08 Julai 2013

TERKINI ! DARI MESIR POLIS MENYERBU HIMPUNAN PRO-MORSI DAN PEMILIHAN PM MASIH BUNTU


Kebuntuan perlantikan  PM interim

Polis dilaporkan menyerbu perhimpunan pro-Morsi sebagai bantahan besar-besaran terus berjuang terhadap  pentadbiran peralihan.

Lapuran  8 Julai 2013 03:48 pg. tempatan




Kebuntuan atas Perdana Menteri interim Mesir memasuki hari ketiga selepas ahli-ahli Parti Nour Salafi menolak calon-calon untuk jawatan itu, memanjangkan kebuntuan di tengah-tengah bantahan besar yang telah meninggalkan lebih daripada 35 mati.

Demonstrasi terus awal pada hari Isnin dengan laporan bahawa polis menyerbu pro-Morsi duduk masuk di ibu pejabat Pengawal Republikan di Kaherah, di mana presiden pertama yang dipilih secara bebas Mesir ditahan selepas dipecat minggu lepas.

Perhimpunan oleh kedua-dua kem berjalan seperti pentadbiran peralihan, dipasang oleh tentera untuk mengemudi Mesir untuk pemilihan baru, yang dikemukakan pilihan liberal mungkin kedua untuk kedudukan utama pada hari Ahad.

Langkah untuk membentuk sebuah kerajaan baru selepas dua hari  sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dan lebih 1,000 cedera dalam demonstrasi oleh puluhan ribu Ikhwan penyokong dan penentang Islam.

Menurut laporan interim presiden Adly Mansour telah condong ke arah melantik peguam pusat-kiri Ziad Bahaa Eldin sebagai Perdana Menteri, selepas ahli-ahli Parti Nour melahirkan kebimbangan pada cadangan awal bahawa kerja boleh pergi ke Nobel Laureate Mohamed ElBaradei.

Tetapi beberapa ahli Parti Nour melahirkan kebimbangan bahawa calon-calon yang mempunyai hubungan politik.


Younes Makhyoun, pemimpin Nour, memberitahu Reuters: "Kedua-duanya adalah dari parti yang sama, Salvation Barisan Nasional, ini menolak aku takut ia akan pergi dari satu pendekatan eksklusif yang lain." Merujuk kepada tuduhan bahawa Ikhwan cuba untuk memonopoli kuasa .

Sementara itu, Salafi popular pendakwah Yaser Borhamy memberitahu Al Jazeera bahawa dia mempunyai apa-apa terhadap Bahaa el-Din, tetapi "mereka lebih suka mempunyai seseorang yang bukan milik parti politik - satu teknokrat tulen jika perkara itu wujud," kata Hoda Al Jazeera Abdel-Hamid.

Beliau berkata orang lain daripada Al Nour telah dilihat di saluran media tempatan berkata mereka meluluskan Bahaa el-Din.

AFP melaporkan bahawa Perdana Menteri akan dinamakan pada hari Isnin, memetik penasihat presiden sementara.

Nour telah mendaftar untuk pelan tentera bagi peralihan politik, memberi kesahihan Islam kepada penggulingan ditolak oleh parti Islam sejajar dengan Ikhwan Muslimin Mursi ini.

Yang telah memberikan ia memanfaatkan lebih pilihan Perdana Menteri yang akan datang.

Tetapi sudah dituduh oleh Islam lain mengkhianati perjuangan mereka, Nour mesti bunga dengan berhati-hati untuk mengelakkan kehilangan sokongan di kalangan kawasan terasnya.

Ikhwan ingkar

Tidak seperti Nour, saingan yang lebih besar Ikhwan telah berkata ia tidak mempunyai bahagian dalam proses politik yang disokong tentera.

Beribu-ribu penyokong yang berkhemah di pinggir bandar timur laut Kaherah, dengan dikir sering mendengar tentang "rampasan kuasa, rampasan kuasa, rampasan kuasa".

Tentera telah menafikan ia diadakan rampasan kuasa, berkata sebaliknya ia semata-mata menguatkuasakan kehendak rakyat selepas bantahan besar-besaran pada 30 Jun untuk peletakan jawatan Morsi itu. Kem pro-Morsi yang enggan berganjak sehingga pemimpin dibebaskan

Di sisi lain jurang politik, beratus-ratus ribu lawan Morsi berhimpun di Tahrir Square di Kaherah, tempat bermulanya pemberontakan popular untuk menggulingkan beliau.

Pada malam Ahad , suasana karnival dan sekumpulan pemuzik kaum dimainkan darabukka, gendang dan serunai mizmar turut menari menari dan melepaskan bunga api.

Washington tidak mengutuk pengambilalihan tentera atau memanggilnya rampasan kuasa, mendorong syak wasangka dalam Ikhwan bahawa ia diam-diam menyokong penggulingan.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, telah mengarahkan kajian semula untuk menentukan sama ada bantuan tahunan sebanyak $ 1.5bn, kebanyakan yang pergi kepada tentera Mesir, harus dipotong seperti yang dikehendaki oleh undang-undang jika tentera sesebuah negara dideposkan oleh seorang pemimpin yang dipilih secara demokratik.

Di tempat lain, lelaki bersenjata menembak mati seorang askar Mesir semasa serangan di pusat pemeriksaan di utara bergolak Sinai, kata seorang pegawai polis.

Serangan berhampiran bandar El-Arish pada hari Ahad,  menyerbu ibu pejabat wilayah, menaikkan banner pejuang itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...