14 Januari 2014

HIMPUNAN TUTUP BANGKOK DISERTAI SEJUTA ORANG DESAK PM LETAK JAWATAN -GAMBAR2 MENARIK

?กปปส.รุกปิดล้อม สตช.?

Demonstrasi `Bangkok Shutdown' disertai kira-kira sejuta orang



Kira-kira beberapa ratus ribu hingga sejuta orang menyertai kempen 'Tutup Bangkok' di tujuh tapak perhimpunan di tengah Bangkok hari ini yang menghalang lalu lintas di beberapa jalan utama.

Perhimpunan itu bertujuan mendesak peletakan jawatan Perdana Menteri sementara Yingluck Shinawatra dan penangguhan pilihan raya umum pada 2 Feb, yang dijangka berlarutan antara beberapa hari hingga beberapa minggu.

?กปปส.รุกปิดล้อม สตช.?


Bharian juga melaporkan:

Kesan langsung adalah jalan menghala ke tengah Bangkok, yang lazimnya sibuk dan seringkali sesak, hampir lengang atau tiada lalu lintas sama sekali memandangkan penduduk sama ada memilih untuk menjauhkan diri atau menggunakan pengangkutan altertif misalnya perkhidmatan tren.

Perkhidmatan tren penuh dengan penumpang dan beroperasi pada kapasiti maksimum pada siang hari memandangkan peserta perhimpunan memilih tren sebagai kaedah pengangkutan utama mereka.

Banyak kompleks beli-belah yang dibuka meskipun terletak dalam lingkungan tapak perhimpunan namun ada juga kedai yang ditutup. - Ibid.Juga dilaporkan:

"Saya bangga dapat menyertai tunjuk perasaan ini. Saya faham ia akan menjejaskan kehidupan penduduk tetapi saya tidak boleh duduk di rumah saja. Saya mahu pembaharuan kepada negara ini terlebih dahulu, barulah kita boleh mengadakan pilihan raya yang bebas dan adil," kata Morny.

Wanita berusia 31 tahun itu memohon cuti daripada majikannya hari ini untuk menyertai tunjuk perasaan di persimpangan Pratumwan di sini. - Ibid.Dailamail melaporkan:

Tens of thousands of protestors have ‘shutdown’ Thailand’s capital city Bangkok as part of ongoing demonstrations against the country’s government.Roads have been blockaded and encampments have been set up at eight main demonstration points in the city centre.

But the Tourism Authority of Thailand (TAT) insisted that Bangkok was ‘still open for business’ for tourists and that its main attractions - including the Grand Palace and the Temple of the Emerald Buddha - were operating as normal.

The barricades have brought traffic to a standstill on 16 major roads in the city, forcing 800,000 commuters to find alternative routes to work. But the city’s airports, trains and river ferries were operating as normal and most shops were open.

Protest leader Suthep Thaugsuban said he would not shut down public transport or Bangkok's airports. 'We will allow tour buses to use a single traffic lane that will be opened for buses, emergency services and ambulances', he said. - Dailymail.

?กปปส.รุกปิดล้อม สตช.?
Apa pengajaran dari 'Himpunan Tutup Bangkok' ni?

Di pihak 'peminat' demonstrasi pulak terutama sekali pihak yang kata akan anjurkan Himpunan Turun Kos Sara Hidup pada 1 Mei depan, aku harap depa pun tengah tengok secara dekat ka dak demonstrasi di Bangkok ni.

Mungkin dah ada kut yang dah ada pun di Bangkok untuk tengok secara dekat dan ambik pelajaran yang boleh digunapakai untuk 'kejayaan' himpunan besar-besaran 1 Mei nanti.


SEMENTARA ITU PENYOKONG KERAJAAN JUGA MENGADAKAN PERHIMPUNAN ANTI-RAMPASAN KUASA

Pengerusi daripada baju merah, Barisan Bersatu bagi Demokrasi Menentang Diktator (UDD) menggesa ahli di seluruh negara untuk menerima pakai putih sebagai warna simbolik mereka untuk menentang rampasan kuasa.




Penunjuk perasaan memegang sepanduk dan belon untuk menunjukkan sokongan kepada pilihan raya 2 Feb di Tugu Thao Suranaree di daerah Muang Nakhon Ratchasima semalam. Kumpulan menggesa penduduk tempatan untuk menyokong pilihan raya, menentang rampasan kuasa mungkin dan mengutuk penunjuk perasaan anti-kerajaan 'penutupan' Bangkok. Prasit TANGPRASERT

Tida Tawornseth berkata semalam ahli UDD di seluruh negara mesti keluar untuk membantah terhadap pemberontakan.

Mereka harus memakai baju putih dan menerima pakai putih sebagai warna simbolik mereka, lilin cahaya di jalan-jalan setiap hari dan bersuara untuk mengutuk idea rampasan kuasa, katanya.

Cik Tida semalam mengumumkan strategi baru untuk menangani percubaan untuk menghasut rampasan kuasa, yang UDD percaya beberapa kumpulan mahu berlaku.

Beliau membuat pengumuman itu manakala Rakyat anti-kerajaan Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik (PDRC) memegang perhimpunan di Bangkok mencari penyingkiran kerajaan sementara dan semalam Perdana Menteri Yingluck Shinawatra.

Beliau berkata di bawah strategi baru UDD semalam menubuhkan empat peringkat anti-rampasan kuasa di Chiang Mai, Khon Kaen, Ubon Ratchathani dan Ayutthaya. Peringkat dipantau oleh UDD bersama pemimpin Jatuporn Prompan, Veerakarn Musikapong, Nattawut Saikuar dan dirinya masing-masing, katanya.

Cik Tida berkata ramai penceramah akan mengambil ke peringkat di hadapan dewan wilayah setiap petang.

Beliau berkata UDD memutuskan untuk menjadi tuan rumah aktiviti anti-rampasan kuasa di wilayah-wilayah mereka kerana kumpulan itu mahu mengelakkan konfrontasi dengan penunjuk perasaan PDRC yang menduduki bahagian Bangkok dan wilayah sekitarnya.

"Pergerakan itu UDD tidak akan menjadi  ganas dan  konfrontasi," katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...