21 November 2012

KANTOI ! 6 KRONI HUTANG RM134.64 Bilion Dijamin Oleh Kerajaan...

“Taikun” Malaysia (KRONI) Hutang RM134.84 bilion Dengan Bank Negara (BNM). YTL Paling Mewah!


RM134.84 bilion suatu angka yang cukup besar. Untung mereka. Berjaya mendapat hutang yang dijamin oleh kerajaan Malaysia untuk kepentingan dan perniagaan mereka sendiri. Menurut laporan Pengurusan Pinjaman, Pasaran Kewangan dan Aktuari dan Kawalan dan Pemantauan menunjukkan di sini terdapat krisis yang melibatkan syarikat keluarga atau kroni yang meminjam terlalu besar daripada institusi kewangan.

Mengikut sejarah dana modal, dana harta diwujudkan supaya pengagihan kewangan itu lebih telus dan teratur, tidak hanya bidang kuat kuasa Menteri Kewangan atau Perdana Menteri semata.


Senarai KRONI Yang Hutang dengan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jumlah Hutang?

YTL – Tan Sri Francis Yeoh – RM53.1 Billon.
Kumpulan Tan Sri Syed Mokhtar – RM34.3 Billon.
Kumpulan Tan Sri Ananda Krisnan – RM18.4 Billon.
Genting, Mendiang Tan Sri Lim Goh Tong- RM16.4 Billon
Kumpulan Berjaya – Vincent Tan (Sekitar RM8 bilion)
Lion Group, Tan Sri Willian Cheng- RM3.8 Billion

Sekaligus kalangan 6 orang taikun di Malaysia ini yang bukan terdiri daripada kumpulan bukan GLC (agensi kerajaan) merupakan kumpulan yang paling banyak berhutang iaitu sebanyak RM134.84 bilion atau 10 peratus dari jumlah keseluruhan pinjaman dalam sistem perbankan negara.




Hansard di Dewan Rakyat

Dan disebabkan jumlah pinjaman yang cukup besar ini mengakibatkan keseluruhan sistem perbankan negara terdedah kepada peminjam sejumlah kecil seperti anda, anda dan anda di sini. Kalau diikutkan, memang ada garis panduan Bank Negara yang mengehadkan pendedahan pinjaman kepada sebuah syarikat dan individu kerana risiko kepada negara atau kerajaan.

Itu sebablah juga, Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah menegur Menteri Kewangan bahawa pendedahan beberapa individu termasuk Tan Sri Syed Mokhtar dan Kumpulan YTL mungkin menjejaskan institusi kewangan untuk jangka masa pendek dan panjang. Ini soal pinjaman yang ada kaitan dengan bon yang dikeluarkan. 


Kerajaan terdedah dengan banyak pinjaman dalam bentuk penerbitan bon yang dibuat oleh badan korporat yang diberi pinjaman kerajaan. Ini tidak termasuk RM50 bilion yang dikeluarkan oleh DanaInfra Nasional Berhad untuk projek MRT.
Sebahagian Kepentingan YTL:-

YTL Power Services
YTL Communications (Dapat projek RM 8 BILLION di Kementerian Pelajaran Malaysia)
Electranet Private Lty
Wessex Water
PowerSeraya Limited
ERL
YTL Cement Berhad
Syarikat Pembinaan Yeoh Tiong Lay
YTL Land & Development
YTL Hotels
YTL Corporation Berhad Group
YTL SV Carbon…
Dan bukan itu sahaja senaraian portfolio yang dimilki kumpulan YTL ini

Dan pastinya Francis Yeoh berterima kasih kepada bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir kerana menganugerahkan projek mega untuk dibina loji jana kuasa bebas oleh YTL (Paka dan Pasir Gudang) yang sebenarnya memberikan pulangan pendapatan yang besar kepada mereka iaitu menyumbang sejumlah 70% pendapatan kepada Kumpulan YTL. Anda boleh saksikan sendiri 3 bahagian video di bawah ini yang disediakan oleh pihak Bloomberg mengenai perjalanan syarikat kumpulan YTL ini :





Jikalau sebelum ini, kami ada mengeluarkan laporan berita yang bertajuk Anti Monopoli : Syed Mokhtar Monopoli Keperluan Harian Rakyat Malaysia? Hutang Cecah RM35 Bilion!!di atas pelbagai projek dan perniagaan rakyat yang diberikan terus kepada Syed Mokhtar, kali ini kumpulan YTL juga tidak terlepas peluang untuk mendapat keistimewaan yang cukup baik daripada pihak kerajaan.

Yang peliknya adakah wajar satu syarikat YTL, elektrik jana kuasa YTL dapat, dan sekarang ini YTL baru memperolehi kontrak yang cukup lumayan bernilai RM8 bilion untuk Kementerian Pelajaran bagi projek 1bestari.net. Ini bagi kami satu keputusan yang cukup aneh. Pengalaman masih lagi tetapi berjaya mengalahkan pesaing lain yang cukup berpengalaman termasuklah TM, Timedotcom, Maxis dan Celcom. Jadi, mengapa YTL yang dapat pula projek tersebut. Apa yang istimewanya YTL ini?


Sumber : Sini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...