02 Oktober 2013

PANAS! PENEROKA FELDA DAH KENA JUAL?



LAPORAN POLIS DI IPD DANG WANGI

Sebagaimana makluman dalam Sidang Media minggu lalu, pimpinan ANAK akan mengetuai Laporan Polis isu Pajakan Tanah Peneroka di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi pada hari khamis ini, 3 okt jam 12.30 tengahari.

Wakil2 peneroka dari beberapa Tanah Rancangan Felda yang telah menghadiri taklimat oleh Felda akan membuat laporan yg serupa. Meskipun ia baru diperingkat cadangan, jika tiada sebarang tentangan; Lembaga Pengarah Felda dijangka akan bermesyuarat untuk tindakan selanjutnya.

Felda dilihat sangat terdesak akibat kekangan kewangan yg kian kritikal. Kenyataan media oleh Dr Rosli Yaakop, Bekas Pengarah Kanan Bank Negara yg mendedahkan bagaimana pelaburan Felda membeli 198 unit apartment bernilai RM499.8 di London, Hotel Grand Borneo Kota Kinabalu dll adalah kurang bijak mengikut perhitungan semasa.

Operasi teras Felda adalah sektor perladangan. Dalam keadaan isu2 Tanam Semula, penyelenggaraan kebun peneroka, operasi Anak2 Sykt berdepan masalah kewangan; Isa Samad alihkan duit Felda kepada pelaburan lain.

Ingat, keutamaannya adalah kebajikan 112,635 orang peneroka dan umumnya 1.6 juta warga Felda. Kalau dah sampai nak pajak kebun peneroka, apa motifnya?

Selang beberapa hari kemudian, Lim Guan Eng pula buat pendedahan yang serupa. Isa Samad kata, pelaburan itu bukan bawah FGVH tapi Felda Investment Corporation(FIC). Isa jangan nak perbodohkan warga Felda, Pengerusi FGVH dan FIC adalah beliau, orang yang sama juga jadi Pengerusi Felda dan berbelas Anak Sykt Felda. Dia dan kroninya bolot projek Felda.

Isa Samad, anda tunggu. Selepas Laporan Polis, SPRM pula kami akan pergi. Semakan dan bukti sedang disiapkan bagaimana harga belian aset termasuk Estet di Johor tidak munasabah. Sape yg sapu komisyen melampau?


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...