24 April 2014

GST IBARAT SATU PENYAKIT, RAKYAT BODOH SAHAJA TERIMANYA!!!

Alhamdulillah, rakyat sudah faham apa itu GST

Menteri Hassan Malek kata rakyat sekarang sudah faham mengenai cukai barangan dan perkhidmatan atau GST. Dia tidak pula memberitahu, bab mana rakyat faham?

Kenapakah parti pembangkang menentang GST? Dan mengapa pihak kerajaan nampaknya mempunyai kesukaran meyakinkan rakyat mengenai GST?

Nampaknya kerajaan guna taktik lama. Bila sukar meyakinkan rakyat mengenai sesuatu dasar, ia menyalahkan pembangkang. Sedangkan pembangkang pun meletakkan kepentingan rakyat sebagai perkara utama.

Jadi langkah pertama, kita buangkan cerita dongeng yang selalu diputarkan kerajaan. Ini macam memainkan piring hitam lama yang mengeluarkan suara sumbang.

Ada fakta yang mudah mengapa BN sukar hendak jual idea GST. Siapa yang suka dicukai? Ia ibarat suatu penyakit. Mudahkah kita mengajak rakyat menyokong kesakitan yang dikenakan ke atas mereka?

Mungkin kerajaan Najib lupa bahawa 53% rakyat tidak menyokong BN dalam PRU13. Kerajaan BN sedar bahawa GST akan jadi suatu hard sell. Ini berbeza dalam Parlimen. Dalam Parlimen mereka ada 133 suara.

Speaker pun menyebelahi mereka. Bangkangan parti pembangkang terhad. Maka suara yang lebih kedengaran dalam Parlimen ialah suara BN. Hujah ahli Parlimen BN bukan untuk meyakinkan dan mencapai kebenaran.

Bahkan hujah mereka ialah untuk membalun hujah pembangkang. Itu semua sia-sia kerana ia tidak mengubah tanggapan pembangkang bahawa ini kerajaan yang incompetent, rasuah, dipimpin oleh pemimpin yang lemah, lembab dan tidak tahu memimpin negara ini kepada arah tertentu.

Keadaannya berbeza di luar. Di luar, realitinya ialah seperti yang saya nyatakan tadi. 53% rakyat tidak menyokong mereka dan ini bererti GST akan ditentang oleh majoriti rakyat. Saya harap orang Umno pandai membezakan antara majoriti kerusi Parlimen dan majoriti undian sebenar.

53% itu lebih besar daripada 47%. Ia undian sebenar menguasai 60% kerusi Parlimen. Ini suatu yang tidak adil kerana yang menyelamatkan BN ialah persempadanan yang tidak adil dan taburan pengundi berat sebelah.

Cuba kita tanya soalan yang mudah. Bila GST dilaksanakan, pendapatan siapa yang bertambah? Jawabnya pendapatan kerajaan. Jika diibaratkan sebagai gaji – kerajaan naik gaji, gaji rakyat beku atau turun.

Bahkan bila harga barang naik – pendapatan sebenar rakyat akan turun. Masa dulu, RM1 boleh beli 10, sekarang hanya boleh beli 7 barang. Ertinya nilai RM1 sudah menurun.

Kastam Malaysia kata jika dulu hasil cukai jualan dan khidmat hanya RM16-RM17 bilion, GST akan meningkatkan hasil kepada RM22-RM23 bilion. Firma akauntan kata ia boleh meningkat sehingga RM33 bilion.

Mengapa estimate Kastam Malaysia sangat konservatif? Firma akauntan pula sangat optimistik? Perbezaaan ini disebabkan keyakinan ke atas kecekapan mengutip. Kastam tidak seyakin firma akauntan akan kecekapan mengutip GST.

Firma akauntan buat perkiraan dengan andaian keadaan sempurna. Kastam pula tahu orang yang tidak membayar cukai tetap lari daripada bayar cukai, ketirisan tetap berlaku, rasuah tetap berlaku dan ekonomi pasaran hitam dan penyeludupan wang terus berlaku. Yang tak boleh lari ialah rakyat biasa dan para peniaga yang secara sukarela mengisytiharkan transaksi perniagaan.

Bandingannya seperti ketika rakyat bergelut dengan kos kehidupan yang meningkat yang bererti pendapatan sebenar rakyat berkurangan – pendapatan atau gaji kerajaan naik.

Kerajaan ada jalan untuk menambah pendapatan. Rakyat tidak ada. Rakyat hendak dapat tanah untuk bercucuk tanam pun susah. Rakyat hendak dapat bantuan pun susah sebab ketua kampong akan buat saringan.

Peniaga nak dapat loan pun susah sebab bank akan meletakkan syarat yang sukar. Cadangan kepada unit perancang ekonomi negeri oleh rakyat susah sebab pegawai kerajaan hanya terima cadangan yang sofistikated.

GST ialah sumber pendapatan kerajaan termoden. Rakyat pula gersang sumber pendapatan. Ini yang difahami rakyat.

Sebab itu kerajaan bersegera menyatakan kepada rakyat bahawa pendapatan mereka yang meningkat akan membolehkan kerajaan melakukan pembangunan dan kemajuan. BR1M boleh tambah, KR1M boleh jual murah lagi, ayam boleh jual 50sen, kangkung akan bertambah murah, elektrik akan turun, dan sebagainya.

Adakah semua ini akan terjadi? Rakyat tidak percaya kerajaan akan belanja berhemah. Tambahan pendapatan akan kerajaan guna untuk mendanai kos pengurusan kerajaan yang kian meningkat. Pendapatan tambahan akan kerajaan Najib guna untuk mendanai aktiviti Rosmah Mansor, mendanai projek-projek yang membazir, mendanai pembelian kerajaan yang mencurigakan.

Berbalik kepada natijah si Hassan Malek. Bagaimana dia membuat konklusi ini pun kita tidak tahu. Mungkin Hassan Malek seorang ahli nujum atau dia menggunakan khidmat bomoh yang meneropong dengan teleskop buloh. saya suka telatah lucu Hassan Malek dalam Parlimen. He is a court jester.

Tapi GST satu perkara yang serius. Rakyat sebenarnya tidak peduli apa GST sebetulnya. Mereka hanya tahu kerajaan akan dapat lebih wang daripada GST. Bagaimana wang tersebut dibelanjakan kelak, itu yang menjadi kerunsingan rakyat. Mengenai technicalities GST – rakyat malas mahu mengetahuinya.

Mekanisme GST hanya menarik minat orang seperti akauntan dan ekonomis sahaja. Pencerahan mekanisma GST iaitu pencukaian pada setiap peringat rantaian bekalan – beza antara output GST dan input GST – kalau Ahmad Maslan dan fasilitator Umno terangkan hanya buat orang mengantuk sahaja.

Rakyat faham bahawa GST adalah kaedah pencukaian baru yang akan meningkatkan hasil kerajaan. Peningkatan hasil ini tidak bermakna apa-apa kepada rakyat, jika tambahan itu disalahgunakan.

Pegawai tinggi Kementerian Kewangan yang jaga GST beritahu – rakyat jangan takut. Hasil kepada kerajaan akan dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk pembangunan dan penyediaan kebajikan. Kita berharap optimisme pegawai ini disertai dengan benar-benar terjadi optimisme tersebut.

Rakyat hari ini hanya faham mengenai kos kehdupan yang tinggi. Isu yang paling asas ialah dalam pada rakyat menanggung beban kos kehidupan, kerajaan menganugerahkan kepada dirinya sendiri kenaikan hasil. Adilkah ini? Sementara rakyat susah, kerajaan menaikkan gajinya. Bila kerajaan Selangor menaikkan elaun wakil rakyatnya, seluruh negara bising terutama orang Umno.

Sekarang kerajaan yang dipimpin Umno menaikan gajinya sendiri melalui kenaikan cukai.

Musibah yang menimpa rakyat Malaysia ialah duit pembayar cukai (yakni kita) berada dalam tangan orang lain. Orang lain ini kalau terbukti pengurus dana yang cekap, tidak rasuah, tidak salah guna kuasa, hati kita tenteram. Tapi jika orang yang pegang duit kita ini ada rekod tidak baik, rasuah, salah guna kuasa, belanja dengan rakus, maka masa depan duit kita akan terancam.

Jadi apabila pegawai kementerian kewangan kata – jangan takut, hasil GST akan dikembalikan kepada rakyat, maka pendengar celotehnya akan berasa sinikal. – sakmongkol.blogspot.com,

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

DR MAHATHIR YANG CAKAP,YANG CERDIK PANDAI KEBANYAKANNYA SOKONG PEMBANGKANG,SO FAHAM2 JE LA....

Tanpa Nama berkata...

Barisan nasional tidak relevan lagi kerna dipenuhi dgn babi hutan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...