13 Julai 2011

Dari segi moralnya UMNO sudah mati

Elok kita menyesal dulu - Sesal kemudian tiada gunanya

Berbagai-bagai nama dan jenama diberikan terhadap Bersih yang telah menganjurkan rally di Kuala Lumpur dan di banyak kotaraya besar di seluruh dunia secara serentak pada 9hb Julai yang lepas. Di Kuala Lumpur sebagaimana yang telah diagak perancangan yang begitu rapi untuk menggagalkan perhimpunan raksaksa itu telah dilakukan dengan agak kasar dan membingungkan mereka yang percaya kepada sistem demokrasi. Bagi kerajaan demokrasinya berbeza kerana kata pimpinan kita kita ada acuan demokrasi kita sendiri.

Acuan itu tentulah acuan yang hanya memberi kelebihan kepada yang memerintah dan itulah cara yang kita menjadi pemerintah sejak berdekad-dekad yang lalu. Tidak payah kita ulas tentang sistem dan acuan kita itu kerana perkara itu sudah selalu ditulis dan diperkatakan ramai. Tetapi kita hanya tumpukan kepada apa yang kita lihat berlaku semasa rally itu berlaku di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

Rally ini merupakan satu perkara yang tidak ingin dilihat berlaku oleh kerajaan yang sudah sedia dengan masalah imej serta menghadapi krisis keyakinan yang amat mendebarkan pihak yang memerintah. Banyak bukti-bukti yang ‘organic’ yang rakyat lihat tentang kelemahan pimpinan kita dan jika ditambah dengan gerakan Bersih menuntut transformasi di dalam cara pengendalian pilihanraya di negera ini persepsi buruk terhadap parti pemerintah bertambah rendah.

Tuntutan ini juga memeningkan pemerintah yang selama ini mendapat kelebihan dari cara pengendalian pilihanraya yang agak tidak begitu telus. Ini hakikat yang tidak boleh dinafikan dan jika ada juga pihak yang menafikannya maka forum ini tidak payah diteruskan. Kegagalan parti-parti pembangkang untuk menjadi parti kerajaan sedikit sebanyak adalah di sebabkan sistem pengendalian pilihanraya yang berat sebelah.

Tuntutan 8 perkara oleh 62 NGO yang bergabung dibawah Bersih ini sangat dibenci oleh pihak pemerintah dan penyokong tegar mereka kerana jika tuntutan ini diterima maka akan wujud ‘even playing ground’ bagi semua parti untuk bertanding dan menawarkan kepimpinan masing-masing kepada rakyat. ‘Even playing ground’ inilah yang menjadi ketakutan BN. Selama ini parti-parti pembangkang tidak pernah mendapat liputan dalam media perdana secara adil. Apa yang di dapati dari media perdana ialah segala bedilan dan tohmahan terhadap pembangkang yang acapkali tidak masuk akal.

Parti pemerintah sedar walaupun parti pembangkang disekat kemudahan media, mereka berjaya juga untuk memenangi mandat di lima buah negeri. Ini menjadi igauan semasa tidur tidak kira malam atau siang hari. Igauan ini bertambah teruk lagi apabila di seluruh dunia di mana ramai rakyat Malaysia mereka mengadakan rally Bersih ini secara serentak.

Igauam PM ini membuatkan beliau mendabik dada mengatakan yang beliau boleh keluarkan 1 million ahli UMNO dari jumlah 3 juta yang terdaftar pada hari ini. Ini merupakan satu cakap yang boleh dianggap lucu kerana dari 500 orang ahli cawangan UMNO hanya 50 oarang sahaja ahli secara pukul rata yang menghadziri mesyuarat agung cawangan. Dari segi teknikalnya UMNO seolah-olah tidak wujud lagi terutamanya diperingkat cawangan-cawangan kerana tiada lagi kegiatan parti yang diusahakan oleh pimpinan cawangan.

Ada setengah pihak mengatakan dari segi moralnya UMNO sudah mati dan tidak bergerak lagi. Jika UMNO (asal) mati dibunuh UMNO gantian ini pula akan mati beragan…….hanya mampu menggerakan cuping mata tetapi tubuh yang lain sudah tidak bermaya lagi.

Hakikat inilah yang menyebabkan pihak pemerintah melakukan apa sahaja untuk menggagalkan rally ini. Jika ada kesusahan kepada rakyat ramai segala strategi untuk memindahkan kesalahan kepada rally dan penganjurnya.

Sekatan jalan raya diadakan beratus-ratus batu dari Kuala Lumpur diadakan untuk menyekat peserta rally untuk sampai ke Kuala Lumpur berhari-hari sebelum rally itu diadakan. Tangkapan dan penahanan dilakukan kepada sesiapa sahaja yang memakai baju kuning, topi kuning, kasut kuning dan apa-apa yang lain yang berwarna kuning.

Di Kuala Lumpur perkhidmatan keretapi, commuter, LRT dan monorail diarah memberhentikan perkhidmatan untuk mengelak kesampaian peserta rally ini. Semua kenderaan tidak boleh masuk ke Kuala Lumpur dan ini semua adalah taktik untuk mengelakan banjiran rakyat yang mahukan transformasi kepada sistem pilihanraya melalui rally anjuran Bersih ini.

Apabila orang ramai tidak datang ke kuala Lumpur seperti biasa maka Bersih dipersalahkan dan dituduh bertanggungjawab ke atas kerugian yang sehari yang di alami oleh peniaga-peniaga di laluan rally ini. Tetapi ada kedai-kedai kopi mamak yang mendapat keuntungan besar kerana dibanjiri oleh peserta rally ini di Pudu dan beberapa tempat yang lain.

Ini memang strategi yang sengaja diadakan semata-mata untuk mencari helah untuk menyalahkan Bersih dengan keadaan itu. Tetapi hakikatnya sekatan Polis inilah yang menyebabkan kerugian ini. Jika dibenarkan rally ini berlaku dan dibantu untuk peserta rally ini berjalan ke Stadium untuk berhimpun secara aman, keadaan ini tidak akan berlaku dan pihak pemerintah tidak akan dapat mencari sebab untuk menyalahkan Bersih di mata rakyat.

Strategi ini mudah difahami oleh rakyat dan untuk dijadikan sebagai strategi untuk mendapat sokongan rakyat, buat masa ini sudah tidak berapa ‘effective’ lagi. Tektik lama ini sudah lama tidak dipakai lagi oleh ramai rakyat dan ini hanya memalukan kita sendiri kerana niat kita dapat dibaca dengan jelas oleh semua pihak. Itulah sebabnya ramai dan banyak pihak berpendapat kerajaan telah mengendalikan isu Bersih dan rally nya ini sebagai ‘counter productive’.

Tetapi kalau kita berkata sedemikian bolehkah pimpinan kita menerimanya? Jawapan mudahnya ialah TIDAK. Pimpinan kita masih menggunakan tektik usang yang sudah lama tidak diterima oleh rakyat yang kian hari kian berfikir dan memerhatikan segala ‘conduct’ pemimpin kita di hadapan rakyat. Pihak pimpinan negara selalu terperangkap dengan kesilapan mereka sendiri. Tetapi mereka masih berfikir yang mereka itu betul dan disokong pula oleh penyokong-penyokong tegar yang tidak mampu atau tidak berdaya untuk berterus terang terhadap pemimpin yang mereka sokong itu.

Akhirnya pimpinan kita mendapat sokongan yang membawa rebah. Pimpinan kita pula berpuas hati dengan lapuran yang sedap-sedap dari pihak ini. Lama-kelamaan mereka tidak sedar yang ombak tsunami sudah terlalu hampir untuk berbuat sesuatu untuk menahannya.

Pandangan seperti ini memang tidak digemari oleh penyokong-penyokong yang tidak mahu berfikir. Apabila jatuh nanti maka kita akan dipersalahkan. Mereka tidak juga bersalah.

Itulah dia keadaannya. Jika sampai waktu hendak jatuh bergelimpangan nanti terima sahaja keadaan itu…..tetapi tolong jangan salahkan pihak lain. Sesal kemudian tidak ada gunanya. Tanggunglah sendiri. Saya pun nak tengok juga keadaan mereka yang garang-garang sekarang ini. Garang kah mereka lagi apabila sampai waktunya nanti?

Kita tunggu.
Aspanaliasnet

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...