19 Jun 2013

PROJEK : Kapal Selam Cina Mampu menyelam pada 7,062 meter !



Jiaolong selesai menyelam di Laut China Selatan
Updated: 2013/6/18 02:23

By WANG QIAN (China Daily)

Saintis Cina telah  menyelam dalam kapal  Jiaolong di Laut China Selatan pada Isnin, menandakan satu permulaan yang baik untuk misi percubaan kapal dan menyelam kali pertama tahun ini.

Jiaolong itu dipunggah dari Xiangyanghong 09 kapal oseanografi dan mula menyelam pada kira-kira 10 pagi, kembali ke kapal itu pada kira-kira 4:30 petang.  Kapal melaksanakan misi menyelam dengan  anak-anak kapal pada kedalaman kira-kira 1,400 meter .


Anak-anak kapal termasuk Ye Cong, salah satu pereka yang Jiaolong dan pekerja China Shipbuilding Industry Corp; Yang Bo, seorang penyelidik dari Institut Akustik di bawah Akademi Sains China, dan Liu Kaizhou dari Shenyang Institut Automasi bawah CAS.

Feng Liu, ketua komander misi itu, berkata kejayaan menyelam mengesahkan keupayaan tenggelam untuk melaksanakan misi dengan tepat.

"Penemuan pelbagai penghuni dasar laut seperti kupang dan ketam labah-labah, akan membantu untuk menyokong penyelidikan lanjut di Laut China Selatan," kata Liu.

Dalam selam masa depan, 14 ahli-ahli sains dari pelbagai bidang akan mengkaji kedalaman laut dari Jiaolong, kata Hu Zhen, timbalan ketua pereka daripada tenggelam.

"Mengambil saintis dan jurutera ke kawasan laut dalam di Jiaolong akan terus membantu kita meneroka dan melindungi dunia dasar laut," kata Hu.


Jin Jiancai, setiausaha agung China Ocean Mineral Sumber Penyelidikan dan Persatuan Pembangunan, kata Xiangyanghong 09, kapal ibu Jialong, dijangka belayar untuk 113 hari dan misi akan termasuk tiga projek menyelam.

Misi ini akan merangkumi eksperimen direka untuk menguji sistem kedudukan Jiaolong, serta kaji selidik biologi dan geologi persampelan dijalankan di Lautan Pasifik.


Yang pertama, tahan kira-kira 43 hari, akan berada di Laut China Selatan, di mana Jiaolong akan menguji prestasi dan mengumpul maklumat tentang air dan pengaruh mereka ke atas iklim China.

Kapal akan belayar ke dua kawasan perlombongan di Lautan Pasifik untuk kaji selidik geologi dan untuk mengumpul sampel biologi dan mineral dalam persediaan untuk operasi perlombongan di masa hadapan.

Xu Qinan, ketua pereka yang tenggelam, berkata, "penyertaan Jiaolong dalam meneroka sumber strategik seperti tembaga, mangan dan nikel, akan menjadi penting untuk memenuhi permintaan masa depan China."

Saintis berkata kedalaman laut mengandungi pelbagai bahan-bahan mentah, termasuk perak, emas, kobalt dan zink, yang biasanya didapati dalam kepekatan yang lebih tinggi daripada di lombong daratan.


China telah memegang hak cari gali kepada mineral mentah di dua kawasan di Pasifik sejak 2001. Ini akan menjadi sasaran Jiaolong di selam masa depan, kata Liu Feng.

Jiaolong itu mencatatkan rekod baru selepas menyelam sampai kedalaman 7,062 meter di Mariana Trench di Lautan Pasifik pada bulan Jun tahun lepas.




Misi semasa menandakan permulaan tempoh percubaan selama lima tahun bagi Jiaolong sebelum ia masuk ke dalam operasi biasa.

Photo: dikendalikan tenggelam Jiaolong, atau Sea Dragon, bermula misi perbicaraan di Laut China Selatan pada Isnin. Ia menetapkan rekod Cina selepas mencapai 7062 meter di Mariana Trench di Lautan Pasifik pada bulan Jun tahun lepas. Gambar oleh Zhang Xudong / Xinhua


http://www.chinadaily.com.cn/china/2013-06/18/content_16631719.htm


Terjemahan dan Edit  : kedahkini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...