22 Mac 2012

Selangorkini Jadi Rujukan Pengundi Atas Pagar


SHAH ALAM 22 MAC : Mengikut kecerapan daripada kajian yang dilakukan, lebih daripada 70 peratus pengundi diatas pagar berpuas hati dan suka membaca akhbar Selangor Kini terbitan anak Syarikat Kerajaan Negeri, Communication Corporation Sdn Bhd (CCSB).

Perkara tersebut dinyatakan oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam Sidang Dewan undangan Negeri hari ini bagi menjawab pertanyaan daripada ADUN Bangi, Shafie Abu Bakar berhubung sejauh mana penerimaan rakyat terhadap akhbar keluaran Kerajaan Negeri.

Abdul Khalid berkata daripada satu kajian yang dilakukan oleh Merdeka Center, sambutan Akhbar SelangorKini pada Julai 2011 mendapati akhbar versi Bahasa Melayu itu meningkat dari semasa ke semasa.

“Peningkatan ini jelas berlaku setelah penambahbaikan dilakukan dari isi kandungannya.

“Selain itu SelangorKini juga meningkatkan pengeluarannya daripada sebulan sekali kepada seminggu sekali,”jelas Abdul Khalid.

Sebagai rekod, sekurang-kurangnya 82 peratus pembaca dari kalangan kaum India gemar dan berpuas hati dengan akhbar SelangorKini. Diikuti pembaca kaum Melayu 64 peratus dan kaum Cina 50 peratus.

“Paling membanggakan berdasarkan kajian tersebut mendapati Selangorkini menjadi sebagai bahan

rujukan kepada pengundi atas pagar terutamanya dikalangan generasi muda.” kata Khalid

Selain Selangor Kini, Kerajaan Negeri juga mengeluarkan akhbar versi Bahasa Inggeris, Selangor Times khusus untuk kumpulan sasaran pembaca di kawasan bandar (Lembah Klang).

Akhbar ini disebar luas secara percuma di seluruh stesen LRT serata Lembah Klang selain di tiga buah Pusat Membeli-belah.

Sambutan baik rakyat terhadap produk informasi Kerajaan Negeri ini, akhbar Selangor Indru turut dilancarkan khusus untuk penyebaran maklumat kepada kumpulan sasaran masyarakat India diserata Selangor.

Sebagai permulaan, Selangor Indru yang dipertanggungjawabkan dibawah Exco Selangor, Xavier Jayakumar, berjaya menerbitkan 50,000 naskah setiap bulan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...