25 Mei 2011

Adik Takhsin, Ms Yingluck bakal PM Thailand dari parti Pheau

Adik Takhsin, Ms Yingluck bakal PM Thailand dari parti Pheau

Sebuah panel Rekonsiliasi terbuka untuk semua orang akan ditetapkan sebagai mekanisme kunci

dari skim mencadangkan Thailand Pheu untuk menamatkan perpecahan dalam masyarakat, oleh calon perdana menteri Ms Yingluck Shinawatra.

Ketika Pheu Thailand memenangi pilihan raya dan mengambil memimpin kerajaan baru, semua pemangku kepentingan, termasuk Rakyat kemeja kuning Perikatan untuk Demokrasi, kemeja merah Syarikat Front untuk Demokrasi melawan kediktatoran, bersama dengan semua parti politik, akan dijemput untuk menyertai dalam panel untuk mencari formula yang sesuai untuk rekonsiliasi nasional, Ms Yingluck mengatakan dalam sebuah wawancara khusus dengan Bangkok Post .

Dia mengatakan tugas panel akan meninjau konflik politik di negara yang telah berlaku selepas Sept19 itu, rampasan kuasa 2006 yang menggulingkan kerajaan Thaksin Shinawatra.
Panel akan mengetahui apakah peraturan-peraturan diletakkan di tempat dan situasi umum di belakang rampasan kuasa didasarkan pada undang-undang. Jika menemukan sesuatu yang tidak sesuai dengan undang-undang, panel akan mencari penyelesaian.

Lihat juga:
Banharn menimbulkan kekerasan lebih takut
Biarlah menjadi perdebatan sehingga pengundi boleh memutuskan untuk diri mereka sendiri
Politikus, jangan bank di tweets anda
"Saya tidak boleh mengatakan apakah amnesti politik akan diberikan. Itu bergantung pada kesimpulan panel di mana semua pihak akan turun bahagian," katanya.

Ketika ditanya apakah ini adalah strategi untuk membawa abangnya, Thaksin, kembali ke Thailand, Ms Yingluck mengatakan dia tidak akan melakukan apa pun untuk orang tertentu tetapi mempunyai kepentingan masyarakat umum dalam fikiran ketika membuat keputusan.

"Kita harus meninggalkan konflik di belakang dan mendorong negara untuk bergerak maju. Dengan panel ini semua pihak bersama-sama akan menetapkan rangka rekonsiliasi," katanya.
Secara peribadi, Ms Yingluck mengatakan, dia yakin beberapa peraturan dikuatkuasakan selepas rampasan kuasa tidak sesuai dengan undang-undang. Tapi ia menolak untuk memberikan butiran lebih lanjut, mengatakan bahawa konflik harus diabaikan untuk saat ini dan orang-orang harus datang bersama-sama untuk bercakap dengan satu sama lain.
Dia berkeras bahawa dia bukan proksi untuk Thaksin."Saya boleh membuat keputusan sendiri dan dia [Thaksin] tidak memberi saya sebarang perintah.


Pheu calon perdana menteri Thailand Yingluck Shinawatra tampak ceria saat ia menjelaskan skim rekonsiliasi yang dicadangkan parti dalam wawancara khusus dengan Bangkok Post di markas parti di Phetchaburi Road. Somchai POOMLARD
"Namun, saya terbuka untuk Thaksin atau idea baik seseorang yang menguntungkan rakyat dan negara," katanya.

Sebagai seorang wanita, katanya, ini boleh membantunya untuk bicara dan terlibat dalam dialog dua arah untuk memastikan negara itu boleh bergerak maju dan menemukan kedamaian.
Dia bilang dia tahu politik sangat baik meskipun menjadi wajah baru.
"Jika anda mengetahui latar belakang saya, anda akan tahu bahawa kebanyakan orang di keluarga saya - ayah saya, kakak saya, kakak saya -.. Yang ahli politik Jadi dalam hal pemahaman saya tentang politik, saya fikir saya telah memahami itu sejak saya masih muda ini Saya hanya mempunyai tidak dilakukan adalah masuk dalam dunia politik secara rasmi. "

Ms Yingluck juga menyambut pihak koalisi dalam kerajaan Demokrat yang dipimpin keluar untuk bergabung dengan Parti Thai Pheu dalam membentuk kerajaan baru jika memenangi pilihan raya 3 Julai.
"Jika dasar mereka sejajar dengan orang-orang kita dan mereka dapat menerima komitmen kami diberikan kepada orang, kita dapat bergabung bersama," katanya.
Ms Yingluck terakhir menanggapi laporan dalam surat khabar Matichon yang dikutip Thaksin yang mengatakan No.1 dalam senarai parti Pheu Thailand mungkin tidak calon untuk perdana menteri. Dia bilang dia tidak menyedari komen itu.

Namun Thaksin mengatakan pada malam laman Twitter terkini bahawa ia tegas menyokong Ms Yingluck sebagai calon perdana menteri Thailand Pheu, mengatakan bahawa wawancara dengan surat kabar itu dibuat pada 14 Mei sebelum pesta memilih Ms Yingluck sebagai senarai calon parti kemuncaknya.
Dia juga memberikan lima alasan mengapa Ibu Yingluck harus dipilih sebagai perdana menteri: sebagai seorang wanita, akan lebih mudah baginya untuk pendekatan semua pihak untuk bercakap tentang rekonsiliasi; pengurusan nya kemahiran lebih dari 20 tahun, bahawa dia lulus dalam politik ilmu pengetahuan dan dibesarkan dalam sebuah keluarga ahli politik, pemahamannya tentang kehidupan masyarakat dari akar umbi kepada orang-orang perniagaan, dan kemahiran di perdagangan luar negeri.

Namun demikian, Ms Yingluck kata, menyelesaikan masalah politik bukan keutamaan utamanya jika dia dipilih oleh parlimen untuk menjadi perdana menteri seterusnya negara itu.
"Masalah-masalah ekonomi yang mempengaruhi rumah tangga adalah keutamaan bagi saya."
Dia mengatakan, Parti Thai Pheu tidak hanya berfikir tentang menyuntikkan wang ke dalam poket orang, tetapi juga seluruh proses rantai nilai.

Contohnya, parti mempunyai dasar untuk meningkatkan upah minimum untuk 300 baht hari akan dan memastikan gaji awal dari seorang pekerja yang telah lulus dengan gelar sarjana di 15.000 baht sebulan.

Untuk mengimbangi majikan untuk beban dasar ini, Pheu Thailand akan memangkas kadar cukai pendapatan badan menjadi 23% dari 30% pada tahun pertama dan 20% pada tahun kedua.

Parti ini juga mencadangkan skim hutang suspensi untuk debitur runcit perbankan untuk meringankan beban kewangan mereka
.
Adapun pembangunan sosial, beliau menegaskan bahawa partinya akan meneruskan perang melawan ubat diprakarsai oleh pentadbiran Thaksin dan akan membuatnya sukses dalam 12 bulan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...