05 November 2012

Panas ! PKR buat laporan SPRM terhadap Musa, Nazri


Isu RM40j: PKR buat laporan SPRM terhadap Musa, NazriPengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu wang RM40 juta yang didakwa melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Rafizi berkata, laporan SPRM dibuat terhadap Musa dan Nazri kerana didakwa disebabkan hubungkait yang ada antara mereka tentang isu wang RM40 juta yang dibawa oleh ahli perniagaan, Michael Chia.

"Jadi satu laporan SPRM dibuat dan saya minta SPRM buka satu fail untuk siasat kes RM40 juta terhadap Musa Aman dan Michael Chia, dan juga Nazri dan anaknya.

"Nazri tak menafikan dan mengatakan anaknya tak ada kaitan dengan dia.


"Berdasarkan Akta SPRM, ada asas untuk mereka mulakan siasatan," katanya dalam sidang media sebelum masuk ke bangunan SPRM di Putrajaya hari ini.


Rafizi sendiri akan terbang ke Hong Kong minggu depan bagi meminta kertas siasatan yang didakwa sudah ditutup oleh badan anti rasuah negara itu, Independent Commision Against Corruption (ICAC) seperti yang didakwa Nazri.

Nazri kini didesak bercuti dari kabinet oleh Rafizi, selepas melaporkan dakwaan bahawa menteri itu mempunyai kepentingan melibatkan siasatan derma politik kepada Umno Sabah sebanyak RM40 juta.

Minggu lalu, menteri de facto undang-undang itu mengakui secara peribadi mengenali Michael Chia – orang tengah yang “mengeksport” wang RM40 juta “derma” dalam bentuk matawang dolar Singapura kepada Umno Sabah – tetapi menafikan sebarang konflik kepentingan dalam pembelaan dakwaan lelaki itu di Parlimen, telah tidak disiasat dan seterusnya dibersihkan atas dakwaan rasuah.

Nazri menegaskan bahawa beliau telah tampil untuk menjawab soalan-soalan tersebut dan kaitan yang didakwa terhadap Musa kerana ia adalah tugasnya sebagai menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang.

Tetapi Rafizi berhujah hari ini bahawa kedudukan Nazri sebagai menteri undang-undang menimbulkan konflik kepentingan dalam siasatan komisen oleh SPRM sebagai agensi yang terletak di bawah pengaruh dan bidang kuasa beliau.

Rafizi kepada pemberita hari ini sebelum menyerahkan laporan dengan SPRM terhadap Nazri bahawa dakwaan konflik kepentingan yang melibatkan kedua-dua siasatan “derma politik” RM40 juta yang diterima oleh Umno Sabah, dan pautan antara Nazri dengan Chia melalui anaknya, Nedim.

“Tidak seperti Shahrizat (Abdul Jalil) sebelum ini, Nazri sendiri bertanggungjawab penuh terhadap SPRM,” kata Rafizi lagi.

Pada sidang media berasingan minggu lepas, Rafizi telah mendedahkan hubungan antara keluarga Nazri dan Chia melalui bukti bergambar yang menunjukkan bahawa anak Nazri, Nedim, telah telah menggunakan sebuah kereta mewah, Hummer 4WD bernilai hampir RM500,000 dengan nombor pendaftaran WNX 9776 kepunyaan ahli perniagaan Sabah itu.

Chia telah baru-baru ini dibersihkan dari dakwaan rasuah yang melibatkan Musa selepas pihak anti rasuah tempatan dan Hong Kong dilaporkan bahawa RM40 juta itu telah dituduh cuba untuk menyeludup ke Malaysia adalah satu “sumbangan politik” kepada Umno Sabah dan bukan untuk kegunaan peribadi Musa.

Menurut laporan sebelumnya, Chia telah ditangkap di Hong Kong pada 2008 kerana cuba menyeludup wang tunai kembali ke Malaysia. Pada masa itu, beliau dilaporkan telah memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang itu milik Musa, menyebabkan mereka memulakan siasatan terhadap kedua-dua lelaki tersebut.

Rafizi telah menegaskan minggu lalu bahawa Nazri, yang baru-baru ini mengisytiharkan dirinya “menteri undang-undang No 1 “, mungkin bersalah kerana rasuah kerana beliau telah menjadi menteri tunggal yang memberitahu Parlimen baru-baru ini bahawa Musa telah dibersihkan daripada rasuah.

Dengan mengumumkan Musa tidak bersalah, Rafizi menjelaskan, Nazri telah membersihkan Chia juga, walaupun gagal untuk menyediakan butir-butir siasatan terpeinci terhadap kedua-dua lelaki itu, sama ada oleh SPRM atau Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...