24 Januari 2013

Fakta Menarik Kelab Terkaya Di Dunia !



Madrid kekal kelab terkaya di dunia

REAL Madrid mempertahankan statusnya sebagai kelab terkaya di dunia buat kali kelapan berturut-turut serta menjadi pasukan Sepanyol pertama menghasilkan pendapatan tahunan melebihi AS$650.5 juta (RM1.978 bilion).

Menurut Deloitte Football Money League 2012, Madrid dan Barcelona masih tetap menjadi dua kelab dengan pendapatan tahunan tertinggi.

Dua kelab gergasi La Liga ini berjaya mengungguli kelab-kelab asal Inggeris, Itali, Jerman dan juga Perancis.

Manchester United (MU) pula menduduki di tempat ketiga - memiliki pendapatan AS$502.4 juta (RM1.53 bilion), di belakang Real Barcelona (AS$613 juta atau RM1.86 bilion).




Laporan itu tidak mengambil kira hutang.

Dominasi kelab gergasi Sepanyol itu dalam kepentingan kewangan bola sepak datang walaupun keadaan ekonomi negara itu tidak begitu menggembirakan susulan kemelesetan sejak 2009 manakala pengangguran di sekitar 25 peratus.

Real Madrid, yang telah menghabiskan banyak wang sejak beberapa tahun kebelakangan ini dalam memperoleh beberapa pemain terkemuka dunia seperti Cristiano Ronaldo, Mesut Ozil dan Angel Di Maria, memenangi gelaran domestik musim lalu dan mengejar rekod gelaran ke-10 Liga Juara-Juara.

Real Madrid tidak sama dengan MU.

MU mengetuai Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan lima mata di depan manakala Real Madrid pula berada d tempat ketiga.

"MU terus memanfaatkan jenama global mereka.

"Rekod dunia baru tujuh tahun penajaan baju bersama General Motors akan menggandakan pendapatan kelab itu," kata Pengurus Kanan Kumpulan Perniagaan Sukan di Deloitte, Austin Houlihan dalam satu kenyataan.

Tambah Houlihan, "ini digabungkan dengan perjanjian siaran perdana EPL dari 2013/14, yang akan membawa pengagihan tambahan antara £20 juta dan £30 juta setiap kelab, akan membantu MU menolak dua Sepanyol di atas mereka, untuk dua kedudukan teratas."

"Sesungguhnya perjanjian terbaru Liga Perdana bermakna separuh daripada 20 kelab teratas Liga Wang akan diwakili oleh kelab-kelab Inggeris dalam masa beberapa tahun," katanya.

Buat tahun kelima berturut-turut, enam kelab teratas Liga Wang kekal sama iaitu Bayern Munich di tangga keempat, diikuti Chelsea, dan Arsenal di tangga keenam.
Hasil antara 20 teratas meningkat 10 peratus pada tahun sebelumnya untuk mencapai AS$6.37 bilion).

"Ia adalah pencapaian yang mengagumkan untuk Madrid telah melepasi €500 bilion dalam pendapatan dalam satu tahun.

"Real telah melalui jalan luar biasa dalam pertumbuhan hasil yang dicapai oleh kelab teratas permainan, dengan peningkatan dua angka (10 peratus) oleh 20 kelab teratas mewakili prestasi kukuh yang berterusan di masa-masa sukar ekonomi.

"Hasil gabungan 20 kelab teratas telah empat kali ganda sejak kita mula analisis kami pada tahun 1996/97.

"Walaupun lapan daripada 20 kelab teratas mengalami penurunan dalam hasil pada tahun 2011/12, dalam kebanyakan kes ini adalah disebabkan kurang berjaya di padang persembahan dalam pertandingan kelab Eropah, bukannya yang lebih luas kesan kemelesetan," kata Dan Jones, rakan dalam Kumpulan Perniagaan Sukan di Deloitte.

Liga Perdana menempatkan tujuh wakil termasuk Manchester City yang pendapatannya kini tengah meningkat susulan kejayaan mereka tampil di acara Liga Juara-juara. The Citizens kini berada dalam kelompok 10 terbaik dengan berada di kedudukan ketujuh.

"Kemajuan kelab itu ke atas permainan Inggeris dan Eropah bermakna bahawa mereka telah ditetapkan untuk kekal 10 kelab teratas Liga Wang untuk masa hadapan, dan akan kelihatan untuk menolak pada hadapan - 2 kelab Inggeris serta-merta di atas mereka dalam Liga Wang - Arsenal dan Chelsea, untuk lima kedudukan teratas," kata Houlihan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...