08 Ogos 2012

Hot! Bank Standard Cartered Britain bantu transaksi Wang Iran RM750 bilion

Sembunyi transaksi Iran RM750b, saham Standard Chartered junam
Standard Chartered

LONDON - Saham bank gergasi Britain, Standard Chartered menjunam 23 peratus di Bursa Saham London hari ini ekoran laporan penganalisis bahawa bank itu kemungkinan berhadapan kos AS$5.5 bilion (RM17 bilion) kerana didakwa menguruskan transaksi dilarang melibatkan Iran demi mengelak sekatan antarabangsa.

Semalam, pengawal selia di New York mendakwa Standard Chartered menyembunyikan transaksi bernilai AS$250 bilion (lebih RM750 bilion) sepanjang 10 tahun lalu.

Jabatan Perkhidmatan Kewangan New York mendakwa bank yang berpangkalan di London itu menyembunyikan 60,000 transaksi membabitkan pelanggan di Iran termasuk Bank Pusat Iran dari 2001 hingga 2010.

Tambahan kepada anggaran kos, penganalisis Liberum Capital, Cormac Leech hari ini berkata, tidak jelas sama ada pengurusan kanan bank akan meletakkan jawatan sebagai tanda memikul tanggungjawab.

Standard & Poor's mengeluarkan nota bahawa penafaran bank itu tidak terjejas disebabkan siasatan pihak berkuasa.

Semalam, saham bank itu di tiga kaunter bursa saham AS jatuh lebih 10 peratus.

AS dan sekutnya telah meningkatkan sekatan ekonomi ke atas Iran sejak beberapa tahun lalu berhubung program nuklear, lapor CNN.

Negara Islam itu mempertahankan program nuklear sambil berkata, ia bertujuan menghasilkan tenaga, bukannya senjata sebagaimana didakwa oleh Barat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...