02 Februari 2015

BETUL KE INI " GORGE SOROS MALAYSIA" YANG DIDAKWA SABOTAJ EKONOMI?

Pemilik Edge nafi terlibat manipulasi ringgit




Ahli perniagaan dan pemilik The Edge Media Group Datuk Tong Kooi Ong (gambar) hari ini menafikan tuduhan yang beliau membuat taruhan terhadap ringgit bertujuan menjatuhkan nilainya bagi mengaut keuntungan peribadi seperti didakwa beberapa blog di Internet.

Dalam satu kenyataan, pengerusi eksekutif kumpulan itu mengatakan, beliau sedang mengenalpasti mereka yang bertanggungjawab menulis di blog tersebut dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka.

Katanya, sekiranya beliau benar-benar didapati terlibat dalam aktiviti spekulasi matawang, Bank Negara Malaysia pasti menyedari tuduhan yang dibuat terhadapnya itu dan sudah menghubunginya.

"Saya dengan sekeras-kerasnya menafikan tuduhan itu. Saya tidak pernah sekali-kali melakukan 'short position' ke atas ringgit," katanya merujuk istilah bermaksud transaksi yang dilakukan pelabur apabila menjangkakan nilai ringgit akan jatuh.

Melalui "short position", pedagang dan pelabur matawang akan memperdagangkan ringgit kepada US dollar ketika nilai ringgit dijangka jatuh.

Mereka kemudiannya akan membeli balik ringgit pada nilai yang rendah ketika ia makin menyusut dan mengaut keuntungan yang tinggi.

"Saya seorang penganalisis ekuiti, selain usahawan yang sudah lama bertapak. Saya seorang pelabur nilai.

“Saya tidak pernah memintas mata wang atau ekuiti. Saya memperoleh dan membina syarikat, mewujudkan nilai bagi pemegang saham dan mewujudkan pekerjaan melalui idea dan inovasi. Rekod saya boleh buktikan semua ini.

"Saya yakin Bank Negara akan sedar jika terjadi jenayah kejam seperti didakwa. Bank Negara tidak menghubungi saya dan saya jamin akan memberikan kerjasama sepenuhnya dengan Bank Negara sekiranya bantuan saya diperlukan pada bila-bila masa," kata Tong.

Beliau menyifatkan tuduhan yang dibuat itu satu "pembohongan berniat jahat dan fabrikasi" yang "di luar batas kesopanan manusia".

Tuduhan itu dibuat di dua blog iaitu malaysianexpose.wordpress.com dan kronismemahathir.wordpress.com baru-baru ini.


"Buat masa ini saya belum dapat memastikan individu yang bertanggungjawab mereka pembohongan berniat jahat itu terhadap saya, dan apa niat mereka. Saya akan mengambil tindakan undang-undang sebaik dapat mengenal pasti mereka," katanya.

Blog tersebut memetik sumber Bank Negara mendakwa, Tong membuat "short position" berjumlah AS$1.4 bilion ke atas ringgit melalui proksi sejak Ogos tahun lepas hingga Januari tahun ini.

Tetapi Tong berkata, mustahil untuk "memecahkan Bank Negara" atau "menghancurkan ringgit" ringgit kerana rizab pertukaran asing negara berjumlah lebih AS$110 bilion, sementara akaun semasa negara ini berada dalam lebihan.


"Pinjaman bukan ringgit sangat rendah. Saya pernah menyatakan hal ini dalam ucapan dan artikel saya," katanya mengenai keadaan kewangan Malaysia.

Tong berkata "hampir setiap mata wang di dunia" jatuh berbanding dolar AS dan sebahagian sebabnya ialah pengukuhan ekonomi AS dan jangkaan kenaikan kadar faedah.

"Di samping itu, banyak negara di rantau ini dan juga Eropah mengalami susut nilai bagi mata wang mereka dan menurunkan kadar faedah bagi menggalakkan pertumbuhan," katanya.

Ringgit jatuh ke tahap paling rendah sejak krisis kewangan 2008 di tengah-tengah suasana hutang negara yang tinggi dan harga minyak dunia yang rendah.

Tong berkata beliau juga menyokong saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengatakan mereka yang mensabotaj ekonomi negara mesti dibawa ke muka pengadilan.

"Sebagai rakyat Malaysia, saya juga menentang pensabotaj ekonomi. Saya menyokong saranan perdana menteri yang pensabotaj ekonomi negara mesti dibawa ke muka pengadilan."

Jumaat lalu, Najib memberitahu media selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang kerajaan akan bertindak terhadap manipulator ringgit jika terdapat bukti terhadap dakwaan yang dibuat ke atas mereka.

- See more at: SUMBER



Bank Negara digesa siasat menyeluruh

KUALA LUMPUR 1 Feb. - Bank Negara digesa melakukan siasatan menyeluruh terhadap dakwaan kegiatan individu tertentu mensabotaj ekonomi negara dengan menjatuhkan nilai mata wang ringgit demi mengaut keuntungan peribadi.

Geostrategis Institut Geospatial dan Sekolah Perdana Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan berkata, Bank Negara memiliki akses untuk memantau pengaliran ringgit bukan sahaja di dalam negara malah di luar negara.

“Tindakan spekulator mata wang ini memudaratkan ekonomi negara, sekiranya seseorang rakyat Malaysia didapati melakukannya, ini merupakan kesalahan jenayah dan mencabuli undang-undang.

“Pihak yang paling sesuai untuk menyiasat perkara ini adalah Bank Negara dan semestinya sukar untuk kita memaafkan mana-mana pihak yang melakukan pengkhianatan dengan mengaut keuntungan semasa ekonomi negara sengsara,“ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin yang mengarahkan agensi kerajaan berkaitan supaya mengambil tindakan terhadap dakwaan tentang kegiatan individu tertentu mensabotaj ekonomi negara.

Dalam pada itu, pemilik syarikat media, Kumpulan The Edge serta portal propembangkang, The Malaysian Insider, Datuk Tong Kooi Ong hari ini tampil menafikan beliau merupakan individu yang melakukan kegiatan spekulasi mata wang bagi menjatuhkan ekonomi negara seperti yang dikaitkan di media sosial.

Mengulas lebih lanjut, Azmi berkata, meskipun telah ada penafian, Bank Negara tetap perlu melakukan siasatan bagi memastikan ekonomi negara tidak terjejas akibat kegiatan spekulator mata wang.

Sementara itu, Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, pihak berkuasa terutamanya Bank Negara perlu sentiasa mengawasi dan mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang sengaja mensabotaj ekonomi negara.

“Kita ada pengalaman pada kegawatan ekonomi tahun 1997-1998, sekelip mata ringgit jatuh menjunam dan kesannya amat parah, kita tidak boleh membenarkan peristiwa yang pahit ini berulang,“ katanya.

Katanya, Bank Negara perlu memberi kepastian kukuh mengenai tuduhan kewujudan spekulator mata wang itu agar kepentingan ekonomi negara dapat terjamin.

Dalam pada itu, Presiden Dewan Ekonomi dan Sosial Muslim Malaysia (Desmma), Mohd. Fazil Abdullah berkata, Bank Negara mempunyai pakar kewangan yang sentiasa memantau perkembangan ekonomi semasa namun tuduhan mengenai kegiatan sabotaj ekonomi itu perlu dipandang serius.



“Sekiranya benar rakyat Malaysia sendiri yang melakukan kegiatan spekulasi menjatuhkan nilai ringgit, perbuatan ini bukan sahaja umpama ‘menabur pasir ke dalam periuk nasi mereka sendiri’ malah adalah pengkhianatan kepada negara.

“Justeru, saya minta rakyat Malaysia jangan buat perkara seperti ini,“ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...