16 Jun 2013

PENJELASAN KERAJAAN P.PINANG TENTANG TUNTUTAN AIR MENTAH DARI KEDAH !


Kedah tidak wajar mengenakan caj air mentah kepada Pulau Pinang ini kerana Pulau Pinang  (PBAPP) yang mengepam  air mentah dari sisi  Sungai Muda sebelah Pulau Pinang tanpa sebarang kos dikeluarkan oleh  Kedah. Oleh itu, cadangan negeri Kedah untuk mengenakan Pulau Pinang untuk air mentah adalah tidak munasabah dan  meminta wang untuk apa.

Adalah salah untuk Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid menyatakan bahawa Pulau Pinang " mengambil air mentah yang  dari Sungai Muda" seperti yang dilaporkan dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris pada 11 Jun 2013.


Pertama, Kedah tidak membekalkan air mentah ke Pulau Pinang. Sungai Muda mengalir melalui Pulau Pinang secara semula jadi. Kami mengambil air dari sungai sendiri menggunakan infrastruktur bekalan air kita sendiri, pada kos kita sendiri. Oleh kerana tiada kos di sebelah Kedah, mengapa perlu ada apa-apa bayaran?

Kedua, Sungai Muda yang merupakan sumber air semula jadi dan bukan projek buatan manusia seperti skim pemindahan air Johor-Melaka. Mengapa kita perlu membayar untuk air mentah dari sumber asli yang telah mengalir melalui negeri kita selama berabad-abad?

Penang mengambil atau mengepam air mentah dari Sungai Muda di dalam sempadan Pulau Pinang.  Tidak seperti air mentah Johor dari dalam sempadan Johor ke Melaka

 Menurut laporan berita pada 11 jun 2013, memetik  dari  Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid sebagai berkata bahawa terdapat "kes yang kuat" untuk Kedah untuk mengenakan Pulau Pinang untuk air kerana "precedent (telah) yang ditetapkan oleh Johor yang mengenakan caj terhdap Melaka ( untuk air) ". Mahdzir keliru kerana kedua-dua kes ini adalah sangat berbeza.

Johor telah menggenakan caj  Melaka untuk air mentah kerana terdapat kos infrastruktur dan operasi yang ditanggung oleh Johor di bawah Skim Pemindahan Air Interbasin Muar-Melaka Sungai. Johor terpaksa dimasukkan ke dalam infrastruktur tempat untuk pam air ke Melaka setiap hari dan pam juga menanggung tenaga, bahan api dan kos penyelenggaraan.

Saya tidak mahu mengulas secara terperinci mengenai jumlah caj - yang ada di antara Johor dan Melaka. Walau bagaimanapun, ia adalah adil untuk mengatakan bahawa terdapat alasan untuk bayaran kerana terdapat kos yang ditanggung oleh Johor untuk air sungai yang tidak melalui Melaka atau jalan sungai dikongsi dengan Melaka.

Johor mengepam air ke Melaka menggunakan infrastruktur buatan manusia pada kos Johor. Pulau Pinang mengambil air dari Sungai Muda yang mengalir secara semula jadi melalui Pulau Pinang pada kos kita sendiri. Ini adalah dua senario yang berbeza sama sekali. Saya ingin menegaskan bahawa Kedah tidak menanggung apa-apa kos apabila Pulau Pinang menarik air dari Sungai Muda dari pihak kami.


Sebelum Membuka Mulut-Nya, Timbalan Menteri Tenaga Teknologi Hijau Dan Air Menteri Perlu Memahami Konsep Hak Riparian yang memberikan hak kepada pemilik tanah Atau Negara Untuk Manfaat Daripada Aliran Asli Sumber Air Melalui Tanah Atau Negara mereka.

Dari sudut pandangan Pulau Pinang, Sungai Muda yang merupakan sumber air mentah bersama untuk Pulau Pinang dan Kedah. Ini sungai Muda adalah ciri semulajadi geografi yang mentakrifkan sempadan Pulau Pinang dan Kedah.

Selaras dengan hak sungai, atau air hak, pemilik tanah berhampiran sumber air mentah semula jadi mungkin berhak kepada aliran semulajadi, penggunaan yang munasabah dan kegunaan berfaedah. Atas sebab ini, sebelum membuka mulutnya, Datuk Seri Mahdzir Khalid harus memahami konsep hak riparian.

Sebagai contoh, Sungai Mekong berasal di China, dan berjalan melalui Laos, Vietnam, Thailand dan Kemboja. Semua negara-negara ini berkongsi hak untuk menggunakan Sungai Mekong. Tiada bayaran air mentah yang terlibat kerana tidak ada negara boleh menuntut hak milik eksklusif sungai. Contoh lain sistem sungai yang dikongsi tanpa mengenakan apa-apa caj termasuk Nil dan sungai Mississippi.


Saya tahu bahawa Mahdzir mahu menunjukkan kesetiaan kepada Kedah walaupun dilihat reputasi beliau sebagai Timbalan Menteri jahil. Walau bagaimanapun, dia harus ingat sebagai Timbalan Menteri Malaysia, beliau mewakili seluruh negara dan bukan hanya menyebelahi  Kedah sebagai negerinya .

Mengapa Pulau Pinang perlu membayar untuk air sekarang apabila BN tidak pernah ditekan untuk pembayaran pada  Kedah  apabila BN memerintah Pulau Pinang, tetapi hanya kini bahawa Pulau Pinang perlu membayar selepas BN hilang Pulau Pinang.


 Adakah ini bermakna bahawa hak-hak riparian wujud kemudian apabila BN memerintah tetapi tidak sekarang apabila PR memerintah Pulau Pinang? Daripada meminta wang dari Pulau Pinang untuk air, yang tidak pernah meminta atau dibayar oleh Pulau Pinang dalam sejarah, Mahdzir perlu menolak permintaan yang tidak munasabah Kedah untuk bayaran air mentah ini.

~ LGE
Edit & Terjemahan Kedahkini




BERITA BERKAITAN:

Tiada lagi percuma , Kerajaan BN Kedah akan tuntut caj air kepada kerajaan P.Pinang


Alor Setar: Kerajaan Kedah tetap akan menuntut bayaran bagi setiap liter air dari Sungai Muda yang dibekalkan kepada Pulau Pinang.

Ia diakui sendiri Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, Perumahan dan Pembangunan Insan Negeri, Badrul Hisham Hashim, ketika diminta mengulas isu itu yang sebelum ini didakwa mampu menjana RM20 juta setahun kepada Kedah. Beliau berkata, tiada sebab bagi kerajaan Kedah untuk menarik balik hasrat terbabit.
Adakan rundingan

Justeru, katanya, kerajaan negeri akan mengadakan rundingan dengan kerajaan Pulau Pinang dalam tempoh terdekat.

Kita akan memperhalusi semula rundingan untuk tujuan itu dalam aspek perundangan dan sejarah. Tambahan pula Pulau Pinang tidak pernah dikenakan sebarang bayaran bagi sumber air yang diperoleh daripada Sungai Muda sebelum ini.

Mudahkan perbincangan

Sebelum itu, kita akan memanggil Lembaga Sumber Air Kedah untuk mendapatkan perincian mengenainya untuk memudahkan perbincangan bersama kerajaan Pulau Pinang, katanya ketika ditemui selepas merasmikan Hari Komuniti Sihat Perpaduan Sejahtera di Taman Setia Jaya di sini, semalam.

Sebelum ini, Kedah menyatakan hasrat untuk mengenakan caj bagi setiap liter air mentah daripada Sungai Muda kepada Pulau Pinang yang dianggar mencecah RM20 juta setahun.

Perkara itu dibangkitkan kerajaan negeri sebelum ini ketika membentangkan Bajet 2013. Bagaimanapun ia menimbulkan pertikaian apabila Pulau Pinang menafikan wujud rundingan sedemikian dan tidak bercadang membayar kepada kerajaan Kedah untuk air Sungai Muda.

Mengulas lanjut, Badrul Hisham berkata, kerajaan negeri tetap akan mengadakan perbincangan dengan kerajaan Pulau Pinang untuk memuktamadkan isu berkenaan dalam masa terdekat
.

5 ulasan:

kampong lad berkata...

che det pernah cakap benda ni masa koh tsu koon jadi ketua menteri. bila ksu koon tibai dia sengap terus. la ni anak dia pulak dok cari pasai.

coti berkata...

keturunan cetii. sempadan kedah/PG tengah-tengah sg muda la.

sesungutbesi berkata...

Minta kubur mereka x putus2 berair. Kami hairan kekadang jd ment. Tp x tahu undang2. Lain kali klu banjir berlaku sekitar sg. Muda. P. Pinang setiap kerosakan harta penduduk harus dtanggung oleh kedah kerna air berpunca dr kedah . Jgn fkrkan keuntungan sementara.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong 100 % kenyataan LGE...ketua menteri terbaik...berkata benar...

Tanpa Nama berkata...

dok pulun apa xtau kedah ni..krisis air kt kedah dok kmbali da ni..hmpeh apa xtau..servis sada truk btoi..pastu dok claim kt penang lak..ksian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...