02 Julai 2012

Panas! Skandal Scorpene disiar oleh 'The China Post' Taiwan pulak ( terjemahan)



Walaupun Kerajaan Malaysia yang diterajui UMNO/BN cuba sedaya upaya untuk menyembunyikan berita ini,Setelah beberapa negara menyiarkan scandal yang mengaitkan nama Najib ini.. kali ini ianya disiarkan oleh The China Post di Taiwan pula.

The China Post ialah ahkbar berbahasa Inggeris yang pertama di Taiwan, dalam portal on-line nya mereka telah menyiarkan kisah scandal ini yang dipetik dari AFP.

Berita diterjemah dari China Post dibawah:

Sensasi Malaysia skandal kapal selam radiasi RF


KUALA LUMPUR - Satu skandal yang mengaitkan pemimpin Malaysia, pembunuhan seorang wanita muda dan dakwaan rasuah dalam urus niaga kapal selam Perancis telah timbul semula sebagai bahaya berpotensi untuk kerajaan sebagai mesin tenun pilihan raya.

Malah oleh standard cenderung rasuah gabungan panjang Malaysia yang memerintah, yang sejak 2009 telah diketuai oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kes Scorpene adalah bahan letupan.

Ia bertumpu kepada dakwaan bahawa DCNS pembuat kapal selam Perancis yang dibayar komisen lebih daripada 114 juta euro (AS $ 142,000,000) kepada syarikat shell dikatakan yang dikaitkan dengan Abdul Razak Baginda, bekas rakan rapat Najib.

Pembangkang Malaysia mendakwa bayaran sogokan kepada pegawai tertinggi yang terlibat dalam perjanjian AS $ 1.1 bilion untuk Kuala Lumpur untuk membeli dua kapal selam Scorpene kelas serangan.

Perempuan simpanan Mongolia Abdul Razak, yang dikatakan telah meminta ganjaran untuk bekerja sebagai jurubahasa dalam perjanjian itu, telah ditembak mati dan mayatnya diletupkan dengan bahan letupan plastik di malaysia pada tahun 2006.

Tetapi urusan luar biasa tenggelam radar pada 2008 apabila mahkamah Malaysia membersihkan Abdul Razak bersubahat dengan pembunuhan itu, mencetuskan bantahan dan dakwaan pembangkang yang kes ini dilindungi .

Panggilan untuk siasatan lanjut tidak diteruskan pada masa itu.

Kini, walaupun tuduhan itu kembali dalam tajuk-tajuk utama dengan sepenuh hati selepas hakim Perancis, yang bertindak ke atas aduan oleh pembangkang-bersandar Suaram kumpulan hak Malaysia, melancarkan satu siasatan baru pada bulan April.

Sejak itu Malaysia talian media telah berkibar dengan ceramah "bukti" baru yang Suaram dan peguam yang berkata telah ditolak oleh hakim.

Mereka termasuk dakwaan bahawa kementerian pertahanan Malaysia terperingkat laporan mengenai keperluan tentera laut di negara ini telah dijual kepada Thales gergasi pertahanan Perancis, bahagian-memiliki DCNS, mungkin untuk membantu mendapatka kontrak itu, menurut peguam Suaram Yusuf Breham.

Najib adalah Menteri Pertahanan pada tahun 2002 apabila Scorpenes telah diarahkan untuk pembelian.Menteri Pertahanan semasa Malaysia, Ahmad Zahid Hamidi, memberitahu Parlimen pada hari Selasa bahawa tiada maklumat sulit telah bocor atau rasuah yang terlibat dalam urus niaga kapal selam.

Najib wajar menyaman Akhbar-Akhbar tersebut kalau benar semua ini adalah fitnah?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...