11 Julai 2011

ABHISIT LETAK JAWATAN KEPIMPINAN PARTI DEMOKKRAT,NAJIB BILA LAGI?

Abhisit meletak jawatan Demokrat kepimpinan
Published: 2011/04/07 pada 10:50 AM
Berita Online: Pilihan Raya

Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva mengumumkan peletakan jawatannya sebagai pemimpin Parti Demokrat pada pagi Isnin.Pengumuman Perdana Menteri keluar berikut kekalahan partinya dengan Parti Thai Pheu saingan dalam pilihan raya 2011 umum pada hari Ahad.

"Saya telah memutuskan untuk meletakkan jawatan kerana saya tidak dapat memimpin parti saya memenangi dalam pilihan raya itu," Encik Abhisit berkata.

Pemimpin Parti Demokrat dan keluar Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva (Gambar oleh Tawatchai Kemgumnerd)

Ahli-ahli Eksekutif Demokrat akan bermesyuarat untuk memilih pemimpin parti yang baru dalam tempoh 90 hari, mengikut undang-undang yang memerlukan, katanya.

Sebelum pilihan raya itu, Encik Abhisit berkata beliau akan meletak jawatan sebagai pemimpin Demokrat jika partinya memenangi sedikit kerusi berbanding pada pilihan raya umum yang lalu.

Keputusan pilihan raya tidak rasmi menunjukkan bahawa Demokrat memenangi 159 kerusi semalam. Pada tahun 2007, parti itu memenangi 164 kerusi.

jurucakap Demokrat Buranat Samutarak berkata Demokrat masih mempunyai keyakinan yang kukuh dalam Encik Abhisit tetapi ia tidak diketahui jika dia akan kembali sebagai pemimpin parti.

Encik Buranat berkata walaupun pilihan raya itu kecewa Parti Demokrat akan terus melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab kepada rakyat.

Di bawah peraturan-peraturan parti, sejak Encik Abhisit telah meletakkan jawatan sebagai pemimpin parti semua 18 anggota jawatankuasa eksekutif juga telah kehilangan jawatan parti masing-masing.

Encik Abhisit akan memegang jawatan pemimpin parti penjaga sehingga parti itu mengadakan Perhimpunan Agung untuk memilih seorang pemimpin baru dan jawatankuasa eksekutif dalam tempoh 90 hari. Tiada tarikh telah ditetapkan, kata jurucakap itu.

Encik Buranat berkata parti itu masih mempunyai keyakinan yang kukuh dalam kepimpinan Abhisit. Sama ada Encik Abhisit akan kembali sebagai pemimpin parti selepas perhimpunan itu belum dibincangkan.

Beliau berkata anggota parti di wilayah dikejutkan dengan berita peletakan jawatan Encik Abhisit. Walaupun mereka tahu beliau akan menunjukkan tanggungjawab, mereka tidak menjangka yang dia akan lakukan ini begitu tiba-tiba.

Bekas Gabenor Bangkok Apirak Kosayodhin, yang telah disebut-sebut sebagai pengganti mungkin untuk Encik Abhisit, enggan mengulas apabila ditanya sama ada beliau akan menerima pencalonan untuk kerja.

Encik Apirak berkata dia lebih rela meninggalkan parti untuk membuat keputusan.Encik Abhisit juga mendapat pujian daripada Parti Pheu Thai.Pheu Thai teras member Wattana Muangsuk memuji dia untuk kerja dan semangat melawan semasa kempen pilihan raya.

Encik Wattana kata Abhisit membantu menjadikan persaingan yang adil dan telus sepanjang tempoh berkempen.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...