27 Mac 2015

PUTRAJAYA DIDAKWA MENIPU DALAM ISU HUDUD - MAHFUZ



Mahfuz dihalau keluar Dewan selepas desak menteri nyata pendirian hudud



Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar naik berang dengan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan memanggilnya 'bacul' kerana enggan menyatakan pendirian Putrajaya berkenaan undang-undang Islam itu. 

Datuk Mahfuz Omar dihalau keluar dari Dewan Rakyat hari ini selepas mengingkari perintah Speaker dan menghina Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berhubung isu hudud.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu naik berang dengan Jamil dan memanggilnya "bacul" kerana enggan menyatakan pendirian Putrajaya berkenaan undang-undang Islam itu.

Ketua Penerangan PAS itu diminta meninggalkan Dewan Rakyat selepas enggan duduk dan terus mendesak Jamil walaupun menteri berkenaan sudah menjelaskan tidak dapat menyatakan pendirian mengenainya kerana belum melihat rang undang-undang yang berkenaan.

"Bagaimana kerajaan mahu nyatakan pendirian, rang undang-undang yang dibawa PAS pun masih belum lihat lagi," kata Jamil, merujuk kepada rang undang-undang persendirian yang dijangka dibawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Mahfuz kemudiannya gagal mengawal perasaannya apabila Jamil mendedahkan kerajaan tidak pernah membawa usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 ke Majlis Raja-Raja untuk diluluskan.

Menurut Mahfuz, pindaan kepada akta tersebut, yang diperlukan bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan, sepatutnya dibawa kerajaan semasa mesyuarat Majlis Raja-Raja pada 11 dan 12 Mac lalu.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan sebulat suara meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (Pindaan 2015) pada 19 Mac selepas dibentangkan pada 18 Mac dan dibahaskan 4 ahli DUN (Adun) serta disokong semua Adun termasuk dari Umno.

The Malaysian Insider melaporkan, jika Majlis Raja-raja meluluskan pindaan itu, Jawatankuasa Teknikal Hudud (JTH) akan membawanya ke Kabinet sebelum seorang menteri membentangkan usul di Dewan Rakyat bagi meminda Akta 355.


Tetapi tanpa lampu hijau Majlis Raja-raja, kerajaan persekutuan kini tidak boleh membentangkan rang undang-undang itu di Parlimen bagi meminda akta itu yang ketika ini mengehadkan hukuman yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah.

Langkah Hadi, yang juga ahli Parlimen Marang, membawa bil persendirian ke Parlimen juga dikatakan kerana tidak mendapat restu daripada Majlis Raja-Raja untuk ia dilaksanakan.

Mahfuz sementara itu mendakwa Putrajaya menipu dalam isu hudud walaupun pada awalnya dikatakan menyokong undang-undang Islam tersebut.

Sebelum ini, Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata Barisan Nasional (BN) akan mengumumkan pendirian parti itu berhubung pelaksanaan hukum hudud di Kelantan selewat-lewatnya 24 Mac.

Katanya, pengumuman itu akan dibuat Perdana Menteri dan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak tetapi sehingga hari ini masih tiada pendirian rasmi dibuat selain pandangan peribadi beberapa pemimpin parti itu. ~TMI

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO/BN telah berjaya mengharu-harakan PAS khususnya dan PR amnya kerana sokongan UMNO MP PAS sendiri kena halau keluar dewan,kerana hudud PAS mursyidul jadi hilang pertimbangan,kerana hudud PAS DAP jadi sasau kerana hudud PAS presiden sendiri sudah menjadikan parti hak milik sendiri kerana sesuka hati membawa usul yang belum ketahui sokongan dan kelulusan dari dalam dewan ,fikirlah sebelum hendak membuat sesuatu dan bincanglah sesama sendiri bukannya membuat kenyataan membela dan menegakkan benag yang basah akuilah kebodohan diri sendiri sebelun orang lain membodohkan kita seperti yang dikatakan oleh menteri UMNO yang hudud PAS ialah bodoh.

Unknown berkata...

Hudud pas bodoh ! Jika pas hadi istiqamah ngna PR seperti TGNA dapat merapatkan hubungan, maka masanya kan tiba, hati mereka jadi lunak dan dapat menerima pas. Geng geng ni nampak lebih nak bagi life support system pada umno bn. Sorrylah ! pas x kan dapat dah undi dari aku dalam pru nanti.

muhammadikramzaki berkata...

cakap jangan pakai kepala lutut..mana ada orang pas xsokong hudud..hang pn kena skong hudud..hang ingt hudud n bnda main2 ka..hukum allah..sedaq diri na..menumpang bumi allah..tapi riak belagak pulak..

Unknown berkata...

berjaya penjajah jahanamkan fikiran umat.anak didik penjajahmasih berkeliaran dlm kerajaan.jab.agama dlm penjara sekarang kuncinya besar2.sumbat duit d mulut senyap belaka.padanlah allah sumbat dlm neraka dulu.

Unknown berkata...

berjaya penjajah jahanamkan fikiran umat.anak didik penjajahmasih berkeliaran dlm kerajaan.jab.agama dlm penjara sekarang kuncinya besar2.sumbat duit d mulut senyap belaka.padanlah allah sumbat dlm neraka dulu.

Tanpa Nama berkata...

UMNO BERJAYA DGN SERAMPANG 2 MATANYA IE MEMECAHBELAHKAN PAS DGN PAKATAN DAN MEMECAHBELAHKAN PEMIMPIN2 DAN PENYOKONG DLM PAS SENDIRI.

TGHH SEPATUTNYA MALU PADA PENGUNDI2 KERANA KEGELOJOHAN DAN KETIDAKPEKAAN NYA PADA PANDANGAN ORANG BAWAHAN YG MENASIHATINYA.

TGHH PATUT DI REHATKAN DAN PENTADBIRAN DIAMBIL ALIH OLEH ORANG YG LEBIH MUDA YG BERWAWASAN DAN CERGAS.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...