeri Selangor. Walau pun jambatan itu dibangunkan atau dibina dizaman pemerintahan UMNO/BN, namaun PR tidak mengungkitnya, sebaliknya bertindak wajar sabagai sebuah kerajaan negeri yang bertanggungjawab. Maka butalah mana mana pihak yang tidak nampak akan gentlemannya kerajaan PR negeri Selangor ini. Bagi saya, UMNO itu adalah kebencian saya untok menjadi wakil saya didalam pemerintahan negeri Selangor.

Tanpa Nama berkata...

adigan seterusnya akan kita lihat jari jemari pihak kontraktor yang terlibat akan mula nuding menuding diantara mereka.tak caya jom layaaaan!!!.oopss!!!nanti dulu!!!apa pun bn/umno/apco kaya raya,ketawa sakan kebank masing masing.

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat kerajaan selangor nak lepas tangan...mcm ni nak perintah malaysia...kalau diaorang bunuh rakyat malaysia pun...kata org lain salah..bodoh Ronnie Liu

Tanpa Nama berkata...

Lepas tangan kepala hotak. orang nak buat penjelasan & cari puncanya. Nanti ada yang ambil kesempatan.

kalau mangkuk2 nak tau. struktur nak rosak akan ada tanda2nya samada disedari atau tidak. biar orang yang berkelayakan buat kajian. jangan lepaskan manusia yang buat kesalahan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...