23 September 2014

AS Berikan Bantuan Kepada Syiah Hizbullah

hizbu

AS dan Syiah Ternyata Bersatu, AS Berikan Bantuan Kepada Syiah Hizbullah

hizbuMohammed Afif, koordinator Humas Hizbullah Lubnan, dalam wawancara dengan New York Times mendedahkan kelompoknya secara tidak langsung menerima bantuan dari perisikan Amerika dalam memerangi Negara Islam (IS).

Selepas IS menakhlukan bandar Arsal Lubnan, AS telah menghantar senjata baru kepada tentera Lubnan, yang menyelaras dengan Hizbullah. Demikian juga, perisikan AS menyelaras dengan Hizbullah.

Afif mengatakan kepada surat khabar Amerika itu bahawa, "kita perlu membuka laman baru dengan media dunia, dengan orang-orang Arab dan antarabangsa," mengisyaratkan adanya legitimasi antarabangsa untuk kumpulan militia Syiah Hizbullah dengan pemimpinnya, Hassan Nasrallah.

Nasrallah baru-baru ini menyatakan kebimbangan pergerakan IS (IS), menyeru untuk bertempur hidup dan mati, dan mengatakan pertempuran dengan IS (IS) tidak kalah penting berbanding pertempuran melawan Israel, dan ia memfitnah IS, bahawa tindakan dan tujuan IS (IS) hanyalah melayani Israel. "

Ali Rizk, seorang penganalisis politik asal Lubnan yang pro Syiah Hizbullah bercakap dalam siaran di saluran berita Al-Mayadeen, dipetik oleh New York Times bahawa, "Di dalam pemberitaan yang tampil di dunia ini seolah olah AS tidak bersekutu dengan organisasi Hizbullah," Tapi apa yang terjadi adalah sesuatu yang sama sekali berbeza. "

Ia membenarkan adanya bantuan AS kepada Hizbullah, Ali Rizk mengatakan "Hizbullah tidak mewakili ancaman terhadap dunia barat. Hizbullah merupakan ancaman terhadap Israel, kerana Israel merupakan ancaman terhadap Lubnan. Tapi Hizbullah tidak akan mengancam AS dan Eropah ... "

"Sementara Hizbullah dapat manfaat dari Amerika Syarikat, di satu sisi Hizbullah bersama dengan Iran menyokong Presiden Syria Syiah Bashar Assad terhadap pemberontak Sunni. Dengan adanya potensi ancaman IS (IS), sangat mungkin AS akan bersama dengan Hizbullah untuk perangi IS (IS), "tambahnya.

Afif menyalahkan Amerika kerana dengan menyokong pemberontak Sunni Syria, yang sebabkan banyaknya persenjataan AS yang akhirnya direbut oleh militia Islam, dan ia berkata, "Binatang ini (Mujahidin Sunni) yang anda bangkitkan, seperti dalam kes masa lalu, anda hanya menjadikan mereka berbahaya bagi anda . "(JL / KH)

SUMBER

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...