18 Januari 2013

TERKINI ! Tentera Algeria Gempur Penculik 30 tebusan terbunuh ( + Video )



LINK VIDEO

Sumber keselamatan melaporkan sekurang-kurangnya 30 tebusan dan 11 penculik yang terbunuh dalam operasi ketenteraan yang berakhir 36 jam selepas ditahan.

Sekurang-kurangnya 30 tebusan dan 11 ahli kumpulan sekutu al-Qaeda terbunuh apabila tentera Algeria menyerbu tumbuhan padang pasir gas untuk membebaskan tawanan, agensi berita Reuters telah memetik sumber keselamatan Algeria sebagai berkata.

Lapan Algeria dan tujuh warga asing, termasuk dua British, dua Jepun dan Perancis negara, adalah antara yang mati, kata sumber itu.

Televisyen negeri Algeria dilaporkan sebelum ini bahawa empat asing telah dibunuh selepas akhir operasi telah diumumkan lewat pada hari Khamis.

Komunikasi Menteri Mohamed Said berkata tentera telah dipaksa untuk bertindak selepas berunding dengan penculik gagal.

Beliau berkata, ramai pejuang telah dibunuh dalam operasi di Dalam medan gas Amenas.

Terdahulu, seorang jurucakap bagi kumpulan itu memegang tebusan berkata 34 tawanan telah dibunuh bersama-sama dengan 15 penculik oleh sebuah helikopter kerajaan menyerang konvoi mengangkut tebusan dan menangkap mereka.

'Pejuang Libya'

Briged Masked berkata pejuang merampas pekerja pada hari Rabu sebagai membalas dendam untuk Algeria membiarkan Perancis menggunakan ruang udara untuk melancarkan operasi menentang pemberontak di utara Mali , tetapi pakar keselamatan berkata serbuan itu muncul juga telah dirancang terlebih dahulu.

Pejuang datang dari Libya, menurut menteri dalaman Algeria.

"Menurut maklumat yang kita ada, kumpulan pengganas yang menyerang Dalam laman Amenas datang dari Libya," Dahou Ould Kablia memberitahu Algeria Arab bahasa harian Echorouk.

Kablia berkata pada Rabu penculik adalah dari rantau ini, menafikan bahawa mereka datang dari Libya atau dari Mali sebagai sebahagian daripada mereka mendakwa.

Reuters memetik sumber keselamatan mengatakan 2 Libya adalah antara pejuang yang terbunuh dalam operasi ketenteraan, bersama-sama dengan Mesir, Tunisia, Perancis dan Mali.
Agensi berita APS rasmi Algeria berkata hampir 600 pekerja Algeria dan empat tebusan asing - dua Briton, Perancis dan Kenya - telah dibebaskan semasa operasi.Kementerian Luar Ireland berkata seorang lelaki Ireland juga telah dibebaskan.

Beberapa negara yang warganegara adalah di kalangan orang-orang tebusan diambil kritikal operasi tentera Algeria untuk membebaskan tawanan.

Jepun menggesa kerajaan Algeria untuk meletakkan "akhir segera" untuk operasi.

Di Washington, White House Setiausaha Akhbar Jay Carney berkata pentadbiran AS telah "bimbang tentang laporan kehilangan nyawa dan sedang mencari kejelasan dari kerajaan Algeria".

Britain telah tidak diberi notis terlebih dahulu daripada operasi kerajaan Algeria untuk melepaskan tebusan dan lebih suka untuk telah dimaklumkan, jurucakap Perdana Menteri, David Cameron berkata.

'Pencerobohan kejam'

Pejuang, berkomunikasi melalui media di negara jiran Mauritania, berkata mereka mempunyai berpuluh-puluh lelaki bersenjatakan dengan mortar dan peluru berpandu anti-pesawat dalam kompaun dan telah rigged dengan bahan letupan.

"Kami berpegang kerajaan Algeria dan kerajaan Perancis dan negara-negara tebusan bertanggungjawab sepenuhnya jika tuntutan kami tidak dipenuhi, dan ia terpulang kepada mereka untuk menghentikan pencerobohan kejam terhadap rakyat kita di Mali," membaca satu kenyataan yang dibawa oleh Mauritanian media .

Dua orang rakyat Britain dan Algeria telah dibunuh pada Rabu, selepas pejuang melancarkan serangan hendap bas yang membawa pekerja dari kilang gas ke lapangan terbang berdekatan.

Dalam bidang gas Amenas bersama dikendalikan oleh British gergasi minyak BP, Norway Statoil dan Sonatrach Algeria.

Perancis melancarkan serangan besar terhadap kumpulan pemberontak Ansar al-Dine di Mali pada 11 Januari untuk menghalang mereka daripada mara pada modal, Bamako.

Algeria telah lama memberi amaran terhadap campur tangan ketenteraan terhadap pemberontak, takut keganasan boleh melimpahi sempadan.


-sumber Aljajeera

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...