15 November 2014

KISAH RAKYAT NEGERI NAJIB DAH TAK MAMPU BELI BERAS!!!


Kisah WARGAKILANG Masuk Kg di Pahang

Hari tu saya ada post dalam FB kisah kaum NGO "Noreh Getah Orang" khususnya di Kedah negeri kelahiran saya yang dihimpit derita kerana harga jatuh dan hari menoreh yang tidak menentu, hinggakan ada yang tak mampu nak beli beras. Nor, adik ipar saya di Balok, Kuantan Pahang reply balas, dia tulis lebih kurangnya:

"Abang Munir, kisah kaum penoreh yg dihimpit derita ini bukan setakat di Kedoh aje, ini di Pahang ini pun ade. Kawan Nor dari kawasan pedalaman Pahang yang ramai penoreh getah tu cerita, dia orang teruk sangat dah, bukan setakat nak beli beras, ada yang nak beli GULA pun tak mampu !!"

Bila saya cerita kat kawan-kawan di Kedah ini, depa buat lawak kata memang lah tak mampu, harga sekilo getah RM1.80 tapi harga gula sekilo RM2.85, mana ada orang jual gula setengah kilo? - hmm, ada logik jugak lawak depa tu.

Maka, dalam agenda menjejak cerita adik ipar saya tu dan teringin nak jumpa orang yang cerita penoreh tak mampu beli gula ini, minggu lepas bersama-sama dgn rakan-rakan dari NGO Wargakilang, kami halakan expedisi masuk kg yg biasanya terhad di kawasan utara dan sesekali turun ke Kelantan dan Terengganu ini, kali ini menghala ke pedalaman Pahang.

(Konvoi 15 buah kereta lebih kurang membelah kg-kg di pedalaman Pahang)

(3 pax beras 10 kg dan sedikit barang-barang keperluan harian yang dikirim kwn-kwn kami bawa jauh dari Penang/Kedah dan ada yang bawa mai dari Kuala Lumpur terus ke Jerantut dan pedalaman Kuala Lipis)

Expedisi kami ini lebih kepada untuk mewujudkan kesedaran kpd masyarakat tentang Dilema keluarga penoreh getah yg sedang dihimpit derita ini - bukan tertakluk kpd negeri2 tertentu sahaja tetapi di seluruh negara ada, maka dlm satu hari perjalanan yg singkat itu, kami hadkan kepada 160 orang penerima sahaja: 80 di kawasan Jerantut dan 80 di Kuala Lipis.

Mula-mula pening juga duk fikir mcm mana nak bawa brg2 sumbangan dari Kedah/Penang dan KL ini, yang kalau muat pick up mau kena bawa dekat 10 bijik 4WD, jenuh nak merangkak naik Genting Hi-land turun LPT exit Temerloh hala ke Jerantut.(Alhamdulillah, Tuhan hantar mai seorang hamba Allah, Tauke Ladang Itik di Kulim - dia off sat business dia dua tiga hari, tolong bawa beras dan brg2 makanan untuk 160 family ini terus dari Kedah.)

Dia bertolak mai sehari awal dari kami - IKUT CAMERON HIGHLAND.

Saya mai ikut PLUS-Genting-LPT-Jerantut. Balik pula saya saya ikut Cameron Highland. Tak berapa tau jalan sebab tak pernah lalu, inilah seumur hidup pertama kali sampai ke Jerantut dan Kuala Lipis. On the way balik, bila lalu jalan K Lipis Cameron Highland dan exit di Simpang Pulai, saya teringat lori sahabat ini. Dua tiga hari lepas saya mesej dia, saya kata hang buat kerja GILA bawa lori sarat dgn barang lalu jalan Cameron Highland tu, dia reply balik dia tulis "Hat bawa aku gi K Lipis bukan aku...Allah !!"

Fuh - kagum sungguh saya dengan manusia-manusia yang tamak PAHALA ini.

Sebetulnya sahabat-sahabat yang ikut serta dan yg selalu ikut expedisi JJMK Jln2 Masuk Kg NGO Wargakilang bagi sumbangan kpd keluarga miskin/susah ini mereka jadi ketagih bila melihat kegembiraan dan kesyukuran pada wajah para penerimanya.


(Melihat orang2 kampung menadah tangan berdoa untuk kami ini - dia punya feeling tak tau nak habag mcm mana)

(Si kecil di atas kerusi kat depan tu, yg belum mengerti apa-apa itu pun turut sama menadah doa. Moga kami semua dan juga rakan-rakan yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dlm kerja amal kami ini sama-sama mendapat manfaatnya, insyaallah)


(3 kampit beras ditanggung dan dikepit sekali gus - nak habag kata pentingnya BERAS buat kaum penoreh ini)


(Tak tau nak habag mcm mana seronoknya kami rasa bila lihat penerima duk tanggung beras angkut balik. Perasaan ini tak boleh dibeli di mana-mana)

(Di setiap tempat yang kami pergi, saya perasan mcm para penerima duk gelak bila saya kata minta maaf saya org Kedah, cakap bunyi org Kedah, kalau bunyi mcm MAHARAJA LAWAK, gelak ajelah)

Sebetulnya, di samping pi bagi sumbangan, kami amik kesempatan di majlis sumbangan ini juga untuk bercerita tentang tujuan kami datang dan menyatakan jangan ingat di luar sana tiada pihak yang peduli dengan deritanya mereka ketika ini. Kami datang tanda ada yang simpati dan ada yang mengerti.

(Rasa puas hati bila melihat mereka gelak dan ketawa dengar saya duk melawak. Untuk seketika terlupa sekejap mereka tentang cerita getah turun harga)

On serious note, perjalanan kami masuk kg di pedalaman Jerantut dan Kuala Lipis ini - untuk saya secara peribadi - meninggalkan kesan yang mendalam yang tak akan mampu saya lupakan sampai bila2. Bukan hanya kerna mencabarnya jalan2 untuk masuk ke kg2 di situ tetapi juga saya tak sangka kisah derita para penoreh getah yang kami temui dlm kembara amal kami masuk kg di pedalaman Baling dan Sik Kedah, Gerik dan Ijok Perak, KualaKrai dan Tanah Merah Kelantan, ia nya turut wujud ADA di pedalaman negeri Pahang. Macam kes denggi lah pula, di mana-mana pun ada.


(Konvoi kereta lawa-lawa dari Utara, Tganu, Pahang dan KL terpaksa mengharung jln kg pedalaman ala-ala trek 4WD)

(Di sebuah kampung tu, saya kereta no 5, bila saya stop nak amik gambar, kereta no 1 hingga no 4 dah bergerak jauh ke depan ke dalam hutan)

Bila saya lead semula konvoi belakang saya tu, dah tak jumpa dah 4 buah kereta tadi. Dah la kat dalam hutan, depan tu ada simpang-simpang, line telepon pula tak ada - main redah aje, nasib baik bertemu juga hampir 20 minit kemudian. Fuh!


(Di setiap center, saya akan interview para penerima terlebih dahulu untuk rekod kami, rata-ratanya membawa kisah yang sama, Drama Hidup kaum NGO Noreh Getah Orang di pedalaman yang rata-ratanya berpendapatan dlm RM400-RM500 sebulan, itu pun kalau boleh menoreh tak hujan)


(Puan Ina dlm gambar ini, dia pegang BERAS ini mcm tak mau lepas. Ikut rekod saya, beliau suami isteri kerja NGO noreh getah orang. Pendapatan = RM10 ke RM12 sehari. Sebulan kalau boleh menoreh 20 hari, dapatlah RM200 sebulan. Bila saya tanya sebulan dapat RM200 ke, dia cakap tak sampai!!)

No wonder lah, bila saya tanya makan minum anak-anak mcm mana, dia cakap kena lah BERJIMAT. Terputus beras perkara biasa, dan pi kedai hutang BERAS juga perkara biasa. 3 kampit beras 10kg ini bernilai EMAS buat beliau.

(Kak Ros kiri bertudung hitam, contact kami waktu majlis sumbangan di pedalaman Kuala Lipis)

Bila saya sembang dengan Kak Ros kes Puan Ina dll yang saya interview itu, Kak Ros cakap, itu ok lagi, Ada satu kes itu dia tengok sendiri - sekali jual dapat RM50. Sebulan dua kali jual, dapat RM100 atau pun tak sampai RM100 sebulan. Lagi parah!

(Yang ini pun lebih kurang jugak. 2 minggu jual getah sekerap dapat RM80. Sebulan dapat RM160)

Bila saya interview lagi, kakak ini cerita terputus beras itu perkara biasa. Sekali itu pernah 2 hari tak makan nasi sebab beras habis. Kutip-kutip duit yang ada, dapatlah lebih kurang RM10 - gi kedai beli Maggie. Dia cakap bila masak maggie bagi anak-anak makan, bolehlah tahan anak-anak itu tak lapar (mungkin sebab maggie kembang dlm perut kot), lepas dua hari cuaca elok semula, ayahnya dapat noreh dapatlah makan nasi semula (mungkin hutang beras kot, tak tanya pula).

Duk ingat kan yang dikatakan maggie ini ration budak asrama atau budak U atau pun geng bujang hat duk tunggu gaji hujung bulan aja. Rupa-rupanya Maggie pun ada peranannya utk keluarga penoreh. Lain kali nak kena masukkan Maggie dalam list sumbangan.

Bila saya tanya tak pinjam beras kat jiran ke? dia habag kadang2 pi minta juga kat kakak ipar, dapat la satu bekas kecik cukup-cukup untuk masak hari tu.

Yang bestnya bila saya tanya, 30 kampit beras ini agak-agak boleh tahan lama mana. Kakak ini cakap:

"Insyaallah tahan lama sebab saya masak nasi sehari SEKALI saja, waktu tengahari saja."

Malam tak masak ka?

Tak masak - anak2 kena belajar berjimat, kalau habis yang siang malam dah tak ada dah.

Kelu lidah saya, tak tau nak kata apa.

Pun begitu, dalam banyak-banyak kes NGO dihimpit derita tak ada beras nak makan ini, saya tak dapat lupakan kisah yg contact kami (Ustaz dlm gambar) ini cerita kat saya.

Dia cerita, beliau dan rakan-rakannya kerap juga buat kerja amal mcm yang NGO Wargakilang buat ini kat area Jerantut dan sekitar. Dia kata, sekali tu depa pi satu rumah yang dimaklumkan keluarga itu terputus beras. Bila masuk rumah bagi salam, bila tanya ada makanan ke, tuan rumah (pompuan) cakap kata ada. Bila depa minta izin nak pi masuk dapur, bila angkat tudung saji, Ustaz ini cerita kat saya:

"Masyaallah - bawah tudung saji itu cuma ada PISANG REBUS untuk makan anak2 dia!!"

Fuh - sampai makan Pisang rebus saja!! - haiyyoo tak tau nak tulih apa dah la.


(Ustaz cerita kakak itu ada dalam antara ramai-ramai penerima kat depan ini, dia cerita itu pun bila majlis sudah berakhir, kalau tidak pasti saya pi interview kakak tu)

Akhir kata, saya tulis cerita ini bukan nak habag kata di negeri Pahang ada warga penoreh getah yang hidup susah. Kami dah masuk merata kampung di seluruh negara terutamanya di negeri2 yang ramai kaum NGO penoreh getah orang ini seperti di Kelantan, Perak dan Kedah negeri kelahiran saya - semuanya serupa, cerita dan skrip dramanya sama sahaja. Harga getah merudum dan hari menoreh yang tidak menentu, nak masa nasik pun berkira.

Derita Penoreh Getah ini sudah jadi wabak, sudah jadi epidemic, sudah jadi BENCANA ALAM menghimpit satu negara.

Pasai apa bila ada Tsunami di Kuala Muda, Kedah hari tu berpusu-pusu orang mai bantu?

Bila jadi Banjir Besar di Kemaman pula, satu negara turun hantar bantuan, dah tak kira dah hang parti PAS ka parti UMNO. Tak ada siapa salahkan kerajaan atau parti pembangkang, semuanya bersatu hati hantar bantuan. Pasai apa? - pasai itu adalah BENCANA ALAM, bila bencana alam semua orang kesian sebab ada orang tak ada kain pakai dan nasi nak makan.

Habis tu, kes warga penoreh getah dihimpit derita di merata kampung di seluruh negara ini bukan BENCANA ALAM ka? Tak dak beras nak makan sampai berlapar anak beranak bukan bencana alam ka?

Tak ada orang nak bantu depa ka? Ka biaq ada yang mati kebuluq tak makan dulu baru kalut nak hantaq bantuan ??

Tepuk dada tanya selera.

 
(Kami di Wargakilang hanyalah POSMEN. Kami dah buat kerja kami, dan kami dah kongsi cerita apa yang kami nampak. Kami harap orang lain, group lain boleh buat benda yang sama yang kami buat ini. Insyaallah kalau semua orang amik peranan, derita warga NGO ini dapat dikurangkan)

Ada masa - masuk lah kampung pi bantu mereka.
Insyaallah besar manfaatnya.

Sekian secebis lagi kisah NGO WARGAKILANG masuk kampung.
Sehingga ketemu lagi.

(Opss, lupa nak tulis, rupa-rupanya Kak Ros di Kuala Lipis itulah yang bagitau kat adik ipar saya tu kisah orang noreh getah tak mampu beli gula. Alhamdulillah, tercapai juga misi peribadi saya nak cari sahabat adik ipar saya ini).

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..sesekali try la plak dtg belah utara perak plak..kt gerik ni pun mcm2 cerita dok ada..ngo ni.. cukup byk kt belah sini..

Tanpa Nama berkata...

Assalam, mcmana nak join klab ni, teringin nak ikut serta sama...

Tanpa Nama berkata...

Betul tu..camana nk join..

pak maun berkata...

Kat kedah kira tahan la sikit. Harga barang kira murah sikit berbanding Jerantut dan Kuala Lipis tu

pak maun berkata...

Jalan ikut cameron mmg la berbukit malahan bergunung ganang. Yang lori tu ikut Batang Kali. Tidaklah mcm laluan Cameron highland - simpang pulai tu

Tanpa Nama berkata...

Semoga Allah membalas budi kalian semua dan doa2kan saya juga utk menjadi seperti saudara sekalian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...