20 Januari 2013

Pembodohan Rejim Akan Ditentang Kumpulan Gerakan Mahasiswa


Mahasiswa Malaysia Bersatu Bersama Bawani




 Kumpulan mahasiswa daripada seluruh tanah air hari ini menyatakan sokongan terhadap KS Bawani yang semakin dikenali ekoran satu rakaman video petikan forum ‘Seiringkah Mahasiswa dan Politik?’ di Universiti Utara Malaysia (UUM).

Bertempat di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) di sini pagi tadi, pelbagai wakil kumpulan mahasiswa memenuhi ruang sidang media ‘Solidariti Mahasiswa Bersama Bawani’ anjuran Gerakan Menuntut Pendidikan Percuma (GMPP) bagi menzahirkan sokongan padu terhadap pelajar tahun kedua jurusan Undang-undang UUM itu.

“Kami mengucap tahniah kepada saudari Bawani atas semangat sosialismenya yang tinggi dalam menentang budaya pembodohan yang dibentuk rejim kerajaan di pusat-pusat pengajian tinggi sejak sekian lama.

“Semangat beliau juga kita anggap sebagai salah satu pencetus kebangkitan rakyat secara seluruhnya untuk melawan kezaliman dan penindasan rejim,” ujar seorang aktivis mahasiswa, Khalid Ismath dalam ucapan solidaritinya pagi tadi.

Sementara itu, wakil Malaysia Youth and Student Democratic Movement (DEMA), Lee Kok Wai menuntut Presiden Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin memohon maaf secara terbuka kepada Bawani atas tindakannya merampas hak bersuara Bawani sebagai seorang mahasiswa.

“Kami menuntut beliau memohon maaf atas sikap sombong dan angkuhnya itu.

“Kami juga berharap agar mahasiswa seluruh negara mempunyai semangat yang sama seperti Bawani untuk menentang budaya ‘dengar’ ini,” jelas Kok Wai.

Bagaimanapun, Bawani dalam ucapannya berkata, secara peribadi beliau tidak pernah berniat menuntut sebarang permohonan maaf daripada Sharifah, malah beliau meminta agar komen-komen negatif terhadap Sharifah dihentikan.

“Ini bukan isu Bawani, bukan isu Sharifah dan saya minta tolong jangan kaitkan dengan isu perkauman pula.

“Sebaliknya, kita perlu bersatu untuk memperjuangkan isu yang lebih penting iaitu isu pendidikan percuma dan hak mahasiswa dalam bersuara,” tegas gadis yang turut memiliki Ijazah Sarjana Muda Psikologi daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ini.

Baru-baru ini, warga maya khususnya dihidangkan dengan rakaman forum tersebut yang jelas menunjukkan Bawani dinafikan hak untuk bersuara serta menyatakan pandangannya ekoran tindakan kurang matang diperlihatkan Sharifah Zohra yang bertindak selaku moderator forum.

Susulan pendedahan rakaman itu, Sharifah Zohra menerima kritikan daripada pelbagai pihak termasuk daripada Umno-BN sendiri yang menyifatkan tindakannya itu sebagai keterlaluan.

Sebaliknya, Bawani diangkat sebagai ikon mahasiswa, seterusnya menerima ribuan ucapan tahniah serta solidariti atas keberaniannya berhujah mengenai pendidikan percuma dalam forum anjuran bersama SW1M, yang dilihat sebagai satu bentuk program ‘brainwash’ golongan mahasiswa.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...