31 Mac 2012

THAILAND : LAKSANAKAN GAJI MINIMUM



Dasar kerajaan untuk menaikkan gaji minimum harian pekerja kepada 300 baht bertujuan meningkatkan taraf hidup pada satu-satu masa apabila kos sara hidup semakin meningkat, kata Perdana Menteri Yingluck Shinawatra pada hari Sabtu.

Gaji minimum harian yang baru akan berkuat kuasa pada hari Ahad dalam tujuh wilayah: Bangkok, Nonthaburi, Samut Prakan, Samut Sakhon, Nakhon Pathom, Pathum Thani dan Phuket. Peningkatan ini ialah 40% dari tahap semasa. Peningkatan dalam wilayah-wilayah lain akan menyusul kemudian.

Bercakap mengenai mingguan beliau "PM Yingluck Bertemu Rakyat" talk show pada NBT, Perdana Menteri berkata kerajaan sedar bahawa kenaikan gaji yang akan menjejaskan kos pengeluaran pengilang, tetapi kesannya akan menjadi minima.

Pengeluar yang paling besar, kata beliau, telah membayar gaji harian melebihi gaji minimum baru. Bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang akan terjejas oleh dasar itu, kerajaan akan datang dengan langkah-langkah yang sewajarnya untuk membantu meringankan kesusahan mereka, tambah beliau.

"Menurut statistik yang lepas, gaji minimum harian pekerja telah tidak dinaikkan selama beberapa tahun, sementara kos sara hidup telah semakin meningkat," kata Cik Yingluck.

"Jika gaji pekerja tidak dibangkitkan, mereka tidak akan mampu bertahan. Malah, kenaikan gaji minimum harian tidak terlalu tinggi, kata beberapa pengkritik ."

Perdana Menteri berkata beliau telah mengarahkan menteri-menteri buruh dan industri untuk memantau dan memberi bantuan yang diperlukan bagi PKS yang terjejas oleh keperluan untuk membayar pekerja mereka lebih.-Sumber Bangkok Post

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...