16 April 2014

Langkah Reformasi 2.0 untuk buang BN, baiki institusi Malaysia


Langkah Reformasi 2.0 untuk buang BN, baiki institusi Malaysia, kata Rafizi


Pakar Strategi PKR, Rafizi Ramli bersama buku Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah? dalam temubual bersama The Malaysian Insider, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 16 April, 2014.Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli amat jelas mengenai mesej utama yang dibawa dalam kempen Reformasi 2.0 terbaru parti itu, iaitu untuk menendang keluar kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi meperbaiki institusi Malaysia.

Ahli Parlimen Pandan itu berkata, beliau berharap untuk melakukan provokasi kepada generasi muda dalam mempersoalkan kebebasan kehakiman dan salah guna undang-undang supaya mereka boleh membangunkan komitmen terhadap keadilan dan reformasi sosial.

“Mereka tidak faham, dorongan untuk menewaskan BN sebenarnya bukan mengenai kuasa. Ia mengenai membaiki institusi dan apa yang perlu sejak dari awal,” katanya kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur.

Beliau berharap seruan lantangnya itu jelas kedengaran menerusi buku terbarunya, Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim: Di Mana Integriti Mahkamah? Yang dilancarkan minggu lalu.

Rafizi berkata, buku itu tidak berniat untuk mencipta semula gerakan Reformasi pada 1988 yang wujud selepas penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kerajaan dan sabitan liwat pertama, hingga menyebabkan bekas timbalan perdana menteri itu dipenjara enam tahun.

“Generasi saya faham apa yang berlaku pada 1988 tetapi generasi lebih muda, yang kini berusia awal 20-an, tidak tahu. Apa yang mereka tahu ialah Anwar PKR dan ketua pembangkang yang ingin mengambil alih Putrajaya,” kata ahli politik berusia 37 tahun itu.

Menjelaskan mengenai bukut itu, Rafizi berkata, ia bertujuan membangkitkan kesedaran di kalangan belia, terutama Melayu berumur antara 18 hingga 25, mengenai pentingnya menyelematkan kebebasan kehakiman yang didakwanya sudah “dicekik”.

Katanya, buku itu memberi penjelasan kepada generasi muda ia bukan hanya isu harian, tetapi ia sebenarnya lebih daripada itu.

“Ia mengenai menyelamatkan institusi penting yang akan menafikan keadilan, kesaksamaan dalam cara lebih berakar umbi berbanding barang naik.

“Bila mereka faham perkara ini, komitmen mereka terhadap keadilan dan refromasi politik akan lebih kuat berbanding hanya terhadap parti politik,” katanya.

Rafizi berkata, terdapat perbezaan reaksi yang jelas susulan perbicaraan liwat pertama Anwar dengan kes terbaru di Mahkamah Rayuan.

Sabitan liwat pertama menyebabkan gelombang kejutan dan marah yang besar terhadap BN dan ia membawa fokus kepada peranan kehakiman dan integriti, katanya.

Beliau berkata, dalam perbicaraan terbaru iaitu 15 tahun kemudian, masyarakat sudah lama menerima ada kekurangan dalam proses mahkamah dan integriti kehakiman dicurigai.

“Maka, walaupun manipulasi yang berlaku sama teruk dengan perbicaraan pertama, tidak ada reaksi awam yang sebenar atau kesedaran mengenai apa yang terjadi dengan perbicaraan terkini.

“Jadi, untuk masyarakat memahami apa yang berlaku, buku itu akan memfokuskan semula mengenai kebebasan kehakiman dan bagaimana kedaulatan undang-undang disalah guna terhadap pembangkang politik,” katanya.

Anwar dipenjarakan lima tahun selepas Mahkamah Rayuan pada bulan lalu menarik semula keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Anwar daripada tuduhan liwat.

Mahkamah Rayuan mendapati Anwar bersalah meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan.

Saiful, 28, mendakwa Anwar meliwatnya pada 2008, tidak lama selepas Pilihan Raya Umum ke-12 dan bersumpah dengan Al-Quran beliau bercakap benar.

Kesannya, Anwar – yang kini sedang memfailkan rayuan terhadap keputusan itu – berdepan risiko kehilangan kerusi Parlimen Permatang Pauh dan beliau juga tidak boleh memegang sebarang jawatan dalam parti.

Mengikut Perlembagaan Persekutuan, wakil rakyat yang dilantik hilang kelayakan jika didenda melebihi RM2,000 atau penjara melebihi setahun.

Selain Anwar, pakatan pembangkang juga menuduh BN menggunakan undang-undang sedia ada untuk mengenakan pemimpin mereka.

Karpal Singh, yang meletak jawatan sebagai pengerusi DAP mungkin kehilangan kerusi Parlimen Bukit Gelugor selepas didapati bersalah atas dakwaan hasutan kerana membuat kenyataan berhubung isu penyingkiran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak oleh Sultan Perak pada Februari, 2009. Karpal didendak RM4,000.

Rafizi juga dalam bahaya kemungkinan hilang kerusi Parlimen Pandan selepas didakwa melanggar undang-undang perbankan pada 1 Ogos tahun lalu kerana mendedahkan dokumen perbankan sulit National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp).

Syarikat itu mendapat perhatian kerana terbabit dalam isu penternakan lembu bernilai RM250 juta yang ada kaitan dengan keluarga bekas Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Rafizi berdepan hukuman denda maksimum RM3 juta dan penjara sehingga tiga tahun, jika disabitkan bersalah.

Karpal dan Anwar kini memfailkan rayuan terhadap hukuman mereka.

Rafizi berkata, penghasilan semula fakta kes Anwar dalam buku setebal 80 halaman itu, ia membolehkan orang ramai memahami selepas 16 tahun, tidak banyak yang berubah.

“Itu sebabnya kami namakan ia Reformasi 2.0, kerana isu yang kami perjuangkan hari ini – kedaulatan undang-undang, integriti kehakiman, salah guna kuasa polis – adalah isu yang sama diperjuangkan pada 1998,” katanya.

Buku itu yang diterjemahkan ke bahasa Tamil, dijual pada harga RM5 sebuah di roadshow Reformasi 2.0. Ia boleh diperolehi secara online di www.kempenrakyat.com dengan harga RM10, termasuk caj pos.

Ada cadangan untuk buku itu diterjemahkan ke bahasa Inggeris dan Cina.

Sehingga kini, kira-kira 10,000 naskhah dijual. Anggaran 30,000 salinan lagi dijangka dijual pada penghujung roadshow Reformasi pada 20 April ini di Lembah Pantai.

Setakat ini, maklum balas mengenai buku itu positif, dengan ramai yang menyatakan ia ringkas, padat dan berdasarkan fakta.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


as wr wb,,,,,,!!!!!!
dl saya selalu kalah dalam bermainan TOTO SGP/HK,
barang berharga di rumah sdh saya jual semuanya, surat2/sertipikat rumah saya
masukkan di BANK BRI,
bahkan saya sdh minta bantuan para normal pt, hasilnya nihil suatu hari saya bertemu
teman yg sama seperti saya PECINTA TOGEL jg & menberitahu saya kalau MBAH DEWA
bisa menbantu saya untuk melunasi hutang2 saya dalam bermain TOTO SGP/HK,
dan saya hub MBAH DEWA no 082-315-999-679 saya diberikan petunjuk
oleh MBAH DEWA menjadi member beliu
dan di kirim ANGKA RITUAL/GOIB SUPER JITU 4D terbukti tembus/jebol 100%
saya sangat berterimah kasih atas bantuanya MBAH DEWA yg tlah membebaskan
saya dr hutang-piutang saya, dan tak lupa jg saya mengujapkan puji syukur
kepada yg MAHA KUASA atas rezki yg di berikan kepada saya terimma kasih TUHAN,,
inilah kisah nyata hidup saya apakah anda ingin mengubah
nasib anda seperti saya,,,???
hub MBAH DEWA 082-315-999-679 insyah allah anda tdk akan kecewa,
ini bukan hanya sebuah cerita
tp, bukti & faktalah yg berbica,,,,,terima kasih,,,,,,,roomnya
ANDAH KURANG YAKING KLIK AJA DISINI!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...