22 Mac 2012

Kadir keluar, sahkan UMNO semakin berpecah: Ramai lagi bakal menyertai Pakatan


Tanda-tanda bahawa ramai lagi pemimpin UMNO yang akan membuat keputusan yang sama, pemimpin PKR mengecam tindakan parti pimpinan Perdana Menteri Najib Razak yang memaksa mantan Menteri Penerangan Abdul kadir Sheikh Fadzir meletak jawatan dari parti dimana beliau telah menjadi ahli selama 56 tahun.

“UMNO semakin pecah belah.Kami telah di beri amaran tentang hal ini sejak beberapa ketika dan sekarang ia benar –benar berlaku. Ramai pemimpin mereka sudah hilang kepercayaan kepada parti dan rasa tidak puas hati makin berleluasa.Mereka percaya lebih baik mereka keluar sebelum parti itu musnah sepenuhnya.” Kata naib presiden PKR Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

Kadir memberitahu pemberita pada hari Isnin yang beliau telah menghantar surat perletakan jawatan nya kepada setiausaha agung UMNO,Tengku Adnan setelah kesetiaan beliau dipersoalkan kerana membangkitkan isu rasuah dalam UMNO.

“Kenapa beliau tidak letak jawatan awal awal lagi jika beliau rasa UMNO tidak betul,” kata Adnan dalam satu sidang akhbar pada hujung minggu lepas.

Kad merah/Jalan keluar untuk mereka yang bangkitkan isu rasuah


Hajat Adnan tertunai hari ini.Setiausaha Agung Umno itu juga menyebut Jawatankuasa disiplin sedang mengumpul maklumat dan bukti terhadap dakwaan Kadir terhadap pari.Tindakan lanjut akan di ambil oleh jawatankuasa agung UMNO,tegas Adnan.

Kadir dilapurkan sebagai mendakawa BN membayar antara RM200 ke RM1000 untuk membeli undi dalam pilhanraya umum yang lepas.

Kadir ialah timbalan presiden Angkatan Amanah Merdeka atau Amanah, sebuah platform reformis yang di asaskan oleh Seorang lagi pemimpin Umno,ahli parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah. Salah seorang ahli Amanah yang terkenal ialah MP Pandan Ong Tee Keat.

Kumpulan ini mengejutkan ramai dengan agenda perubahannya, mengecam rasuah yang dianggap barah yang memusnahkan kredibiliti Umno-BN.

“Perletakan jawatan Kadir buktikan Umno tidak akan berubah.Ia tidak mengakui perlunya refrom atau rasuah itu perlu dibanteras.Sesiapa yang berani bersuara akan di tunjuk jalan keluar. Siapa yang tetrangkap tapi rapat dengan Presiden Umno akan terlepas dengan hukuman ringan,” kata Tian.

Berpecah apabila Parlimen dibubarkan

Sejak beberapa bulan yang lepas, terdapat beberapa perletakan jawatan penting dalam Umno dan BN, dan menyertai Pakatan Rakyat.Lebih ramai dijangka membuat keputusan sedemikian bila Parlimen dibubarkan dan berakhirnya perlantikan mereka sebagai wakil rakyat BN.

Spekulasi yang berleluasa sekarang berkenaan bilakah akan berlangsungnya pilihanraya umum ke 13. Mantan menteri kewangan Daim Zainuddin meramalkan Parlimen akan dibubarkan dalam bulan Mei dan rakyat akan mengundi dalam bulan Jun.

Bagaimanapun,ada yang percaya Najib-yang dijangka melawat negara China bulan hadapan- bila stiba nya tarikh tersebut, sekali lagi akan ketakutan dan hanya akan mengistiharkan pengundian dalam bulan November.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...