19 September 2011

LETUPAN BOM DI GOLOK, SENDIKIT DADAH DISYAKI

Sendikit dadah terlibat dalam kes bom
Pemisah RKK dipersalahkan kerana letupan Narathiwat

Rangkaian pemisah yang dikaitkan dengan sindiket dadah utama di belakang tiga letupan Jumaat di Sungai Kolok Narathiwat, kata negara bertindak Ketua Polis Priewpan Damapong

Polis sedang bersiap-sedia untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap dua suspek yang dipercayai terlibat dalam letupan, kata Pol Gen Priewpan. Pasangan ahli-ahli pergerakan pemisah Runda Kumpulan Kecil (RKK), dengan rangkaian penyeludupan dadah utama di daerah itu.

Beliau berkata demikian semasa dalam perjalanan ke Sungai Kolok semalam untuk menyiasat kawasan letupan.Mengiringi beliau ialah Timbalan kebangsaan Ketua Polis Adul Saengsingkeow dan timbalan setiausaha tetap untuk keadilan Pol Col Thawee Sodsong.

Narathiwat Ketua Polis Pol Maj Gen Chaithat Inthanujit melaporkan kemajuan dalam siasatan Pol Gen Priewpan. Rakaman video daripada kamera litar tertutup berdekatan dengan tiga tapak serangan menangkap imej dua daripada lapan pengebom.

Kedua-dua orang telah dikenal pasti sebagai ahli kumpulan pemisah RKK itu yang aktif di Sungai Padi daerah.Polis berpakaian preman yang memantau pergerakan mereka.Pol Gen Priewpan telah meminta polis, askar dan pegawai-pegawai untuk meningkatkan keselamatan dan jelas membahagikan zon tanggungjawab mereka.

Mangsa letupan yang telah meninggal dunia akibat kecederaan itu, dengan mengambil angka kematian kepada lima. Chan Daweng, 53, seorang warga Malaysia, telah diisytiharkan mati pada malam Sabtu di Hospital Yala.

Seorang warganegara Thailand dan tiga pelancong Malaysia sebelum ini terbunuh dalam letupan, yang menyebabkan skor kecederaan.

Kementerian Luar Malaysia menasihatkan rakyat untuk menjauhkan diri dari selatan mendalam Thailand sehingga keadaan bertambah baik.

Sumber tentera berkata ketiga-tiga letupan bersepadu di kawasan perniagaan dan hiburan Sungai Kolok boleh diambil untuk perbincangan di kalangan pemimpin-pemimpin Islam yang melawat Arab Saudi Makkah untuk mengerjakan haji tahun ini.

Letupan boleh menarik perhatian Pertubuhan Persidangan Islam, yang mungkin untuk menyiasat sama ada serangan yang disebabkan oleh pemberontak Islam yang mahu berjuang untuk autonomi.

Lebih tujuh tahun yang lalu, pergolakan selatan telah mengorbankan kira-kira 5,000 nyawa, terutamanya pekerja-pekerja keselamatan.Dalam tempoh 3-4 tahun yang lalu, orang-orang yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang seperti pengedaran dadah, minyak dan diberkati penyeludupan seludup telah terlibat dalam serangan-serangan tersebut, kata sumber itu.

Pol Gen Adul, caj stamping keganasan pemberontak di Selatan, dan Keempat Wilayah Tentera komander Lt Jen Udomchai Thammasarorat, berkata pegawai-pegawai keselamatan menemui bukti yang menunjukkan bahawa penyeludup minyak telah membiayai pemberontakan dan serangan di rantau ini.
Mereka telah membuat sambungan antara rangkaian pengedaran dadah dan gerakan pemberontakan, Pol Gen Adul berkata.

Tindakan keras ke atas sendikit dadah telah mencetuskan keganasan di Selatan , termasuk letupan bom hari Jumaat di Sungai Kolok.Pasukan penindasan dadah menyerbu 12 lokasi yang disyaki di Sungai Kolok pada Selasa dan Rabu.Mereka menahan tiga suspek dadah di sebuah rumah di daerah itu.

Sebanyak 14.072 heroin pil methamphetamine, dan 100,000 baht tunai dirampas.Walaupun pasukan yang lain adalah mencari rumah yang lain, penyerang menembak di pasukan itu sebelum melarikan diri.Pegawai menjumpai heroin, alat-alat yang digunakan untuk mengambil dadah dan senjata di dalam rumah.

Gambar ahli pemberontak, termasuk Samarn Arwae, yang ditemui di dalam rumah daripada tiga suspek dadah.Ketiga-tiga didakwa mengaku mereka ahli-ahli geng pengedaran dadah. Mereka juga dikaitkan Encik Samarn dalam rangkaian dadah, kata sumber keselamatan

sumber: Bangkok post

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...