23 November 2014

TARIK SUBSIDI MINYAK, INDONESIA DAKWA MALAYSIA IKUT LANGKAHNYA ( Berita TERPOPULAR DI indon ).....MANA MACAI YANG BISING KATA HARGA MINYAK INDONESIA LEBIH MAHAL

Seorang petugas di stasiun pengisian bahan bakar Malaysia melayani pembeli.

Seorang petugas di stesen pengisian bahan bakar Malaysia melayani pembeli.


Ikuti Jejak Indonesia, Malaysia Hapus  Subsidi BBM


Kuala Lumpur - Malaysia akan menghapuskan subsidi bahan bakar minyak jenis RON95 dan diesel mulai 1 Disember akan datang. Selanjutnya harga BBM jenis ini di Malaysia boleh naik dan turun secara automatik, menyesuaikan dengan harga minyak dunia.

Menurut kerajaan Malaysia langkah ini akan menjimatkan bajet kerajaan hingga RM 20 bilion atau lebih dari Rp 72,4 triliun per tahunnya.

Perdana Menteri Najib Razak komited untuk meningkatkan dana awam Malaysia dengan memotong perbelanjaan dan subsidi, serta meningkatkan pemasukan sektor cukai dengan menaikkan PPN hingga 6 peratus pada April tahun depan.

Beberapa tahun terakhir, Malaysia telah memberi subsidi harga minyak sekitar RM 24 bilion setahun, memburukkan lagi defisit belanjawan kerajaan.

Malaysia mengurangkan defisit fiskal mereka hingga 3.9 peratus dari KDNK tahun 2013. Najib mensasarkan defisit sehingga 3.5 peratus tahun ini dan 3 peratus pada tahun 2015, dan dijangka mencapai keseimbangan belanjawan pada 2020.

Harga RON95 Malaysia, setara dengan Pertamax Plus di Indonesia, saat ini RM 2,30 (Rp 8.331) dan diesel RM 2.20 (Rp 7.969) per liternya.

Selepas penghapusan subsidi, selanjutnya harga dua jenis BBM ini akan ditentukan dengan sistem automatik mengambang, APM, sebuah sistem yang secara automatik menyesuaikan harga BBM sesuai dengan harga pasaran minyak dunia. Sistem ini telah digunakan untuk harga BBM jenis RON97 di negara itu.

Menteri Perdagangan, Pelanggan dan Kerja Sama Dalam Negeri Malaysia Hasan Malek berkata dengan sistem ini, harga RON95 dan diesel bulan depan akan ditentukan berdasarkan harga minyak dunia selama November.

"Kerajaan akan memantau harga pasaran bermula dari 20 hingga 30 November dan jumlahnya akan menentukan harga jual runcit pada Disember," kata Hasan

Dengan sistem ini, tidak menutup kemungkinan harga RON95 akan lebih murah jika harga minyak dunia turun. Melihat trend kebelakangan ini, harga minyak dunia terus mengalami penurunan.

"Jika trend ini berterusan, kemungkinan harga RON95 dan diesel pada Disember akan berkurang berdasarkan formula APM," tutur Hasan.

Hasan menjelaskan bahawa kerajaan Malaysia telah melakukan kajian soal pelaksanaan sistem ini untuk menentukan harga RON95 dan diesel sebelum mengambil keputusan.

"Ini menunjukkan niat kerajaan untuk memastikan rakyat mendapat keuntungan dari penurunan harga minyak mentah dunia," ujar Hasan.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"Harga RON95 Malaysia, setara dengan Pertamax Plus di Indonesia, saat ini RM 2,30 (Rp 8.331) dan diesel RM 2.20 (Rp 7.969) per liternya."

Setara yang dimaksudkan di sini ialah gred minyak tu.
RON95 = Pertamax Plus
RON92 = Pertamax

Harga Pertamax Plus Pada 22/Nov/2014 ialah Rp 11.600. Kalau ditukar ke duit Malaysia jadi RM3.21 seliter.

sumber : http://finance.detik.com/read/2014/11/22/123013/2756111/1034/harga-pertamax-turun-jadi-rp-9950-liter

Tanpa Nama berkata...

waduh... sumber beritasatu.com tu dari manusia tahun 2035 yang tengah kecoh di indon sekarang ke??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...