20 November 2012

Panas ! ICAC Hong Kong Sedia Buka Semula Kes, Jika Ada Bukti Baru !




Ketua pendakwaraya awam Hong Kong hari ini menyatakan kesediaan beliau untuk membuka semula kes kontroversi yang melibatkan RM40 juta bahawa dakwaan kerajaan Malaysia adalah "derma politik" kepada Umno Sabah.

Kevin Zervos (gambar), Pengarah Pendakwaan Awam Hong Kong, memberitahu bahawa pihaknya akan memerlukan bukti baru untuk membuka semula kes itu.

Beliau berkata bahawa pejabat beliau dan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) mengalu-alukan maklumat daripada sesiapa sahaja."Berhubung dengan kes ini, ia adalah lebih perkara bidang kuasa," katanya. "Bahan yang diperolehi dari Malaysia adalah bahawa ia adalah derma politik. Jika apa-apa perkembangan terbaru yang membuktikan bahawa ini ada kes, perkara itu pasti akan disiasat secara mendalam."

Mana-mana maklumat atau keterangan tambahan perlu dibawa kepada perhatian ICAC, katanya. Merujuk kepada siasatan awal, beliau berkata wang "telah mendakwa menjadi derma politik. Kami tidak mempunyai bukti tambahan yang akan datang yang akan membolehkan kita untuk meneruskan siasatan. "

Beliau enggan mengulas apabila ditanya sama ada pihak Malaysia tidak bekerjasama dalam siasatan yang dijalankan pihaknya.Terdahulu, menerusi kiriman emel, Zervos mengesahkan bahawa dana dalam akaun bank dalam nama negara Malaysia telah disyaki telah diadakan pada pihak rasmi kerajaan Malaysia.

Beliau berkata pihak berkuasa Hong Kong menahan dana menjelang akhir tahun 2008 manakala ICAC dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan bersama.
Siasatan melihat ke dalam pelanggaran jenayah menurut Ordinan Pencegahan Rasuah Hong Kong.

"Kemudian dalam penyiasatan itu, maklumat yang dibekalkan dari Malaysia bahawa wang di bawah kekangan derma politik," Zervos katanya. "Oleh kerana tiada maklumat atau keterangan lanjut akan datang dengan sifat wang, terdapat bukti yang mencukupi pada peringkat itu untuk meneruskan kes itu lagi.

"Sehubungan itu, kekangan wang yang telah dikuat kuasa terpaksa dilepaskan akhir tahun 2011."
Ditanya jika dia akan menganggap kes ini ditutup, Zervos berkata soalan ICAC untuk menjawab.

Beliau enggan mengulas apabila ditanya jika dia fikir penyiasatan adalah mencukupi, atau jika ada apa-apa untuk menyokong tuntutan bahawa dana tersebut benar-benar derma politik.
Mengenai sama ada jawatannya mempunyai kuasa untuk memanggil untuk keterangan lanjut, Zervos menjelaskan bahawa di Hong Kong pendakwa akan membimbing pihak berkuasa penguatkuasaan tetapi tidak akan menyelia penyiasatan.

Bagaimanapun, beliau berkata beliau terbuka untuk disoal lagi, sambil menambah: "Saya percaya dalam menjadi bertanggungjawab. Itu polisi kita di Hong Kong. Apabila kita membuat keputusan tentang sesuatu perkara, kita terangkan. "

Rafizi Melawat Hong Kong

Ditanya pandangan beliau tentang rancangan lawatan pengarah strategi KEADILAN Rafizi Ramli ke Hong Kong esok, Zervos berkata: "Saya telah membuat ia sangat jelas bahawa jika ada apa-apa maklumat lanjut atau bukti yang akan membantu kami, sudah tentu pihak berkuasa di sini akan menerima dan menilai dan berurusan dengan sewajarnya. "
Rafizi hari ini berkata bahawa beliau akan bertemu dengan Jawatankuasa Tinjauan Operasi ICAC serta ahli politik Hong Kong.

Beliau akan bersama dengan Ahli Parlimen KEADILAN, William Leong (Selayang), Hee Loy Sian (Petaling Jaya Selatan) dan ADUN Chang Lih Kang (Teja) akan berlepas esok.

Maksud perjalanan mereka adalah untuk mengetahui sama ada kerajaan Malaysia menyembunyikan penyiasatan ICAC terhadap hartawan kayu balak Michael Chia, yang telah membawa RM40 juta, dan mendapatkan semula kebenaran untuk membuka kes 2008 itu.



Pada tahun 2008, laporan berita berkata Chia, seorang ahli perniagaan Sabah, ditahan di lapangan terbang di Hong Kong kerana disyaki cuba menyeludup keluar dalam bentuk matawang Dolar Singapura bernilai RM40 juta.

Dia dilaporkan memberitahu ICAC bahawa wang itu adalah milik Ketua Menteri Sabah, Musa Aman. Pada Oktober tahun ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz memberitahu Parlimen bahawa wang adalah dana politik bagi Umno Sabah.

Beliau mengumumkan bahawa kedua-dua pihak berkuasa Hong Kong dan SPRM telah menutup kes itu. Laporan berita yang dipertikaikan mengenai kes tersebut, berkata Chia tidak pernah ditangkap oleh ICAC.

Beliau juga berkata RM40 juta yang disita daripada beliau telah dihantar melalui akaun dalam talian ke dalam akaun dan tidak berada dalam milikan peniaga. Sebelum ini, ia juga didakwa bahawa siasatan ICAC itu telah digugurkan selepas tiga tahun kerana kekurangan kerjasama oleh kerajaan Malaysia.

Ia juga melaporkan bahawa fail bocor SPRM mendedahkan bahawa Peguam Negara Gani Patail mempunyai fail tertunggak pada siasatan dan enggan untuk mendakwa Musa.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...