18 Mac 2012

APA YANG BOLEH DIHARAP, URUS AMAH INDO PUN GAGAL

Subramaniam: Malaysia tidak pernah setuju dengan satu amah, satu kerja


IPOH 17 Mac — Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S.Subramaniam menafikan yang Malaysia setuju dengan Indonesia yang amah dari negara jiran tersebut, yang akan mula dihantar ke negara ini bulan depan, hanya akan melakukan satu tugas khusus di rumah majikan mereka dan untuk gaji minimum RM700, menurut Utusan Malaysia.

Beliau menegaskan, kenyataan seorang pegawai buruh Indonesia yang Malaysia sedia menerima prinsip baru satu amah, satu kerja, tidak berasas.

Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM), Datuk Sheikh Yahya Sheikh Mohamed kini berada di Jakarta untuk membincangkan perkembangan baru ini.

Subramaniam (gambar) meminta kerajaan Indonesia supaya tidak membenarkan ramai pegawai-pegawai kerajaannya membuat kenyataan. Ini berikutan laporan yang seorang pegawai duta Indonsia mendakwa ada kes penderaan oleh pegawai kerajaan Malaysia

PASAL APA GAGAL, SEBAB MENTERI-MENTERI KITA DUNGU!

Nie hangpa baca aku ambik dari Blog Hanief

Biar Aku Tolong Kau Fikir | Gaji Amah

Otak kau tak boleh pakai. Ambil tukul besi, kasi ketuk itu kepala. Angkat itu otak keluar, buang dalam tong sampah!

Sekarang kau dah tak ada otak. Jadi biar aku tolong kau fikir tentang gaji amah.

Amah --- Kau --- Majikan --- Kerajaan
Amah dapat gaji dari kau
Kau dapat gaji dari majikan
Majikan dapat untung dari tender kerajaan
Hari ini, kerajaan buat-buat terkejut dengan undang-undang baru yang mereka cipta sendiri. Umum tahu, bahawa rakyat Malaysia belajar tak tinggi walaupun ada yang dapat PHd. Sebab PHd. Malaysia tak tinggi jika nak dibanding dengan PHd. Singapura.

Contoh macam krisis harga barang naik. Rakyat Malaysia yang konon bijak selalu salahkah para peniaga. Padahal punca masalah berbangkit dari kebodohan kerajaan yang gagal menetapkan satu standard gaji di Malaysia.

Para peniaga dapat duit dari rakyat yang menjadi pelanggan mereka. Nah! Kalau rakyat tak ada gaji yang baik. Macam mana nak beli-belah? Rata-rata gaji orang Malaysia kecil. Sebab itu semua orang terasa harga barang mahal. Termasuk kos menggaji amah pun mahal RM700.00.

Salah siapa ni? Inilah salah kerajaan. Kerajaan gagal menggubal satu undang-undang berkaitan dengan gaji minima.

Kerajaan selalu kata nanti banyak syarikat akan gulung tikar sebab bos syarikat tak dapat bayar gaji pekerja pada kadar yang ditetapkan kerajaan.

Kalau nak ikutkan, dah memang banyak syarikat gulung tikar. Mereka hanya bernyawa kerana bantuan pekerja asing. Kalau pekerja tempatan minta gaji RM1,500, pekerja asing boleh dibayar RM700.

Ramai tak sedar bahawa syarikat yang tak mampu nak bayar gaji semua ini memang patut berhenti daripada berniaga. Kerajaan wajib menyuruh semua bos syarikat ini pergi makan gaji di Singapura. Biar bos Singapura masuk dan buka syarikat di Malaysia. Kalau tak mahu bos Singapura masuk Malaysia, panggil bos dari UK, AS, Jerman, Jepun dan Korea.

Ini nak harapkan usahawan yang tak ada duit, bos syarikat yang hampir muflis, ahli politik yang makan duit projek lembu dan sebagainya. Bagaimana Malaysia nak maju?

Kalau nak bangunkan negara, pemimpin harus bijak, mesti tarik pelabur yang berduit, rakyat mesti cukup duit untuk berbelanja dan bukan disuruh berjimat. Apa kau ingat padi dah semakin pupus ke sampai nak kena berjimat, ikat perut dan lain-lain?

Kau suruh rakyat berjimat, tapi bini kau shopping merata dunia. Rakyat kau suruh makan ubi dan ikat perut, tapi perut kau boroi macam babi! Bila lancar program futsal, masa nak tendang bola serupa badak kenyang berlari. Berlengkung-lengkang perut boroi dia!

Eh! Kalau di Jepun dah lama PM dia letak jawatan tau? Apa punya teruklah Malaysia ni?

Kesimpulannya:-
Laksanakan gaji minima RM2,000
RM2,000 gaji? Kau nak pakai orang gaji RM700 kan? Ada baki RM1,300. Bayar kereta RM500, sewa rumah RM500, makan RM300.

Anak-anak suruh isteri sara, duit minyak, duit parkir, bil air, bil elektrik, bil Streamyx, bil telefon semua mintak isteri payungkan. LOL! Buat malu je! Dahlah duit hantaran berhutang lagi!

Macam mana, tak ramai anak-anak muda kahwin di Chow Kit dan Bukit Bintang serta Brickfields saja? PTPTN lagi?

Persetankan syarikat yang akan gulung tikar
Suruh bos syarikat yang nak gulung tikar itu makan gaji di syarikat bos kaya.

Bawa masuk pelabur atau bos syarikat yang kaya
Bukan bawa masuk pendatang asing dari negara mundur.
p/s: Kalau Najib tak boleh bikin gaji minima untuk golongan swasta, suruh dia letak jawatan, pergi jual cekodok ke, goreng pisang ke bagi bini dia makan. Setakat jadi PM tunjuk jari satu macam tu, anak jiran aku pun boleh jadi PM!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...