17 Jun 2013

Hot : BN didakwa beri arak dan pil kuda kepada petugas PRU !!!


Mustapa minta penyokong kerajaan Kelantan beradab ketika berhujah di DUN

 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Lanas, Datuk Seri Mustapa Mohamed meminta penyokong kerajaan negeri Kelantan agar menjaga adab susila dengan tidak membuat tuduhan melulu ketika berbahas pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata, penyokong kerajaan perlu mengemukakan bukti tanpa berhujah kosong yang kononnya Barisan Nasional (BN) telah melakukan penipuan pada pilihan raya umum ke-13 lalu.

"Saya mendengar dengan penuh minat tetapi biarlah ada adab dalam tegur menegur itu. Biarlah ada bukti dalam membuat segala tuduhan itu," kata Mustapa ketika mencelah pada perbahasan titah ucapan Sultan Kelantan pada persidangan DUN di sini, hari ini.

Ketika itu Mohd Zaki Ibrahim (PAS-Kelaboran) yang sedang membahaskan usul berkenaan telah menuduh Umno dan BN melakukan penipuan pada pilihan raya umum lalu di Kelantan.

Mohd Zaki yang juga bekas Timbalan Speaker DUN mendakwa BN telah memberikan pil kuda dan arak pada petugas parti terutama pada golongan muda dan bukan Islam pada pilihan raya umum itu.

Tuduhan Mohd Zaki itu kemudiannya menimbulkan kemarahan ketua pembangkang, Datuk Nozula Mat Diah (BN-Paloh) apabila bingkas bangun membantah dakwaan yang dianggap berat itu dan menyifatkan tuduhan Mohd Zaki itu sebagai sesuatu yang `gila babi'.


Keadaan menjadi panas seketika apabila Mohd Zaki meminta Nozula menarik balik perkataan itu sambil tidak membenarkan ketua pembangkang itu mengganggu perbahasannya.
Keadaan panas itu kemudiannya berjaya ditenteramkan Speaker Abdullah Ya'kub dan Mohd Zaki kemudiannya meneruskan perbahasannya.

Nozula selepas itu yang diberi peluang membahaskan titah ucapan Sultan Kelantan itu meminta kerajaan negeri agar bekerjasama dengan kerajaan Pusat untuk terus membangunkan Kelantan.

"Kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan kepada semua rakyat Kelantan tetapi yang kita sedih kerajaan negeri memberikan bantuan pada warna baju yang menyokong mereka sahaja," katanya.

Beliau berkata PAS sudah matang dalam mentadbir Kelantan sejak 1990 dan sepatutnya tidak perlu lagi menyalahkan kerajaan Pusat yang kononnya masih menganaktirikan negeri itu.

Nozula juga memuji sikap Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob yang dilihatnya lebih bersopan dalam mengeluarkan kenyataan berbanding dengan sesetengah Adun PAS yang sering mengeluarkan kenyataan celupar.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...