06 Februari 2012

MAMPUKAH AMERIKA HALANG IRAN JADI KUASA NUKLEAR


Oleh: Admin

Halang Iran menjadi kuasa nuklear.
Presiden AS meragui Israel belum lagi memutuskan sama ada untuk menyerang, tetapi Amerika memastikan semua pilihan terbuka.


Barack Obama berkata bahawa Israel adalah 'mendapat' amat prihatin mengenai program nuklear Iran, tetapi berkata: "Saya tidak fikir bahawa Israel telah membuat keputusan mengenai apa yang mereka perlu lakukan '. Barack Obama telah berkata bahawa Amerika Syarikat akan bekerja di "lockstep" dengan Israel untuk menghalang Iran daripada menjadi kuasa nuklear, tetapi dia tidak percaya Israel telah memutuskan sama ada untuk melancarkan serangan ketenteraan.

Komen Presiden Amerika muncul sebagai satu percubaan untuk meremehkan spekulasi bahawa Israel telah bersedia untuk menyerang Iran berikutan laporan minggu lepas bahawa setiausaha pertahanan AS, Leon Panetta, percaya mogok Israel boleh berlaku musim bunga ini.

Obama memberitahu televisyen NBC dalam satu temu bual dari White House pada hari Ahad bahawa Israel "mendapat" sangat bimbang tentang program nuklear Iran, tetapi berkata: "Saya tidak fikir bahawa Israel telah membuat keputusan mengenai apa yang mereka perlu lakukan".

Beliau berkata bahawa beliau berharap bahawa krisis ini akan diselesaikan secara diplomatik tetapi mengulangi bahawa Amerika Syarikat telah menghapuskan pilihan daripada pertimbangan.

Ditanya mengenai kemungkinan serangan oleh Iran pada minlanbd AS, Obama berkata, "Kami tidak melihat sebarang bukti bahawa mereka mempunyai niat atau keupayaan itu sekarang.".

Ketegangan antara Israel dan Iran berterusan dalam beberapa hari kebelakangan ini. Itu pertahanan Israel menteri Ehud Barak mendakwa pada hari Khamis yang ada adalah 1 "kefahaman yang luas global" bahawa tindakan ketenteraan mungkin akan diperlukan, manakala pemimpin Iran tertinggi, Ayatollah Ali Khamenei, yang dipanggil Israel pada hari Jumaat 1 tumor "kanser yang perlu akan dipotong keluar.

Sementara itu, Obama berkata semasa temu bual yang sama bahawa dia layak untuk dipilih semula, walaupun kesusahan ekonomi AS, sambil menambah bahawa pentadbiran beliau mewujudkan lebih 250,000 pekerjaan sebulan, sejak tahun 2005, dan Timbal balik satu - daripada itu 750,000 pekerjaan ekonomi. kehilangan tiga tahun lalu.

Kata Presiden Amerika Syarikat pembuatan masih memerlukan rangsangan: "Kami telah ada untuk memastikan kita menolak tenaga Amerika, bukan sahaja minyak dan gas, tetapi tenaga bersih.".

Obama juga berkata negara ini perlu kembali kepada "nilai-nilai lama Amerika," jadi "semua orang mendapat shake yang adil".

Tiga tahun lalu, Obama berkata jika ekonomi tidak pulih pada masa ini, jawatan Presiden beliau akan menjadi "yang satu panjang".

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...