24 Julai 2012

Panas!!! Tsunami 2.0 bermula dari Sabah


Ia kelihatan seperti pemimpin-pemimpin Sabah Wilfrid Bumburing dan Lajim Ukin akhirnya memutuskan untuk berpisah daripada kitaran ganas politik Umno-BN telah menjadi selepas 5 dekad hegemoni politik.

Sabah, bersama-sama dengan Sarawak, telah menjadi antara negeri yang paling terpinggir dalam kerajaan persekutuan memberikan perjanjian tersirat untuk skor pemimpin BN yang setakat ini telah membawa kedua-dua negeri Malaysia Timur pemimpin mereka ganas merampas sumber semulajadi secara besar-besaran dan memperkayakan diri mereka selagi mereka juga memberi manfaat kepada rakan-rakan mereka di Semenanjung.

Wilfrid, Timbalan Presiden UPKO dan MP Tuaran, menghantar surat peletakan jawatannya pada hari Isnin, berhenti sebagai ketua BN bagi kawasan itu. Dia telah membuat pengumuman "penting pada hari Ahad nanti . Lajim Ukin , Beaufort MP, akan segera menyusul.

"Saya dengan ini bermula pada hari ini, 23 Julai, 2012, meletak jawatan dari jawatan pengerusi Barisan Nasional (BN) bagi P170, Tuaran. Perletakan jawatan saya akan membolehkan kepimpinan BN baru Tuaran untuk membuat persediaan untuk pilihan raya umum ke-13 yang akan datang," kata Bumburing di dalam nota surat peletakan jawatan, yang disediakan kepada media, di sini hari ini.

Blok bebas

Walau bagaimanapun, berita, yang telah dijangkakan selama berbulan-bulan sekarang, telah menghantar gelombang kejutan merentasi jurang politik di Timur dan Barat Malaysia. Kedua-dua lelaki adalah pemimpin kanan Sabah, yang telah menjadi wakil rakyat bertahun lamanya.

Mereka dijangka untuk membentuk blok bebas pro-Pakatan Rakyat dan bukannya serta merta menyertai parti-parti Pakatan PKR, DAP dan PAS.


"Wilfrid akan membawa dan membentuk bersama-sama kumpulan pro-Pakatan Rakyat Sabah. Kebanyakannya akan menjadi Ahli Parlimen dan ADUN. Apabila masa yang sesuai, mereka akan membuat yang pengumuman perlu. Peranan Pakatan akan untuk membantu ini pertandingan kumpulan dalam GE-13 dan untuk berunding dengan kuasa-kuasa lain seperti SAPP untuk mencapai satu-satu persefahaman, "naib presiden PKR Tian Chua, yang bertindak sebagai ketua perunding dalam mendapat persetujuan dari akar umbi di Sabah.

Keluar BN

Berita ini Bukan benda baru, ini telah lama terpendam didalam hati pemimpin BN, terutama Perdana Menteri Najib Razak, yang telah berusaha keras menghalang pemergian Wilfrid, sebagai ia adalah dijangka untuk mencetuskan sokongan besar daripada gabungan beliau ke dalam Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Anwar Ibrahim.

Spekulasi terakhir pada bulan Jun bahawa 6 pemimpin Sabah akan melompat kepada parti PKR ,Anwar telah hilang begitu saja selepas pembantu Najib membocorkan berita kepada akhbar bahawa Ahli Parlimen BN akan menerima RM1.5 juta setiap Parlimen ,selepas Bajet 2013 telah dibentangkan pada 28 September. Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, telah juga menunjukkan bahawa GE-13 boleh diadakan hanya pada tahun 2013 apabila mandat 5 tahun BN berakhir pada bulan April dalam usaha untuk menyejukkan keinginan untuk meninggalkan BN.

Walau bagaimanapun ini kelihatan tidak lagi cukup untuk menghalang Bumburing dan lain-lain yang berfikiran seperti pemimpin, yang nampaknya telah berkembang kita tahu politiking UMNO yang bergantung kepada bangsa memperjuangkan dan ketaksuban agama.

"Kami gembira untuk melihat angin perubahan yang akhirnya meniup melalui Sabah. Ini adalah satu tindakan yang berani dan diharapkan ia akan menjadi inspirasi kepada pemimpin BN yang lain untuk diikuti. Ramai menyedari bahawa BN telah menjadi satu Parti yang buruk. Ini adalah perkara yang kita memberi amaran kira-kira 3 tahun yang lalu dan mereka akan datang benar kerana UMNO telah tidak mampu untuk berubah dan Najib adalah terlalu lemah untuk membuat partinya melaksanakan reformasi menyakitkan, "kata Tian.

Perpecahan BN juga akan berlaku di Semenanjung

Ahli Parlimen PKR , Batu juga memberi amaran bahawa ini bukanlah hanya permulaan penghijrahan daripada BN Sabah tetapi meramalkan selepas ini akan berlaku di Semenanjung.

"Semua orang sedang menunggu masa yang tepat. BN telah menjadi toksik dan terdapat ramai pemimpin dalam MCA, MIC, Gerakan dan Umno sendiri semua menunggu dan akhirnya bebas dari belenggu," ramalan Tian.

"Saya tidak pasti jika GE-13 akan berada pada bulan September atau tahun depan tetapi akhir adalah sangat jelas. Apa yang rakyat mahu adalah sangat jelas, maka tidak perlu takut. Malah, jika mereka terus melekat dengan Umno, pengundi di kawasan mereka akan menjadi yang pertama untuk mengundi mereka. "

Pastinya, GE-13 akan menjadi undi yang paling hangat dipertandingkan selama-lamanya, dengan 222 kerusi di peringkat Persekutuan, Parlimen dan 505 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri untuk dimenangi. Sudah, penganalisis politik telah dipanggil Ibu semua Pilihanraya Terkotor walaupun Suruhanjaya Pilihan Raya telah menegaskan bahawa ia akan menjadi PR yang bersih.

Walau bagaimanapun, memandangkan bukti dan dokumen besar yang didedahkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sepanjang tahun lepas penipuan besar-besaran seperti nama pengundi yang berserabut dan hantu, ramai rakyat Malaysia mempunyai keraguan bahawa Najib akan melakukan yang terbaik untuk menipu untuk berpaut kepada kuasa. Ia memberitahu bahawa pengerusi SPR dan timbalannya seperti memihak kepada Umno .

Tunggu dan lihat!

Dalam pilihan raya umum 2008, Bumburing yang telah mendapat 17,645 undi untuk mengekalkan kerusi Tuaran untuk BN dengan majoriti 6622 undi terhadap lawan terdekat Ansari Abdullah daripada PKR, yang mendapat 11,023 undi. Calon bebas, Ajin Hazin Gagah, hilang wang deposit apabila dia hanya berjaya 879 undi.

Bagi Lajim yang berusia 57 tahun, yang merupakan Ahli Parlimen Beaufort, beliau juga telah mengemukakan peletakan jawatannya sebagai ketua Cawangan Umno Kerambai Kebatu , berkata beliau tidak akan bertanding semula sebagai ketua bahagian Umno Beaufort.

Lajim telah bertemu Penasihat AM PAS dan Kelantan MB Nik Aziz Nik Mat pada hari Isnin di pejabat yang kali kedua di Kota Bharu tetapi mesyuarat itu mungkin menjadi kunjungan hormat daripada beliau menyertai parti.

"Surat peletakan jawatan sebagai ketua cawangan Umno telah dihantar kepada setiausaha Umno Beaufort beberapa hari yang lalu Langkah pertama adalah untuk tidak mempertahankan jawatan Ketua Bahagian dan yang kedua ialah untuk berhenti sebagai ketua cawangan Umno dan langkah ketiga - tunggu dan lihat, "Lajim dipetik sebagai berkata oleh portal berita New Sabah Times pada hari Isnin.

MC -Susunan Kedahkini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...