22 April 2011

Thailand ingin beli 6 kapal Selam hanya bernilai RM800 juta


Tentera Laut masih menginginkan 6 kapal selam Jerman

Online berita: Bangkok Post

Angkatan laut masih ingin membeli enam kapal selam yang digunakan Jenis U206A dari Jerman, kerana mereka adalah yang paling sesuai untuk keperluannya, Ketua angkatan laut Laksamana Kamthorn Poomhiran.

Adm Kamthorn "mengatakan kapal selam U206A Jenis yang paling sesuai untuk angkatan laut Thailand kerana kecil dan tangkas, dengan perpindahan hanya 450 tan."

Selain itu, enam kapal selam akan kos angkatan laut hanya 7.7 bilion baht.(RM800juta)

"Saya boleh menjamin bahawa mereka boleh berada dilaut lebih dari 10 tahun," katanya.

Adm Kamthorn mengatakan kapal selam jenis ini jauh lebih baik daripada kapal selam U209 Jenis yang angkatan laut dahulu berharap untuk membeli dari Korea Selatan.

Korea membeli kapal selam, yang jauh lebih besar di lebih daripada 1,000 tan setiap perpindahan, dari Jerman dan mereka telah diperbaharui.

Dua kapal selam U209 Jenis angkatan laut akan kos 13 bilion baht, yang jauh lebih mahal daripada U206A Jenis dari Jerman, katanya.

"Perbelanjaan untuk membeli enam kapal selam Jenis U206A dari Jerman yang berharga 7.7 bilion baht, untuk melindungi kepentingan tahunan laut negara lebih daripada 900 bilion baht," kata Adm Kamthorn.

Ketua Tentera Laut mengatakan proposal untuk membeli enam kapal selam dari Jerman akan diteruskan ke mesyuarat Majlis Pertahanan dipimpin oleh Prawit Menteri Pertahanan Wongsuwon minggu depan untuk diluluskan.

Jika diluluskan, cadangan tersebut akan diajukan untuk dipertimbangkan kabinet.

Dia mengatakan angkatan laut bercadang untuk membeli kapal selam dengan anggaran sendiri empat tahun lepas.

Laksamana Taweewut Pongpipat, timbalan ketua angkatan laut untuk operasi taktikal, katanya angkatan laut bercadang menggunakan dua kapal selam di Teluk Thailand dan dua di Laut Andaman, sementara dua yang lain akan digunakan untuk simpanan.

Dia mengatakan angkatan laut telah memilih batch pertama dari 30 orang angkatan laut untuk latihan di Jerman selama satu tahun sebelum kapal selam diserahkan.

Angkatan laut Thailand bercadang untuk membeli kapal selam masih boleh beroperasi, dan belum ditamatkan operasinya."Jika kita tidak membelinya, Chile dan Colombia juga berminat," kata Naib Adm Taweewut.

Malaysia kini mempunyai dua kapal selam dan Singapura mempunyai empat, seorang pegawai tentera laut berkata.

Vietnam sudah memiliki empat kapal selam dan dilaporkan akan berunding untuk membeli enam lagi dengan bayaran US $ 4 bilion dari Rusia, sedangkan Burma telah melatih pelaut untuk operasi kapal selam, kata pegawai itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...