02 November 2013

PRK SG.LIMAU DEDAH KELEMAHAN MUKRIZ SEBAGAI MB KEDAH



Perhitungan 48 jam terakhir BN di Sungai Limau
Zulkifli Yahaya, 02 Nov 2013




Selepas 10 hari berlalu PRK Sungai Limau berlangsung, nampaknya ia tidak banyak berbeza dengan PRK di tempat lain – iaitu parti dari Pakatan Rakyat lawan Kerajaan Pusat. Andainya pengundi di Sungai Limau semuanya terdiri dari golongan tidak berparti lalu membuat keputusan berdasarkan kempen antara kedua pihak tersebut semata-mata maka calon PAS bukan setakat kalah tetapi hilang deposit.

Mana tidaknya PAS berkempen dengan kudrat parti semata-mata tetapi BN berkempen dengan kekuatan sebahagian besar kementerian yang terdapat di Putrajaya, duit dan habuan yang banyak untuk ‘merasuah’ pengundi serta kempen menggunakan semua saluran media utama dalam negara.

Di mata dunia luar, mereka merasa aneh melihat amalan demokrasi yang berat sebelah lagi hodoh itu. Namun perkara yang lebih aneh dari itu ialah, dalam keadaan BN mempunyai kelebihan kekuatan umpama langit dengan bumi, parti tua itu terpaksa berhempas pulas untuk mengalahkan PAS bahkan belum tentu mereka akan menang nanti.

BN memasuki PRK Sungai Limau dalam keadaan tempang dan parut luka memenuhi badan. Maklumlah baru lepas berkelahi dalam pemilihan Umno. Belum sempat mencari formula perdamaian, terpaksa pula membuat pemilihan calon. Ditakdirkan calon BN yang terpilih tidak mengikut kehendak majoriti ahli Umno akar umbi.

Atas sebab tersebut, PRK Sungai Limau bagi BN adalah yang terlembab dalam siri PRK yang mereka lalui di seluruh negara. Jentera BN benar-benar digerakkan hanya selepas tiga, empat hari berlangsungnya penamaan calon. Tenaga membantu dari luar Kedah hanya muncul selepas seminggu penamaan calon. Gambar calon BN melalui banting, banner dan billboard hanya muncul selepas seminggu berkempen. Berbeza dengan PAS, segala persediaan logistik bermula seawal hari kedua berkempen.

Dari segi isu, PAS lebih banyak menyerang dan sasaran utamanya ialah Menteri Besar Datuk Paduka Mukhriz Mahathir. Lima bulan sebagai Menteri Besar sudah cukup banyak kelemahan dan kegagalan yang tersenarai. Mukhriz dalam kenyataannya, mengambil sikap tidak mahu menjawab. Iyalah nak jawab apa lagi, memang betul pun semua dakwaan kegagalan anak bekas Perdana Menteri itu. 


Isu negeri turut dibantu dengan isu nasional seperti laporan Ketua Audit Negara, kenaikan harga gula, GST dan tiada insentif untuk pesawah padi dalam Bajet 2014. Termengah-mengah juga Umno menjawabnya.

Di pihak BN lantaran kehabisan modal untuk menyerang PAS, pilihan yang ada ialah membangkitkan isu-isu rasis, kalimah Allah, fitnah LGBT sehingga ramai kalangan rakyat terasa melugai dengan isu basi yang langsung tiada relevan untuk PRK Sungai Limau. Beberapa pemimpin PAS yang dipecat menggunakan pentas Umno untuk menabur fitnah. Antaranya isu tabung Memali, pun tiada mengena dengan Sungai Limau.

Jika sebelum ini Umno mengutuk PAS kerana menggunakan artis yang sudah berhijrah untuk berkempen bagi pihak PAS, kononnya ulamak sudah masuk Umno artis pula masuk PAS, tetapi kali ini mereka terpaksa menjilat gelema sendiri apabila mengundang berbondong-bondong artis untuk menjadi daya tarikan kempen. Bezanya artis yang bersama mereka datang hanya kerana bayaran lumayan semata-mata berbanding dengan artis PAS yang kini sudah berjatidiri PAS.

Saya meneliti kebanyakan kajian professional perihal kecenderungan pengundi dalam PRK Sungai Limau, selepas seminggu kempen berlangsung. Tiada satu pun yang berpihak kepada BN, dalam keadaan lebih 80 peratus pengundi sudah membuat keputusan parti mana yang hendak dipilih.

Bilik Gerakan BN yang lebih berupaya untuk membiayai kajian professional berhubung pola sokongan pengundi pun pasti menemui dapatan yang sama – BN tidak mampu mengatasi PAS. Mereka yang turun ke medan PRK demi maruah dan untuk wibawa sebuah kerajaan yang baru lima bulan mengambilalih dari Pakatan Rakyat pasti tidak akan membiarkan situasi yang tidak diingini itu berlaku.

Hanya satu pilihan yang boleh dibuat oleh BN iaitu gerakan membeli undi secara besar-besaran. Ia akan dibuat dalam tempoh 48 jam sebelum waktu pembuangan undi. Kerja ini mereka lakukan dengan jayanya di beberapa PRK. Untuk Sungai Limau, cabaran para perasuah ialah jika para pengundi yang berpotensi mengundi PAS dikepung sebaiknya. Jangan beri ruang mereka ditembusi perasuah. Jika perlu, adakan perangkap untuk tangkapan awam.

Itu saja satu-satunya cabaran besar bagi PAS. Banyakkan munajat dan pergantungan kepada Allah di saat terakhir. Jika strategi kotor BN itu berjaya di atasi, insyaAllah saya yakin PAS akan berjaya pertahan majoriti yang kira-kira serupa PRU13 lalu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...