24 Mei 2011

PR THAILAND: JANJI & MENIFESTO PARTI DEMOKRAT

Pemilih(pengundi) harus memutuskan apakah mereka ingin negara untuk maju, atau melihat kebangkitan pergolakan politik, kata Perdana Menteri dan pemimpin Parti Demokrat Abhisit Vejjajiva.

''Saya percaya orang bimbang tentang hidup mereka dan ingin negara untuk maju daripada mempunyai masalah kerajaan mereka suatu keputusan amnesti.

Dalam sebuah wawancara eksklusif dengan Bangkok Post , Abhisit mengatakan jika Parti Demokrat menang, negara akan bergerak maju.

Tetapi jika parti pembangkang Pheu Thailand menang, babak baru pergolakan politik cenderung mengikuti.

''Hal ini kerana Pheu Thailand akan mengeluarkan keputusan amnesti dan akan menghadapi protes terhadap langkah tersebut,''katanya.

Beliau berkata negara itu telah menderita konflik politik selama 5-6 tahun terakhir, kehilangan banyak kesempatan untuk bergerak maju.

''Saya percaya orang bimbang tentang hidup mereka dan ingin negara untuk maju daripada mempunyai masalah kerajaan mereka suatu keputusan amnesti.''

Bekas Ketua Pheu Thailand MP Chalerm Yubamrung telah menjelaskan bahawa jika Pheu Thailand memenangi pilihan raya dan membentuk kerajaan seterusnya, akan mengeluarkan keputusan untuk memberikan pengampunan kepada de facto pemimpin dan bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra, dan lain-lain suspek dan salah- pelaku dalam kes-kes politik.

Tapi pemerhati politik dan ahli akademik telah diramalkan bergerak akan menghadapi pembangkang yang kuat dari masyarakat.

Abhisit meramalkan bahawa jika Parti Thai Pheu mengeluarkan amnesti bagi Thaksin, pergolakan politik akan pecah lagi.
''Cara terbaik adalah untuk meninggalkan suatu hal yang harus dikerjakan oleh badan neutral, sementara ahli politik harus bekerja untuk kepentingan rakyat,''katanya.

Dia mencabar Pheu Parti Thai untuk fokus kempen pada dasar pengampunan untuk''membawa pulang Thaksin,''jadi pemilih tahu persis di mana itu berdiri.

Lihat juga:
Demokrat baling amnesti
Peluang seumur hidup
Thaksin telah gips dan Pheu Thailand mati harus mematuhi

TDRI: Upah menjanjikan boleh menyebabkan kerosakan

Setelah pemilih mengenalpasti amnesti sebagai platform utama Pheu Thai, pilihan akan menjadi jelas. Ini akan segel nasib jajak pendapat.

''Pheu Thailand telah mendedahkan dasar-dasar populis begitu banyak. Dasar ini mungkin menarik beberapa pemilih bahkan jika mereka tidak mahu Thaksin kembali. Jadi parti harus menjelaskan.

''Pheu Parti Thai tidak tepat ketika tuntutan orang akan memilih untuk menyokong tindakan amnesti yang dicadangkan,''katanya.

Permintaan untuk para pengundi untuk memutuskan masa depan negara itu akan menjadi salah satu mesej kunci yang Parti Demokrat akan mengambil untuk umum.

Parti Demokrat juga akan kempen pada kejayaan dasar utama seperti jaminan pendapatan bagi petani, dasar pendidikan percuma 15 tahun dan kos hidup bagi orang tua.

Dasar yang ia berjanji untuk melaksanakan jika ia kembali berkuasa termasuk meningkatkan upah minimum sebanyak 25% dalam masa dua tahun, sistem pengangkutan massa yang lebih baik, perang baru pada ubat-ubatan, dan kesejahteraan yang lebih tinggi untuk awam.

Abhisit juga berkata pihaknya mempunyai beberapa kad truf''''yang akan terungkap nanti. 3hb Julai pilihanraya akan menjadi bangsa yang erat antara nya Demokrat dan Thailand Pheu pihak, ia menganggarkan.

Setiap pihak akan memenangi sekitar 200 kerusi, Parti Demokrat berharap untuk menang 150 kerusi konstituen, dan kerusi parti sekitar 50 senarai.

Abhisit percaya Demokrat akan memperoleh 14 juta suara, naik dari 12 juta pada pilihan raya 2007, daripada pengundi 30 juta pemilih.

Parti Demokrat akan membuat sebahagian besar keuntungan di Plains Tengah dan Utara.

Di wilayah Timur Laut, benteng tradisional Thailand Pheu dan pihak Bhumjaithai, Parti Demokrat telah membuat keuntungan dalam populariti, dilihat dari hasil beberapa jajak pendapat.

Dasar untuk membantu petani dan rakyat akar umbi, jaminan harga khususnya untuk produk pertanian, telah membantu.

Namun, itu tidak mudah untuk meramalkan berapa banyak suara yang akan mendapatkan di daerah ini.

''Situasi ini mirip dengan Selatan di mana pihak Thaksin tidak boleh mendapatkan kerusi lebih walaupun mereka mengeluarkan dasar untuk menangani masalah-masalah rakyat,''katanya.

Namun, jika Pheu Thailand memenangi kerusi terbanyak di pilihan raya, ia akan memberikan peluang pertama untuk membentuk kerajaan campuran berikutnya. ''Ini sebuah tradisi bahawa parti yang memenangi kerusi terbanyak memiliki kesempatan pertama. Namun, itu bergantung pada apakah ia dapat mengumpulkan sokongan yang mencukupi dari pihak lain, dan DPR akan membuat panggilan terakhir,''katanya.

Perlembagaan menghendaki ahli parlimen untuk memilih perdana menteri dalam sidang terbuka.

Ketika ditanya sama ada pihak lain dalam kerajaan gabungan itu akan terus menyokong Parti Demokrat, Abhisit berkata setiap pihak berhak untuk memutuskan apa yang terbaik bagi negara.

Abhisit berkata keputusan Pheu Parti Thai ke senarai Yingluck Shinawatra, adik Thaksin, di tempat pertama dalam senarai parti tidak mengejutkan.

Dia tidak berfikir pencalonan Ms Yingluck sebagai calon parti untuk perdana menteri akan menyebabkan perubahan yang signifikan terhadap keputusan pilihan raya.

Beberapa dasar pembangkang tidak praktikal, dan jika dilaksanakan boleh meletakkan suara skim berisiko.

''Muat dasar mereka memberikan komputer untuk setiap pelajar. Misalkan masing-masing komputer kos 10.000 baht. Mereka akan memerlukan 120 bilion baht untuk melayani 12 juta pelajar.

''Mana wang itu berasal? Jika cukai tidak bertambah, dasar lain menderita, seperti pendidikan, pensiun, atau pertanian jaminan harga,''katanya
-SUMBER BANGKOK POST

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...