26 Mac 2015

JOKOWI BERAKSI SEPERTI STEVE JOBS DI JEPUN

Media Jepun Bandingkan Jokowi dengan Steve Jobs

Presiden Joko Widodo (tengah), Menteri Luar Negeri Retno Marsudi (kanan) dan Menteri Koordinator Bidang Perekonomian Sofyan Djalil bersulang saat makan siang di Tokyo, 24 Maret 2015.

Presiden Joko Widodo (tengah), Menteri Luar Negeri Retno Marsudi (kanan) dan Menteri Koordinator Bidang Ekonomi Sofyan Djalil bersulang masa makan tengah hari di Tokyo, 24 Mac 2015. (sumber: AFP Photo / Yoshikazu Tsuno)

Tokyo - Dalam lawatan ke Jepun awal minggu ini, Presiden Joko Widodo bertemu dengan 1,200 pimpinan syarikat dan membentangkan peluang pelaburan bagi mereka dengan gayanya yang khas: up close and personal.

Gaya Jokowi dalam pertemuan itu menjadi catatan sebuah artikel akhbar perniagaan terkemuka Jepun, Nikkei, yang menulis bagaimana presiden berusaha meyakinkan para pelabur Jepun dalam pelbagai projek total bernilai US $ 418 bilion (Rp 5.420 trilion).

"Widodo dengan cepat meninggalkan podium, dan menghabiskan sisa waktu pidato 20 minitnya dengan menyusuri pentas seperti (mendiang pengasas Apple) Steve Jobs, dan acapkali berhenti untuk bertindak balas kepada pengunjung dengan caranya yang halus," tulis Nikkei.

Projek-projek yang ditawarkan presiden termasuk loji kuasa total 35.000 Megawatt, kereta api cepat dan jalan tol.

Ketua Dewan Perdagangan dan Industri Jepun, Akio Mimura, memuji gaya persembahan Jokowi itu.

"Cara dia menjelaskan semuanya dengan slides dan mikrofon di tangan adalah hal yang luar biasa, untuk seorang ketua negara," kata Mimura.

Tetap Ada Standard

Nikkei juga menulis bahawa Presiden Jokowi telah banyak mendengar masukan dari para kepala eksekutif syarikat-syarikat milik Jepun di Indonesia, tentang pelbagai halangan usaha yang mereka hadapi.

Salah satunya adalah birokrasi dalam pelaburan yang boleh mengambil masa bertahun-tahun untuk menjelaskannya. Namun program "one-stop service" yang bermula Januari lalu telah sangat mengurangkan proses pelesenan, yang dulu boleh melibatkan 20 pejabat kementerian dan badan.

Dalam mesyuarat di Tokyo itu, Jokowi mengatakan dia sendiri ikut campur tangan untuk mengurusi masalah pengambilan tanah dalam projek penjanaan elektrik yang melibatkan Japan s Electric Power Development, atau sering disebut J-Power.

"Presiden menggenjot program reformasi dengan kemampuan leadership-nya yang luar biasa," kata Sadayuki Sakakibara, ketua Keidanren atau kumpulan pelobi perniagaan nombor satu di Jepun, seperti dikutip Nikkei.

Pelbagai syarikat Jepun sedang meningkatkan pelaburan mereka di Indonesia sekarang ini. Syarikat dagang Mitsui & Co., misalnya, Disember lalu mengatakan akan ikut serta dalam pembangunan dan operasi terminal kontena di Pelabuhan Tanjung Priok. Saat di Tokyo, Jokowi menyempatkan diri bertemu dengan Presiden Mitsui, Masami Iijima, dan menandatangani MoU kerjasama projek di pelabuhan-pelabuhan lain.

Namun walaupun menghendaki pelaburan dari Jepun, Jokowi tetap mengajukan standard kualiti.

"Kami tak mau lagi mengeksport bahan mentah. Kami ingin mengeksport barang jadi dan setengah jadi," kata Jokowi.

Dalam forum itu, Jokowi juga minta Indonesia dijadikan asas pengeluaran automotif untuk pasaran Asia Tenggara, Timur Tengah dan pasaran-pasaran lain, apabila bercakap dengan Hiroyuki Ishige, ketua Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (Japan External Trade Organization).

Hari berikutnya, Jokowi berkunjung ke Toyota, pengeluar kereta terbesar di dunia dan juga di Indonesia.

Para pemimpin perniagaan Jepun itu memberi tepuk tangan meriah usai persembahan Jokowi. Namun apakah benar mereka akan melakukan pelaburan seperti yang dikehendaki pemerintah Indonesia? Pepatah China berkata, meski pun tidur bersama satu katil, orang boleh mendapatkan mimpi yang berbeza.

Pada hari yang sama ketika Jokowi bertemu para pengusaha di Tokyo, Selasa (24/3), Mitsubishi Motors memulakan pembinaan kilang baru di pinggir Kuala Lumpur.

Pengeluar kereta asal Jepun itu ingin meletakkan asas kuat bagi pertumbuhan "45 tahun ke depan", kata Presiden Mitsubishi Osamu Masuko. Syarikat tersebut telah menjalankan perniagaan di Indonesia sejak 1970, namun sekarang ini tidak pernah mengeksport kereta dari sini.

Kehadiran kilang baru pada 2017 nanti akan menghasilkan kereta keluarga kecil untuk eksport dan pasaran Indonesia. Sasaran awal jualan adalah 60,000 unit di Indonesia dan 20,000 unit eksport, kata Masuko.

Penulis: Heru Andriyanto / HA

Sumber: Nikkei

2 ulasan:

nunungdi tarakan berkata...

Pengakuan tulus dari saya TKI kerja di malaysia
saya mau mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga,, serta penghargaan dan rasa kagum yang setinggi-tingginya kepada AKI DARMO,,saya sudah kerja sebagai TKI selama 3 tahun di malaysia ,,dengan gaji lebih kurang 2.7jt/bln,,tidak cukup untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari,,apalagi setiap bulan harus mengirim orangtua di jawa timur,,sudah lama saya mengetahui roomnya om ini,,juga sudah lama mendengar nama besar AKI DARMO,,tapi saya termasuk orang yang tidak terlalu percaya dengan hal ghoib,,jadi saya pikir ini pasti kerjaan orang iseng yang mau menipu..
dan kemarin saya di beri 4d singapura,,saya benar2 tidak percaya dan hampir pinsang,,angka yang di beri AKI DARMO ternyata tembus,,awalnya saya coba2 menelpon,,saya bilang saya terlantar disingapura,,tidak ada ongkos pulang,,terus beliau bantu kasih angka..mulanya saya tidak percaya,,mana mungkin angka ini keluar,,tapi dengan penuh pengharapan saya pasangi kali 120 lembar,,sisa gaji bulan juli ternyata meledak….!!!
dapat 300jt..sekali lagi terima kasih banyak AKI DARMO,,saya sudah kapok kerja jadi TKI,,rencana bulan ini mau pulang aja ke jawa timur,,buat AKI DARMO saya tidak akan lupa bantuan dan budi baik AKI..
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi
AKI DARMO di nomor: (-082-310-142-255-)
demikian kisah nyata dari saya tampah rekayasa..

BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL AKI DARMO
angka;GHOIB: singapura
angka;GHOIB: hongkong
angka;GHOIB; malaysia
angka;GHOIB; toto magnum
angka”GHOIB; laos…
angka”GHOIB; macau
angka”GHOIB; sidney
angka”GHOIB: vietnam
angka”GHOIB: korea
angka”GHOIB: brunei
angka”GHOIB: china
angka”GHOIB: thailand

elko berkata...

Mitsu mitsu mau enaknya aja loe percis kaya saudara loe si proton,jangan salahin indo y kalau suatu saat nanti nasibmu sama seperti blackberry.koang koang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...