23 Julai 2012

Panas!! Kekayaan Daim Zainuddin yang tersenarai RM65 Bilion

Daim Zainuddin - Bagaimana dia menjadi jadi KAYA!

Buku telah ditulis mengenai Tun Daim Zainuddin, tetapi tidak ramai orang yang tahu yang Daim sebenar. Beliau terkenal kerana Pendiam. Semua orang tahu bahawa Daim adalah jenis senyap; begitu senyap, sebenarnya, bahawa mangsa tipu daya dan kerang-keroh beliau telah jatuh seperti 10 pin tanpa pernah mengetahui apa yang melanda mereka.

Beliau telah, yang tenang, membuat kerjaya dart racun menembak, memasang perangkap yg tersembunyi. dan knifing kawan atau musuh di belakang. Tangannya tidak dapat dilihat, tetapi tanda di mana-mana. Kebenaran untuk memberitahu, beliau telah berada pada akar krisis banyak negara, tetapi namanya tidak pernah dikotori, terima kasih kepada kekayaan dia wields dan hasil dari persahabatan dengan Dr Mahathir.

Kanser senyap

Kebanyakan ahli-ahli generasi baru Umno sedar bahawa Daim adalah jutawan gigih untuk memperoleh dan seorang lelaki macho dengan rasa wanita muda, tetapi mereka mengaku dia kelemahan - kelemahan ini kerana mereka melihat dia seorang Penasihat Ekonomi yang bersih dan cekap kepada Kerajaan. Tetapi generasi Harun Idris, Musa Hitam dan Manan Othman untuk menamakan adil beberapa tangan lama - mereka adalah orang-orang yang meminta untuk menemui yang Daim sebenar adalah, Ia adalah Datuk Harun yang dipetik Daim dari kedalaman kegagalan dalam perniagaan garam.

Isteri Daim, Mahani dan isteri Harun, Salmah adalah kawan yang baik dan pasangan yang berpengaruh pada awal tahun 1970-an. Ia adalah kuasa isteri yang berpindah kepada Harun untuk memberi Daim 160 ekar tanah perdana Kampung Pandan. Dan dengan itu Syarikat Maluri diujudkan.

Tiada penggunaan spekulasi alih berapa banyak Daim dibayar Harun. Selepas semua, kedua-duanya adalah kawan cepat. Untuk butiran ngeri, hanya meminta Bow Low Kiok atau Thamby Chik. Mereka boleh kaitkan bagaimana Daim menipu broker tanah dan digris Exco negeri Selangor dan abang dalam undang-undang Mahathir, Ahmad Razali bagi tanah yang.

Sudah tentu, Daim masih terpaksa membayar bagi tanah itu. Pada masa itu, ia tidak mudah untuk meminjam daripada bank. Oleh itu, beliau telah dipaksa untuk merosakkan Bank Bumiputra. Lorraine Osman dan Rais Saniman tahu berapa banyak beliau menghabiskan. Manan Othman tidak boleh meragui mengesahkan angka itu, beliau begitu dekat kepada Daim bahawa mereka cuba untuk berkongsi kawan perempuan, dengan Manan sering meminjam bilik tidur di pejabat Daim di Taman Maluri.

Pilihan Mahathir

Ketinggian Daim sebagai Senator dan, kemudiannya, Menteri Kewangan, adalah sebahagian daripada pelan strategik Mahathir. Pilihan Mahathir tidak sepatutnya memeranjatkan satu, selepas dua kawan intim dari kampung yang sama di Seberang Perak, Alor Setar. Apabila menjadi Perdana Menteri pada 16 Julai, 1981, perkara pertama di fikiran Mahathir adalah bagaimana untuk mengetepikan musuh, Tengku Razaleigh Hamzah.

Daim kepada semua orang dia tidak mempunyai kepentingan dalam politik, tetapi semua manakala beliau yakin mendapat pekerjaan Menteri Kewangan selepas bertugas dengan Senat. Beberapa bulan selepas menyertai Senat, Daim menjadi Pengerusi Fleet, yang memiliki akhbar New Straits Times. Pada tahun 1984, beliau akhirnya mendapat pekerjaan impiannya dan menjadi orang ketiga yang paling penting dalam Kabinet Persekutuan, selepas Perdana Menteri dan timbalannya.

Musa diperah

Musa Hitam, Timbalan Perdana Menteri, pada mulanya sedar hubungan akrab antara Mahathir dan Daim. Niat tidak jujur, beliau melahirkan untuk membimbangkan Mahathir lebih Wheeling Daim dan urus niaga, terutamanya memberikan projek-projek dan kontrak kepada rakan-rakannya sendiri dan kroni. Ia mesti terkejut dia apabila aduan itu jatuh pada telinga pekak walaupun dia adalah Timbalan Perdana Menteri, beliau tidak mempunyai berkata ketika ia datang kepada perkara-perkara ekonomi, terutamanya penswastaan ​​dan tugasan (penyokong) projek-projek ekonomi.
Bagaimana kecewa Musa mesti telah mendapati bahawa Daim tidak peduli tentang usaha untuk membantu penyokongnya mendapatkan beberapa projek atau kontrak. Daim berjaya dalam membuat jutawan kroni Wan Azmi, Halim Saad, Tajuddin Ramli, Samsuddin Hassan, Razali Rahman dan Tan Sri Basir, tetapi Musa di akhir telah dibuang sebagai miskin bekas TPM.

Musa sekali berada di mengadu kepada Mahathir bahawa Daim telah mencuri beberapa cadangan projek penyokongnya, tetapi sekali lagi Mahathir tidak mempedulikan dia. Ini adalah perbuatan yang pertama di berpecah akhirnya pentadbiran Mahathir-Musa. Sebagai kepentingan Mahathir dan Daim mengembung, Musa mendapat dihalau keluar.

Menolak Musa untuk mengikat dengan Razaleigh

Ramai ahli UMNO menganggap bahawa Razaleigh musuh nombor 1 Musa . Malah, sebab bagi perpecahan 1986 dalam Umno mesti jatuh pada Daim. Ia adalah dia yang memandu Musa ke tepi sehingga dia tidak mempunyai pilihan kecuali untuk meletakkan jawatan. Sekali lagi, manusia bernam Daim beberapa sikap dan kelebihan beliau. Beberapa tahun peranannya di sebalik tabir memecah Umno itu tidak banyak lagi yang tahu sehingga hari ini.

Satu benar-benar tidak perlu tertanya-tanya mengapa Musa dipanggil Razaleigh untuk bersatu pada Team B dan kedua-duanya memutuskan untuk bekerjasama dalam perjuangan 1987, yang akhirnya sehingga Umno akan diharamkan. Pada masa itu, Daim adalah hampir kebal, apa sokongan yang datang dari orang kuat seperti Sanusi Junid dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Setiakawan daripada tiga batu pepejal, dan kem Musa-Razaleigh boleh berbuat apa-apa kecuali untuk membuat satu jenaka dengan memberi mereka AIDS nama samaran.

Menghilangkan Tun Salleh Abas

Penubuhan Umno baru, Daim dan Mahathir perlu terlebih dahulu untuk menyingkirkan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas. Sekali lagi, Daim adalah plotter ketua dalam pemecatan Tun Salleh yang soleh dan dihormati, dan digantikan dengan Tun Hamid Omar, seorang penjudi playboy dan kronik, tetapi Mahathir dan rakan sekolah Daim. Perlantikan Tun Hamid Omar mencetuskan keruntuhan integriti dan kebebasan badan kehakiman.

Menteri Kewangan, Daim memujuk Mahathir untuk memberi Unit Perancang Ekonomi dan Perbendaharaan kuasa penuh dalam melaksanakan dasar penswastaan. Oleh itu, ia tidak lagi perlu untuk memanggil tender bagi projek-projek kerajaan. Sebaliknya, projek-projek yang telah diberikan secara langsung kepada syarikat-syarikat yang disukai. Dan maka bermulalah era pengumpulan kekayaan olehnya dan kroni beliau.

Syarikat United Engineers, dibeli dengan harga RM2, berubah kepada syarikat multi-juta ringgit. Sebagai Menteri Kewangan, Daim praktikal mengarahkan bank-bank untuk memberi pinjaman kepada syarikat bahawa dia sendiri yang dimiliki. Dan tiada Daim kroni setiap mengadu kesukaran dalam mendapatkan pinjaman bank.

Sesungguhnya, pihak bank amat takut dengan Daim. Setelah dilantik Wan Azmi dan Basir untuk mengetuai Malayan Banking dan Bank Bumiputra, dia akan memberi apa-apa projek kepada mana-mana kroni beliau kerana pembiayaan bukan satu isu.

Jika projek-projek fizikal tidak mencukupi, Daim juga mengambil setiap peluang untuk mengambil kekayaan dari pasaran saham serta. Setiap kali Perbendaharaan telah meluluskan syarikat untuk penyenaraian di bursa saham, kroni Daim menerima saham singa mereka. Itu adalah bagaimana Southern Bank, Resort World, Sports Toto, Berjaya, Tanjong dan skor firma cip biru yang lain perlu berurusan dengan Daim dan Syarikatnya.

Sekali, apabila nilai saham adalah tinggi, Daim bongkaknya di kalangan rakan-rakan bahawa kekayaan dapat dilihat sahaja berjumlah RM65 bilion. Untuk menutup mulut pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN), Daim telah memberikan projek-projek yang menguntungkan (serbuk) kepada Samy Vellu dan Ling Liong Sik supaya anak-anak mereka boleh menjadi besar dan mudah bagi beliau mengarah mereka bila perlu.


Merampas dengan Percuma

Daim berjaya menipu ahli Umno untuk mempercayai bahawa Mahathir tidak akan membiarkan dia pergi walaupun beliau telah meminta untuk dilepaskan daripada jawatan Kabinet beliau pada beberapa kali. Dengan Musa dan Razaleigh keluar gambar, Daim akan dapat merampas kekayaan seberapa banyak yang dia mahu tanpa walaupun Mahathir menghentikannya. Selain itu, beliau adalah Bendahari Umno dan dia boleh membuat ia kelihatan seolah-olah syarikat-syarikat yang dikawal adalah orang-orang di mana pihak yang mempunyai kepentingan.

Ketamakan Daim rosak bukan sahaja imej sendiri sebagai Menteri Kewangan, tetapi juga Mahathir dan reputasi Malaysia dengan masyarakat antarabangsa. Dikatakan bahawa dia digunakan untuk menuntut bayaran yang terlalu tinggi untuk dirinya sendiri dalam perundingan kontrak yang melibatkan pembekal asing. Pengerusi Jepun dua bank terbesar - Bank of Tokyo dan Sanwa Bank - pernah mengadu kepada Mahathir bahawa Menteri Kewangan beliau menuntut komisen yang terlalu tinggi apabila merundingkan pinjaman yen.

Margaret Thatcher, juga telah mengadu tentang peranan Daim sebagai ejen bertauliah. Dia mempunyai atau masih mempunyai akaun di Zurich, London, Hong Kong, Tokyo, Singapura, Caymen Pulau, Pulau Channel dan Virgin Island. Malah, bukannya menjaga berbilion-bilion di Malaysia, beliau telah stashed mereka semasa di luar negara.

Walaupun berkomplot untuk merampas tanah KTM di S'pura

Dengan kekayaan beliau yang besar dan pengaruh yang meluas, Daim akhirnya menjadi beban bahawa Mahathir tidak sanggup lagi. Dalam perjanjian setiap dia dibuat, terdapat sesuatu untuk dirinya sendiri. Ia tidak di bawahnya dia pun bersubahat dengan Lee Kuan Yew untuk merampas tanah KTM di Singapura. Kabinet Malaysia tidak mempunyai pengetahuan ini. Tetapi ini isu Malaysia yang ditipu oleh Lee Kuan Yew dan Daim adalah jauh dari lebih.

Mahathir akhirnya menyedari bahawa dia terpaksa menamatkan ketuanan Daim ke atas Kementerian Kewangan. Dan sebagainya katanya kepada dia untuk berhenti.Mahathir bimbang bahawa jika Daim terus sebagai Menteri Kewangan, aduan akan datang bukan sahaja dari Vincent Tan, Ananda Krishnan, Arumugam (kroni LANGSUNG M) dan ahli-ahli lain elit perniagaan Malaysia, tetapi juga daripada para pemimpin asing.

Tanda-tanda skandal Daim berkaitan adalah tidak menyenangkan dan ia boleh pecah bila-bila masa di Jepun atau Britain, oleh itu, Daim terpaksa pergi.

Daim diatur untuk pergi

Peletakan jawatan Daim telah dirancang itu bahawa ia tidak akan muncul seolah-olah dia telah dipecat. Sesungguhnya, ia tidak masuk akal mengapa Menteri Kewangan yang kuat, kawalan yang kaya dan dalam syarikat-syarikat awam yang begitu banyak, tiba-tiba akan berhenti semata-mata kerana dia telah hilang kepentingan dalam pekerjaan. Kebenaran bahawa dia telah diarahkan untuk meletak jawatan.

Pemerhati akan ingat bahawa komen pertama Mahathir di atas tindak balas yang kononnya adalah, 'Beliau telah meminta beberapa kali bagi mendapatkan kebenaran untuk meletak jawatan, dan saya akhirnya dibenarkan. Saya harap Daim tidak akan meninggalkan negara ini selepas meletak jawatan '. Bahawa kenyataan sulung dengan maknpenuh a. Mahathir tahu, Daim telah merajuk. Begitu juga Anwar dan Sanusi. Mahathir mengekalkan Daim sebagai Bendahari UMNO untuk sebab yang baik, beliau mahu memastikan keselamatan wang Umno, banyak yang mana adalah di bawah kawalan Daim.
Tetapi Daim yang memegang begitu banyak rahsia Mahathir, hanya diam-diam.

Selepas meletakkan jawatan, beliau melarikan diri untuk hidup di dalam kediamannya di San Francisco. Katanya kepada rakyat Malaysia yang mahu belajar di Harvard, tetapi sebenarnya dia mahu meninggalkan Malaysia. Mahathir, yang sudah biasa dengan telatah Daim, mengaku dengan beliau untuk kembali, berkata beliau perlu beliau untuk memberi nasihat mengenai perkara-perkara ekonomi.

Daim kembali dan mengumumkan bahawa Mahathir telah menamakan dia Penasihat Ekonomi kepada Kerajaan. Rafidah ditanya Mahathir untuk mengesahkan ini, tetapi dia tidak mendapat apa yang adalah senyap. Daim tidak pernah secara rasmi dilantik sebagai Penasihat Ekonomi, jawatan yang Tun Raja Mohar pernah diadakan. Pelantikan itu adalah prerogatif Jabatan Perkhidmatan Awam. Daim memberikan diri beliau kerja. Untuk menyimpan gembira Daim, Mahathir membenarkan beliau untuk membuka sebuah pejabat di Unit Perancang Ekonomi, dan ini mengukuhkan persepsi awam bahawa dia masih lagi dalam kawalan sejauh hal ehwal ekonomi berkenaan.

Rafidah lebih jujur ​​daripada Anwar?


Apabila beliau adalah untuk memberitahu untuk meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan, Daim ditanya Mahathir melantik Anwar Ibrahim dengan pekerjaan. Jelas sekali, dia fikir ini akan membantu untuk memastikan bahawa rangka akan kekal bicara secara peribadi. Beliau memberi amaran Mahathir peril bahawa Rafidah akan kedua-dua mereka: rahsia mereka berkongsi akan terbongkar.
Daim juga memujuk Mahathir untuk melantik Mustapha Mohammad sebagai timbalannya Anwar kerana kedua-dua ini boleh bergantung kepada untuk mengisi lubang beliau telah meninggalkan ternganga. Anwar bodoh tiada siapa, tetapi dia mengorbankan idealisme beliau untuk melindungi Towkay.
Sebagaimana yang kita tahu, tiada Minster Kewangan di dunia ini telah bersara jutawan, kecuali Daim.

Dalam Diam buku yang Daim: Sebuah Biographi (Daim Senyap: Biografi A), Daim menjelaskan beliau bersara: 'Saya gembira dalam persaraan. Ia adalah terlalu berat tanggungjawab. Dengan sebenar-benarnya, saya suka dunia perniagaan. Perniagaan adalah dalam darah saya. Saya suka untuk membuat wang. Saya tahu bagaimana untuk melakukannya. Saya boleh melakukannya dengan hanya duduk di kerusi ini. Pada hari yang bertuah, saya boleh membuat berjuta-juta. '

Kawan daripada Soros
Menurut analisis bank dalaman, bekerjasama dengan komuniti korporat, dan dari Daim kroni Amin Shah, kekayaan Daim, dalam mata wang ringgit dan asing yang disimpan di luar negara kini berjumlah RM20 bilion.

Dengan begitu banyak wang di pelupusan itu, Daim boleh memanipulasi Bursa Saham Kuala Lumpur. Beliau menunjukkan tangannya pada tahun 1991, hanya untuk membuktikan berapa banyak mempengaruhi beliau mempunyai dan menggunakan. Selepas menjual stok beliau, beliau telah membuat satu kenyataan yang bermaksud bahawa pasaran akan berlanggar. Dan crash ia lakukan.
Seperti yang kita semua ingat, walaupun Mahathir tidak dapat membantu tetapi membuat kenyataan Masam apabila Daim dengan bongkaknya bahawa dia melabur di BSKL hanya untuk wang saku. Tetapi kepada kawan baik, Daim berkata beliau boleh bertukar dalam keuntungan pada RM90 juta sehari apabila pasaran meningkat. Apabila pasaran menjunam pada bulan Oktober 1991 Daim membeli balik saham pada murah. Apabila pasaran menjadi bulis lagi tahun 1995 dan 1996, Daim membuat berbilion-bilion ringgit daripada ia. Ini, maka, apa yang kerja satu jumlah penasihat ekonomi kepada.

Jadi ia ternyata bahawa Soros tidak manipulator masa besar pasaran sahaja dan peniaga mata wang. Daim bertemu Soros dua kali di London apabila ringgit sedang hangat diniagakan. Bagaimanapun, apabila ringgit jatuh di bawah paras RM4 kepada dolar Amerika Syarikat (AS), Dr Mahathir ditanya Daim untuk bantuan dan mengikut sumber di Singapura, dia kehilangan RM1 bilion cuba untuk memangkin mata wang Malaysia. Kehilangan yang banyak dalam perdagangan mata wang, bayangkan berapa banyak wang yang dia telah pada pelupusan itu.

Mahathir panik

Jatuh dalam mata wang dan nilai saham meletakkan Mahathir dalam keadaan panik dan demam. Dia tahu polisi dan sikap sendiri berperang adalah sebahagiannya untuk menyalahkan. Melihat Mahathir dalam keadaan yang penuh kegilaan, Daim mencadangkan bahawa dia mengisytiharkan darurat untuk membolehkan beliau untuk memulihkan ekonomi dan pada masa yang sama, mengebumikan mayat-mayat yang telah mula berbau busuk.

Kami berasal Ketua Setiausaha Kerajaan dan Peguam Cara Negara bagi membantah langkah itu. Jika pelan Daim telah diikuti, Mahathir akan berpaling diktator dan ekonomi Malaysia akan hancurkan sehancur-hancurnya. Setelah gagal untuk mengisytiharkan kecemasan, Mahathir menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara, yang diketuai oleh Daim, dengan Unit Perancang Ekonomi sebagai Sekretariat.

Rancangan asal adalah untuk memberi autonomi yang lengkap MPEN, tetapi menteri-menteri Kabinet menentang ini kerana takut bahawa mereka akan kehilangan apa-apa sisa kuasa yang mereka telah meninggalkan. Akhirnya, majlis menjadi hanya sebuah badan penasihat, dengan Kabinet yang mempunyai akhir berkata berdasarkan cadangan.

Daim akhirnya menemui jalan-blok dalam Anwar

Penubuhan Majlis adalah baji antara Anwar dan Daim. Oleh itu, dua rakan lama yang telah bersama-sama berdiri di belakang Dr Mahathir terhadap Musa kini telah berpaling menentang satu sama lain.

Semua saranan majlis itu telah ditolak oleh Kabinet dan Bank Negara. Daim secara terbuka diserang Bank Negara untuk menolak cadangan itu, seperti yang berkaitan dengan kadar faedah dan kawalan kredit.

Kami sangat salut kepada Gabenor Bank Negara untuk mengekalkan dasar monetari yang berhemat dalam menghadapi membuli dan penghinaan Daim. Tidak seperti Daim dan kohort beliau, pegawai-pegawai Bank Negara tidak berkhidmat sendiri.

Pelantikan Daim kepada MTEN adalah satu kesilapan utama negara. Melangkah oleh laporan akhbar daripada perbincangan setakat ini, keasyikan tunggal MPEN adalah dengan menyelamatkan syarikat-syarikat mega daripada kebankrapan. Tidak syak lagi, ini adalah syarikat-syarikat berkaitan Daim-.

Daim masih belum menunjukkan apa-apa kebimbangan mengenai kenaikan harga cili, atau lompatan harga ikan atau bagaimana harga beras yang telah direbus. Tidak mempunyai beliau bercakap mengenai perniagaan kecil dalam pergolakan kematian mereka. Kontraktor kelas F akan bankrap atau projek-projek jalan kampung yang ditinggalkan. Di dalam kamus, tiada penyertaan untuk kebimbangan orang kecil, apa-apa tentang rumah kos rendah, pemotongan air atau dana kajian untuk anak-anak Melayu yang miskin. Malah, ia mengandungi hanya bilion angka saiz.
Jet-setting dengan isteri baru manakala yang lain jatuh

Walaupun ekonomi Malaysia adalah hampir kepada kehancuran, Daim kekal jutawan, hidup kehidupan glamor, jet persendirian dengan isteri baru Naimah dan Josephine yang menarik, seorang gadis India yang membantu beliau menjalankan salah satu daripada firma beliau, Bank Antarabangsa Malaysia.

Kami telah hanya diberi lakaran yang Daim sebenar. Akaun yang menyeluruh lama lagi akan disediakan dalam bentuk buku. Kami mengesyorkan buku tersebut kepada ahli-ahli Umno, khususnya mereka yang mempunyai cita-cita besar, kerana mereka akan belajar lebih dari cerita-cerita hebat tetapi benar terhadap komplot ekonomi dan politik.

Kami mengutuk seperti Vincent Tan dan Tan Phek Khiing untuk capaian anak tanah, tetapi mungkin kita harus bertanya kepada Menteri Besar Johor dan Menteri Besar Kedah berapa banyak tanah Daim telah diambil.

Meminta Sanusi berapa banyak Daim dibayar kepada kerajaan Kedah untuk 12,000 ekar di Sungai Petani dan berapa banyak keuntungan yang beliau jadikan dari kalangan mereka. Untuk 12,000 ekar, Osman Arof terpaksa dikorbankan. Kisah benar konspirasi Daim-Sanusi di Kedah akan didedahkan di dalam buku ini.

Persimpangan

UMNO kini berada di persimpangan dan mempunyai untuk membuat keputusan bijak di mana ia akan. Salah satu jalan mengetuai kemuliaan, di mana kestabilan dan amalan demokrasi kekal. Lead yang lain, autokrasi bahagian, dan akhirnya, sehancur-hancurnya.

Seruan bagi pembaharuan, yang digunakan untuk dibuat hanya dalam bisikan di perhimpunan, kecil dan berahsia, menjadi semakin kuat. Ahli UMNO, yang menunjukkan bahawa mereka tidak lagi boleh mengandungi restiveness dan kekecewaan mereka, telah mula untuk berdebat secara terbuka keperluan untuk perubahan, walaupun pada konvensyen parti.

Boleh menjadi satu petunjuk yang lebih jelas bahawa mereka telah mencapai hujung tali tambatan mereka, bahawa mereka tidak lagi boleh menerima sikap tidak demokratik kepimpinan dan kekerapan - sama ada dalam parti atau kerajaan - pilih kasih, nepotisme, kronisme, salah laku rasuah dan lain-lain? Nasionalisme Melayu telah mati dan materialisme dan egoisme menjalankan mengamuk.

Kita tidak boleh bergantung kepada Majlis Tertinggi Umno untuk memulakan reformasi kerana beberapa ahli-ahli mempunyai keberanian untuk bersuara. Malah, majlis itu sejak kebelakangan ini telah berubah menjadi teater monolog. Tetapi sudah tentu walaupun monolog boleh flop tanpa pemain sokongan yang baik - bodoh, badut, jesters, atendan dan flatterers oh-apa yang penting.
Sejauh ini pemain sedikit bimbang, cita-cita dan prinsip-prinsip Umno tidak penting kerana kerja mereka. Ini menyimpan-sindrom-tutup mulut anda bertindak hanya untuk memberanikan kepimpinan parti dalam keangkuhan . Presiden telah menjadi diktator. Celakalah adalah orang Melayu dan Umno. Apakah untuk menjadi mereka? Itu adalah persoalan yang hanya ahli UMNO boleh menjawab.

Profesor Mohamed Zain
Profesor Teknologi & Pengurusan Strategik
Kolej Perniagaan & Ekonomi
Universiti Qatar

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bodoh. nak sangat buat blog nk kutuk orang tu, orang ni, tapi quote artikel pon xreti. maen copy je. guna google translator.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...