25 Julai 2014

PENYAMUN MOTOR DALAM KEJADIAN TETAK DI PONDOK PENGAWAL KINI DIDAKWA !!!


Rentetan kejadian tetak di pondok pengawal.

KUCHING: Tiga lelaki yang mengaku bersalah dengan sengaja menyebabkan cedera parah kepada dua pelajar dapat menghabiskan Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga kerana mereka telah dibebaskan dengan ikat jamin sementara menunggu penyampaian penghakiman semalam.

Hakim Mahkamah Sesyen Allaudeen Ismail dibebaskan Ramshah Mohd Ramlan, 23, dari Kampung Tabuan Tengah; Mohamad Sukmarulnizam Ademan, 23, dari Taman Tabuan Park; dan Mohamad Fadilah Jamil, 34, dari Kampung Tabuan Melayu; dan menjatuhkan hukuman ditunda kepada 10 September.

Ketiga-tiga tertuduh menghadapi sehingga 20 tahun di dalam penjara dan juga dikenakan denda dan sebat di bawah Seksyen 326 Kanun Keseksaan.

Ramshah dibebaskan dengan ikat jamin mahkamah RM6,000, manakala Sukmarulnizam dan Fadilah telah dibebaskan dengan ikat jamin RM4,000 setiap sementara menunggu penghakiman diberikan.


Ketiga-tiga juga dikehendaki melaporkan diri di balai polis yang paling hampir pada minggu ketiga setiap bulan sementara menunggu kes itu.

Pada asalnya, mereka semua menetapkan jumlah jaminan yang sama.

Walau bagaimanapun, semasa mitigasi, Pertahanan Peguam Lim Lian Kee - yang mewakili pertama dan tertuduh ketiga - berkata mereka menyesal dan meminta hukuman ringan.
Beliau juga mencadangkan hukuman mahkamah menangguhkan kerana mereka mahu bersama keluarga mereka pada bulan Ramadan.

Sementara itu, Sukmarulnizam, yang tidak diwakili peguam, juga memberitahu mahkamah dia menyesal dan mahu bersama keluarganya.

Timbalan Pendakwa Raya Stella Augustine Druce memberitahu mahkamah bahawa Ramshah 

- tertuduh pertama - mempunyai lima tangkapan waran untuk lalu lintas dan kesalahan berkaitan dadah, manakala tertuduh kedua - Sukmarulnizam - sebelum ini telah disabitkan dengan menyebabkan kecederaan dan juga mempunyai waran tangkap bagi kesalahan lalu lintas.

"Hukuman yang diperuntukkan di bawah Seksyen 326 itu sendiri mencerminkan keseriusan kesalahan itu.

"Saya menggesa mahkamah mengambil kira kepentingan awam serta kecederaan yang dikenakan ke atas mangsa dan selepas kesan di mana kedua-dua mereka mengalami ketidakupayaan kekal dan tidak boleh melakukan mana-mana kerja yang berat kerana patah tulang pada lengan dan tangan mereka (yang disebabkan) oleh tertuduh, "katanya.

Ketiga-tiga tertuduh, yang menganggur, mengaku melakukan kesalahan itu kira-kira 18:00 di hadapan sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Muara Tabuan pada 6 April tahun ini.
Kedua-dua mangsa - Nicholas Gandik Ningkan dan Casspetra Bawok Aldrin, kedua-dua 19 - cedera parah semasa serangan oleh tiga tertuduh bersama-sama dengan tiga yang lain yang masih bebas ketika cuba untuk menghalang mereka daripada mencuri motosikal milik rakan mereka.

Kedua-dua mangsa hadir di mahkamah. - sumber The Borneo Post

Video : Kejadian Tetak Menetak Berparang Beramai-Ramai Di Kuching --



bangang punya penyamun......

3 ulasan:

tzmr berkata...

Sepatutnya tiada jaminan, biarkn mereka meringkuk dlam lokap menantikn hukuman keras.

zainuz berkata...

Memalukan org islam je.. Bangang

Unknown berkata...

Penjarakan mereka sebagai pengajaran. Hebahkan hukuman mereka agar jadi pengajaran kepada remaja lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...