21 Januari 2013

TERKINI ! ANGKA KEMATIAN TEBUSAN DI ALGERIA LEBIH BANYAK ( + Video )



Algeria memberi amaran angka kematian tebusan lebih banyak

Sekurang-kurangnya 48 tebusan dipercayai telah dibunuh di kilang gas Sahara, dengan sebanyak 20 pekerja masih diambil kira.

Algeria telah memberi amaran kepada negara-negara lain untuk bersedia untuk menerima berita kematian yang lebih tinggi dari pertumpahan darah tebusan di kilang gas yang telah ditakluki dalam apa Perancis dipanggil "tindakan perang" oleh pejuang al-Qaeda berkaitan.

Tentera Algeria pada hari Ahad dilaporkan mendapati mayat sebanyak 25 tebusan dan ditangkap lima penculik di Dalam loji gas Amenas, jauh di padang pasir Sahara, sehari selepas menyerang bahagian baki kompleks masih di tangan pemberontak.

Kerajaan bergegas untuk mengesan  warganegara  yang hilang sebagai maklumat lanjut muncul selepas pertempuran akhir antara pasukan khas dan pejuang yang telah menawan tebusan ratusan orang, menentang campur tangan tentera Perancis di Mali.

Puluhan tebusan  telah meninggal dunia. Gambar tersebut dilihat oleh agensi berita AFP menunjukkan mayat penuh dengan peluru, beberapa dengan kepala  kesan tembakan.

"Mereka terlalu kejam ," kata rakyat  Algeria yang memperkenalkan dirinya sebagai Brahim, selepas melarikan diri pengalaman pahit itu, merujuk kepada mangsa Jepun ditembak mati oleh pengambil tebusan.


Saksi berkata sembilan orang Jepun yang berkerja di loji pembina JGC terbunuh dalam pengalaman pahit 72-jam. Seorang lelaki Jepun yang terselamat memberi akaun dari berita diterbitkan pada hari Isnin di akhbarYomiuri harian.

Orang yang tidak dikenali telah dipetik sebagai memberitahu rakan sekerja bagaimana lelaki bersenjata telah mengheret dia dari bilik mengurung beliau, digari dia dan dikurung dengan dua tebusan berdiri berdekatan.

"Saya bersedia untuk mati," katanya, sebelum menangkap beliau meninggalkan dia dan tebusan lain yang telah digabungkan ke dalam kenderaan yang datang di bawah hujan peluru. Beliau kemudian trudged selama sejam melalui padang pasir untuk keselamatan.

Alindogan Jamela Al Jazeera, melaporkan dari Filipina, kata Kementerian Luar Negeri di ibukota Manila mengumumkan bahawa enam Filipina meninggal dunia dalam krisis tebusan.

"Enam belas Filipina telah diambilkira, empat kekal hilang, empat kekal hospital Al-Azhra hospital di Algiers, dan empat telah pun tiba di Filipina. Hampir semua daripada mereka bekerja untuk syarikat Jepun," kata wartawan kami.

Sekurang-kurangnya 23 warga asing dan Algeria telah disahkan terbunuh sejak krisis meletus pada Rabu.

Tiga puluh dua penculik juga terbunuh dalam petempuran itu, dan tentera membebaskan 685 pekerja Algeria dan 107 warga asing, kata kementerian dalaman.

"Saya takut bahawa ia (kematian) boleh disemak ke atas," Menteri Komunikasi Algeria Mohamed Said memberitahu sebuah stesen radio, di hadapan satu sidang akhbar pada 1330 GMT pada hari Isnin oleh Perdana Menteri Abdelmalek Sellal.

Menteri Pertahanan Perancis Jean-Yves Le Drian menyifatkan tebusan pengambilan sebagai "tindakan perang" kerana bilangan besar tebusan yang terlibat.

Dalang bermata satu mengambil tebusan, Mokhtar Belmokhtar, berkata dalam video posted talian bahawa ia telah dijalankan oleh 40 pejuang dari dunia Islam dan "negara-negara Eropah".

Kumpulan al-Qaeda berkaitan Nya "Penandatangan dalam Darah" mengancam untuk serangan peringkat di negara-negara yang terlibat dalam operasi diketuai Perancis untuk mengusir Islamis dari Algeria jiran Mali, dan berkata ia telah terbuka kepada rundingan.

"Tetapi tentera Algeria tidak bertindak balas ... lebih suka ke peringkat serangan yang membawa kepada penghapusan tebusan," katanya dalam mesej yang disiarkan oleh agensi berita ANI Mauritanian.

Antara tebusan membunuh sekurang-kurangnya satu Algeria, satu Colombia, satu Amerika dan dua Romanian.Mereka masih diambil kira termasuk beberapa warga Jepun, lima Norway, dua rakyat Amerika dan dua warga Malaysia.

Kilang itu dikendalikan oleh Britain BP, Statoil Norway dan Sonatrach Algeria.

Seseorang pekerja Algeria BP yang memperkenalkan dirinya sebagai Abdelkader berkata dia berada di pos keselamatan pada hari Rabu dengan rakan-rakan apabila dia melihat jip dengan tujuh orang di dalam  melalui halangan dan bertindak memaksa menahan pekerja.

Salah seorang pejuang menuntut telefon bimbit mereka dan mengarahkan mereka tidak bergerak, sebelum mematikan kamera keselamatan.

"Dia berkata: 'Anda adalah Algeria dan umat Islam, anda mempunyai apa-apa untuk takut Kami sedang mencari Kristian, yang membunuh saudara-saudara kami di Mali dan Afghanistan dan merampas sumber kami.'."


Sementara Kuala Lumpur berkata, JGC memberitahu seorang daripada dua rakyat Malaysia dipercayai terbunuh manakala nasib seorang lagi tidak diketahui.

Statoil, yang turut mengendalikan stesen itu berkata, keadaan masih belum selesai bagi lima pekerja syarikat itu.

Kami akan dan mesti berharap untuk berita positif dari Algeria. Bagaimanapun, kita mesti bersedia berdepan dengan berita buruk dalam masa beberapa hari lagi, kata Pegawai Eksekutif Statoil, Helge Lund.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...