04 Januari 2012

SPRM: PATUT DAKWA KETUA NFC ATAS CUBAAN SOGOK POLIS

'Dakwa ketua NFC atas cubaan sogok polis, SPRM'
Abdul Rahim Sabri
1:44PM Jan 4, 2012


Pengerusi projek ternakan lembu, Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) Datuk Mohamad Salleh Ismail hari ini didakwa cuba merasuah pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Sehubungan itu, menurut Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli Mohamad Salleh perlu diheret ke muka penngadilan.

Pada sidang akhbarnya di ibu pejaabt PKr di Petang Jaya, hari ini Rafizi juga mendedahkan sebanyak RM1.755 juta dibayar kepada pegawai penyiasat bagi mempengaruhi siasatan ke atas NFC.

Katanya, sogokan itu dibayar melalui cek oleh Mohamad Salleh.

Rafizi juga mendakwa Datuk Shamsubahrin Ismail menjadi "orang tengah" menyampaikan wang tersebut kepada pegawai penyiasat SPRM dan PDRM.

Rafizi berkata dakwaan itu yang dibuat berdasarkan wujudnya laporan polis yang dibuat oleh seorang anggota polis di Bukit Aman mengenai perkara tersebut.

Katanya, berdasarkan Akta SPRM 2009 bahagian IV Perkara 16 dan 17 menyatakan kesalahan rasuah berlaku apa bila "mana-mana orang sendiri atau melalui atau bersama dengan lain" melakukan kesalahan tersebut.

"Undang-undang SPRM jelas menunjukkan dalam kes ini, Datuk Seri Salleh Ismail melalui Datuk Shamsubahrin Ismail cuba merasuah pegawai SPRM dan PDRM dalam kes NFC bagi perkara berikut:

"Pertama, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail yang membekalkan wang suapan malah menandatangani cek berjumlah RM1.755 juta.

"Kedua, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail memujuk pegawai SPRM dan PDRM dengan cara menyediakan wang suapan," katanya dalam sidang media hari ini..


Sumber: Malaysiakini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...