05 Julai 2013

TV3 PRO ISRAEL?

 Morsi Di Tahan Junta Tentera Mesir


Pemimpin Ikhwanul Muslimin telah ditahan pada hari Khamis (4/7) setelah tentera menggulingkan Muhammad Mursi dari kerusi presiden. Mereka ditahan di penjara yang sama.

Ketua Parti Gerakan dan Keadilan, Saad El-Katatni ditahan bersama Rashard al-Bayoumi, salah satu wakil pemimpin Ikhwanul Muslimin. Mereka ditahan di penjara Torah, penjara yang juga ditempati mantan presiden Hosni Mubarak serta anaknya Alaa dan Gamal. Mubarak dipenjara setelah penggulingannya pada 2011. Sementara anaknya dipenjara kerana tuduhan korupsi.

Mursi dipenjara oleh pihak berkuasa tentera. Pihak berkuasa keselamatan menyatakan Mursi ditahan di salah satu pusat intelijen tentera.

Pejabat berita MENA yang disiarkan NYTimes melaporkan anggota Ikhwanul Muslimin juga telah ditangkap. Mereka dituduh memulakan rusuhan dan menganggu keamanan.

Mursi digulingkan dari kekuasaannya oleh tentera. Ketua Mahkamah Perlembagaan, Adli Mansour menggantikan tempat sebagai presiden. Mansour mengangkat sumpah pada Khamis (4/7) waktu tempatan.

Sementara itu kumpulan Ikhwanul Muslimin, parti yang didokong oleh Presiden Mesir Mohamed Mursi, menggambarkan penggulingan Mursi pada Rabu malam waktu tempatan (3/7) sebagai satu pengkhianatan.

"Hari menyedihkan buat aspirasi demokrasi Mesir, pengkhianatan terhadap revolusi dan jutaan orang Mesir percaya pada demokrasi," kata kumpulan itu sebagaimana dilaporkan Xinhua .

Kumpulan tersebut juga mengutuk penutupan saluran television yang berorientasi pada Ikhwanul Muslimin dan penangkapan kakitangan mereka.

"Penutupan saluran TV itu adalah lankah awal untuk penindasan, era pandangan tunggal," kata Parti Kebebasan dan Keadilan --cabang politik Ikhwanul Muslimin -- di akaun Twitternya.

Pernyataan tersebut dikeluarkan setelah pihak tentera menggulingkan Presiden Mesir dari kubu Islam itu dan mengangkat Ketua Mahkamah Tinggi Perlembagaan Adly Mansour untuk sementara memerintah di negeri tersebut sehingga presiden baru dipilih.


TV3 GELAR DR.MURSI DIKTATOR, JOM TENGOK APA PULA SINAR HARIAN GELAR DR. MURSI



Morsi: Dipilih secara demokratik, diturun secara jijik

Ketika Mubarak diguling oleh rakyat Mesir dan mereka tercari-cari bakal Presiden Mesir yang baru, Majlis Syura Ikhwan Muslimin (IM) telah membuat keputusan untuk tidak terlibat dalam pemilihan bagi mengisi kekosongan kerusi Presiden tersebut. Sebaliknya IM menyatakan bahawa mereka ingin terlibat dalam membangunkan kembali Negara Mesir dengan secara aktif terlibat di Parlimen bagi membentuk dasar-dasar dan polisi-polisi yang akan menguntungkan rakyat Mesir.

Dalam pilihanraya Parlimen Mesir yang pertama selepas kejatuhan Hosni Mubarak , Freedom and Justice Party (FJP), sayap parti politik IM, telah memenangi jumlah kerusi tertinggi. FJP telah memenangi 235 kerusi daripada 498 kerusi yang dipertandingkan. Ini merupakan penguasaan 47% daripada keseluruhan kerusi Parlimen.

IM telah mengambil pendekatan yang sederhana seperti yang yang dituntut oleh Islam. Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan banyak membimbing umat dan amat bersifat inklusif. Antaranya adalah bahawa mereka akan bekerjasama dengan semua parti untuk sama-sama membangunkan negara Mesir baru. Pada ketika itu penulis telah berpeluang untuk mengadakan temuramah dengan salah seorang Naib Murshid Am IM, Dr Mahmoud Ezzat yang telah melakukan lawatan ke Malaysia pada bulan Januari 2012. Artikel tersebut telah disiarkan oleh Malaysia Harmoni: http://www.malaysiaharmoni.com/v2/index.php/pandangan/1467

Hasrat IM untuk tidak terlibat bagi mengisi kerusi Presiden Mesir ini telah mendapat pelbagai reaksi rakyat Mesir termasuk anggota dan pimpinan IM sendiri. Antaranya adalah anggota Majlis Syura IM pada masa itu, Dr. Abdel Moneim Aboul Fotouh yang telah secara terbuka membantah keputusan tersebut. Beliau berpandangan tindakan IM tersebut adalah tidak progresif dan melangkah ke belakang. Beliau akhirnya dipecat keanggotaannya dalam IM.

Walaubagaimanapun apabila pilihanraya Presiden semakin hampir, atas keperluan dan tuntutan semasa, IM telah merubah keputusan awalnya dan kemudiannya bersetuju untuk menghantar calon untuk bertanding. Melalui FJP, IM telah menghantar dua calon iaitu Dr Khairat Al-Shater dan Dr Muhammad Morsi sebagai calon tambahan kerana dirasakan bahawa kemungkinan besar Dr Khairat Al-Shater tidak akan melepasi penapisan kelayakan untuk bertanding dan itulah yang berlaku.

Akhirnya seperti yang kita maklum Dr Morsi telah memenangi pilihanraya tersebut dan telah menjadi Presiden Mesir yang pertama dalam sejarah Mesir yang dipilih melalui pilihanraya yang bebas dan adil.

IM dan Dr Morsi dari awal lagi memang maklum tentang cabaran besar yang akan dihadapi bagi membangunkan Mesir kembali setelah puluhan tahun di bawah pemerintahan diktator. Namun mereka berasa bertanggungjawab untuk melaksanakan tugas kepimpinan ini. Dengan hutang yang banyak dan sistem yang korup tentulah tidak mudah bagi seorang Presiden yang baru dilantik untuk mengemudi negara yang penuh berkat ini.

Secara umum, pendekatan Morsi masih bersifat inklusif; mengajak pelbagai pihak untuk sama-sama berperanan membangunkan Mesir. Morsi telah membuka ruang demokrasi yang luas. Umpamanya media massa dibebaskan dan rakyat dibenarkan berhimpun secara aman. Detik-detik ini mengingatkan kita tentang peranan Bapak BJ Habibie yang mengambil alih kepimpinan Indonesia setelah Suharto dijatuhkan. Habibie telah memainkan peranan membuka ruang demokrasi di Indonesia dengan membebaskan media dan suara rakyat, walaupun akhirnya beliau terpaksa melepaskan jawatan sebagai Presiden Indonesia.

Walaubagaimanapun banyak langkah-langkah yang ingin diambil oleh Presiden Morsi telah menghadapi halangan oleh pelbagai pihak dan institusi yang telah lama bertapak di era Mubarak. Barangkali kita boleh bandingkan dengan kepayahan yang dihadapi oleh kerajaan-kerajaan negeri di Malaysia yang diambil alih oleh Pakatan Rakyat apabila mahu melakukan reformasi dan membangunkan negeri-negeri tersebut. Terlalu banyak halangan oleh pelbagai pihak dan institusi yang telah lama berakar pengaruhnya.

Kita tidak mengatakan bahawa Morsi tidak punya kelemahan. Malah beliau sendiri mengakui ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki. Namun kekurangan atau kelemahan tersebut tidak sama sekali boleh dijadikan alasan oleh mana-mana pihak untuk mengguling beliau dengan jalan yang sangat jijik ini.

Mereka yang berpegang kepada nilai yang luhur dan menghargai kebebasan, keadilan dan urus tadbir yang baik akan mengutuk dengan sekeras-kerasnya tindakan pihak tentera dan semua yang terlibat dengannya untuk merampas kuasa daripada Presiden Morsi yang telah dipilih oleh rakyat dalam pilhanraya yang bebas dan adil.

Namun yang sangat memalukan adalah golongan yang kononnya memperjuangkan demokrasi dan kebebasan telah bersekongkol dengan pihak tentera bagi menjatuhkan Presiden dengan cara yang sangat jijik dan tidak demokratik. Kredibiliti mereka sebagai pejuang demokrasi dan kebebasan kini dipersoalkan. Malah ramai yang berasa amat pelik bagaimana seorang yang pernah terlibat dengan gerakan Islam seperti Dr. Abdel Moneim Aboul Fotouh boleh bersama-sama dengan golongan yang merampas kuasa secara jijik ini. Ada yang menyatakan bahawa apabila seseorang itu tersisih atau menyisihkan diri dari gerakan Islam maka akan banyak tindakan-tindakan yang tidak wajar akan terus dilakukannya. Moga kita terpelihara dari termasuk dalam golongan ini!

Pada masa artikel ini ditulis Presiden Morsi dan IM serta FJP tidak menguasai kerajaan Mesir lagi. Namun dunia akan terus mengiktiraf bahawa Morsi dan IM berada di pihak yang mendokong dan menghormati demokrasi manakala pihak liberal yang kononnya memperjuang keadilan dan kebebasan telah menginjak-injak demokrasi dan bersekongkol dengan pihak tentera bagi mengguling presiden yang dipilih secara sah oleh rakyat. Tambahan pula Morsi seringkali menyeru mereka untuk mengadakan dialog dan sama-sama berbincang bagi membangunkan Mesir.

Adalah dipercayai bahawa IM akan terus memainkan peranan penting dalam menentukan masa depan Mesir. Dengan jumlah penyokong yang ramai turun ke jalanraya, malah diberitakan lebih ramai daripada yang berhimpun menentang Morsi, tentunya kekuatan IM akan banyak menentukan hala tuju Mesir.

Walaupun ramai yang membuat telahan bahawa IM akan ditekan oleh pemerintah Mesir yang seterusnya namun ada pula yang berpandangan bahawa pada zaman dunia tanpa sempadan ini perkara ini tidak semudah dahulu untuk dilakukan. Mereka yang sememangnya memperjuangkan kebebasan dan keadilan akan tentunya membantah. Malah ada maklumat yang mengatakan bahwa ada kalangan daripada Gerakan Pemuda 6 April, yang berperanan besar menjatuhan Mubarak, yang pada mulanya bersama kumpulan yang menentang Morsi di Dataran Tahrir telah bertukar menjadi penyokong Morsi setelah melihat sikap penentang Morsi yang berlagak samseng serta bersekongkol dengan pendokong-pendokong Mubarak dan tentera.

Sudah tentu IM akan terus mempertahankan sikap sederhana dan adil dalam tindakan-tindakan seterusnya kerana ini adalah tuntutan Islam. Pendekatan aman dan non violent yang selama ini menjadi pegangan IM sudah pasti akan diteruskan. Pengalaman memerintah Mesir, walaupun hanya satu tahun, tentunya merupakan pengalaman yang sangat berharga. Ramai yang menelah bahawa peristiwa rampasan kuasa oleh tentera ini hanyalah satu detik sementara sebelum demokrasi mencapai kementangan di Mesir. Mereka telah mengihirup suasana bebas selepas Mubarak tumbang tentu akan bangun menentang sekiranya pemerintah seterusnya mengambil sikap kuku besi seperti Mubarak.

Bahkan yang lebih penting adalah Islam yang membawa kebenaran dan keadilan yang sebenar sudah tentu akan terus berkembang kerana ia mempunyai PENJAGA yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...