02 Julai 2012

Misteri dan badi kematian Altantuya seolah-olah menghantui kita?

Razak Baginda yang saya tahu dan hantu Altantuya bahawa Najib mesti mengebumikannya.
 
Abdul Razak Baginda, seorang tokoh kontroversi dalam kematian Mongolia penterjemah Altantuya Shaaribu, adalah pengerusi Kelab Kendo di St John Institution pada tahun 1978, manakala Naib Pengerusi adalah tidak lain daripada saya.

Baginda adalah yang paling mesra bab kembali di sekolah hari-hari. Beliau adalah menyenangkan, berbudi bahasa dan suka berkawan. Beliau mempunyai ramai kawan kerana dia adalah seorang yang disukai. Terdapat tiada di sekolah yang boleh dikatakan menjadi musuh dengan dia.

Apabila meninggalkan St John, kami berpisah dan dia tidak pernah terlintas di fikiran saya, sehingga suatu pertemuan peluang di Bangsar MPH di Jalan Telawi membawa kami pulang ke kenalan. Maka dia adalah personaliti yang biasa di kalangan rakyat Malaysia sebagai hos rancangan bual bicara.

Dalam pertemuan itu ringkas, beliau menjemput saya untuk menjadi editor penyumbang dengan penerbitan beliau ialah kira-kira bermula dari kosong. Nama penerbitan ini adalah Editor Asia. Ini adalah pertengahan 1997 dan Baginda mempunyai pejabat perniagaan di Wisma Gas Asli di Jalan Ampang, Kuala Lumpur yang sering dikunjungi oleh saya dalam proses menulis cerita untuk mereka.

Apabila pelancaran rasmi majalah tersebut telah diadakan di sebuah hotel terkemuka di bandar raya ini, ia adalah tidak lain daripada Datuk Seri Najib Tun Razak, yang adalah untuk merasmikan majlis pelancaran tersebut. Malangnya, dan atas sebab-sebab tertentu, Najib tidak muncul. Ini adalah benar-benar rangkaian budak lelaki berusia St.John 'di tempat kerja kerana Najib sendiri adalah budak lelaki berusia St John, tetapi lebih kanan untuk kami berdua, Baginda sendiri dua tahun kanan saya.

Tetapi rancangan tersebut pergi dengan Baginda meminta maaf mengenai penampilan bukan Najib dan isu sulung Editor Asia yang telah diumumkan dengan Baginda memuji "kehebatan editorial" pasukan. Ia majalah bermakna diedarkan dan diedarkan di seluruh rantau Asia.

Malangnya, pada masa yang sama sebagai satu usaha yang boleh dibanggakan, majalah dilipat tiba-tiba selepas setahun setengah penerbitan. Tiada alasan yang diberikan, tetapi semua kakitangan yang bekerja di majalah telah dibayar dius mereka sebelum perpisahan cara dengan Baginda.

Semasa di tempat kerja di Editor Asia, hampir tidak ada apa-apa yang tidak kena di pejabat. Baginda adalah kerana beliau sentiasa, seolah-olah kita berada di sekolah. Beliau adalah biasa ceria, yakin diri, tetapi kebanyakan daripada kita merasakan beliau mempunyai kepintaran perniagaan yang sangat sedikit terutamanya dari segi untuk penerbitan. Ia juga kelihatan seolah-olah dia mempunyai faedah sebenar yang sangat sedikit dalam penerbitan, meninggalkan operasi sehari-hari kepada kami.

Bayangkan cara dan cara di mana kita terkejut kecerdasan kami untuk mengetahui bahawa seorang penganalisis politik adalah dikenakan bayaran dengan pembunuhan seorang warganegara Mongolia dan bahawa ia adalah tidak lain daripada Abdul Razak Baginda.

Apakah motif mereka

Dalam kemarahan awal sekitar tangkapan dan reman seterusnya untuk tempoh 22 bulan, kami semua berharap bahawa ini adalah beberapa kekasaran yang besar dan bahawa Baginda akan terlepas hukuman gantung.


Tetapi liku ingin tahu dan lilitan semasa perbicaraan meninggalkan ramai di antara kita yang telah mengikuti prosiding yang sangat yang hairan dan kebingungan, dan apabila akhirnya dua anggota polis telah didakwa dengan pembunuhan Altantuya kita semua berasa lega pada satu tangan untuk Baginda, namun mempunyai lebih banyak soalan yang tidak dijawab pada minda kita.

Mungkin soalan yang paling jelas dan terbukti telah dikemukakan oleh Encik Karpal Singh, peguam untuk Sharibuu Setev, yang memegang sebagai peguam pemerhati bagi pihak keluarga: "Apa motif mereka?"

Ini adalah tepat soalan yang menduduki tempat tertinggi dalam minda kebanyakan rakyat? Kenapa dua anggota polis yang tidak tahu Altantuya daripada Adam untuk epal, mengapa mereka mahu pergi ke setakat lelucon dan mengikat beliau dan meniup beliau dengan bahan letupan? Mengapa di bumi?

Ini adalah dua orang lelaki yang pastinya tidak gila dan selepas itu misteri kematian Altantuya bermula kafan negara Malaysia dengan lebih banyak soalan dan lebih dan ranjau dan liku.

Ia telah masuk ke saga yang tidak pernah berakhir dengan saksi yang menghilang dan dan testimoni yang diberi menjadi versi yang hampir bertentangan dan bahkan suatu akuan berkanun dibatalkan.

Tiada penutupan sehingga kebenaran keluar

Sejak berita itu berlaku pembunuhan kejam Altantuya, rakyat Malaysia telah dicengkam oleh implikasi di antara yang luas yang telah dicipta oleh ini wanita muda Mongolia apabila hati dan minda rakyat Malaysia.

Manakala Altantuya tidak pernah menjadi sebahagian daripada senario tempatan, yang lain yang terbabit dan dikaitkan dengan pembunuhan dan skandal rasuah sekitar perolehan kapal selam Scorpene oleh kerajaan Malaysia dicatatkan orang di negara ini yang telah bermula untuk memberi rakyat Malaysia angsa lebam dan mungkin tidur.

Kematian Altantuya mula mula untuk mendapatkan mengerikan dan menyeramkan bagi kebanyakan rakyat Malaysia. Ia seolah-olah ia menghantui kita, bahawa negara ini telah menimpa kutuk oleh meninggal dunia dan misteri.

Ia bukan hanya isu bahawa masalah minda dan hati rakyat Malaysia tetapi mula meningkat sehingga barisan hadapan masyarakat antarabangsa.


Jawapan yang ada dan ia seharusnya bahawa pihak yang berkaitan dari pelbagai negara yang terlibat, Malaysia, Perancis, Mongolia dan juga Interpol bekerjasama untuk membawa penutupan sekali dan untuk semua untuk minda dan hati yang diletakkan di memudahkan semua orang.


Ia adalah masa untuk penutupan dan juga merupakan masa untuk mengebumikan hantu Altantuya dan bagi rakyat Malaysia untuk bergerak dengan kehidupan mereka. Hanya sekali dan untuk penyelesaian semua yang appeases di semua pihak dengan kepentingan terletak hak dalam kematiannya akan mengebumikan hantu Altantuya selama-lamanya. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak perlu mengambil utama dalam memastikan akan kebenarannya.

Ditulis oleh Christopher Fernandez, Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...