14 Januari 2012

FMM terbit laporan gaji pekerja kilang

KUALA LUMPUR- Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) menerbitkan laporan perbandingan gaji semasa, faedah dan ganjaran yang lain bagi pekerja dalam sektor pembuatan dan yang berkaitan.

FMM dalam kenyataannya di sini hari ini berkata, laporan itu yang juga meliputi arah aliran industri dalam skala gaji, kenaikan dan bonus, adalah untuk 2010-2011.

"Penerbitan ini juga menganggarkan keperluan tenaga kerja dan kemahiran untuk tahun 2012 dan termasuk bahagian mengenai pekerja asing, gaji minimum dan latihan perindustrian," katanya.

FMM berkata, laporan 400 muka surat itu berdasarkan kaji selidik yang melibatkan 194 firma dari 17 sektor kecil industri dan menggaji 78,690 pekerja di peringkat eksekutif dan bukan eksekutif.

Katanya, laporan itu akan membantu firma-firma untuk menanda aras pakej gaji dan faedah berbanding yang lain dalam industri yang sama, lokasi yang serupa dan saiz yang setara.

Untuk membeli laporan berkenaan, orang ramai boleh menghubungi FMM di talian 03: 6286 7200 atau e-mel: business— environment@fmm.org.my.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...