11 Jun 2012

Lajim nafi lompat parti, tapi kata "apa saja boleh berlaku'



Dari pagi semalam lapuran Media portal terkemuka Themalaysianinsider menggenai berapa MP BN akan keluar parti menyebabkan menjadi berita panas dalam media sosial pro PR tambahan dengan politik Sabah yang sedia panas sekarang.

Lajim Ukin, ketua perang UMNO yang berpengaruh di selatan pedalaman Sabah, dikatakan hampir "pasti" meninggalkan Umno tetapi ura-ura parti untuk menyertai Barisan Rakyat Sabah (SPF) tidak benar dan hanya sebagai khabar angin, tetapi PKR.

Maklumat dalaman dipercayai mendakwa bahawa ahli Majlis Tertinggi Umno dan Ahli Parlimen Beaufort sedang bersedia untuk keluar Jun 10 dan bahawa pemimpin de facto gabungan Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim sendiri akan terbang ke Sabah hari ini untuk menerima skor bukan sahaja Lajim tetapi juga selain dari Umno Sabah dan pemimpin United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO).

Anwar dijangka tiba di Kota Kinabalu jam 1.40 petang ini dari Kuala Lumpur.

Antara yang nama-nama yang disebut di sini dan di Beaufort serta di Labuan timbalan presiden Wilfred Bumburing (gambar atas), bekas menteri timbalan ketua ketika itu Parti Bersatu Sabah (PBS) kerajaan, Amir Kahar Datu Mustapha, bekas timbalan menteri persekutuan, Yahya Lampong, dan Ketua Pegawai Eksekutif milik kerajaan negeri, Suria Capital, Ibrahim Menudin.



Lajim nafi lompat parti, tapi kata "apa saja boleh berlaku'





11.jun 2012, Pemimpin Umno Sabah, Datuk Lajim Ukin menyangkal spekulasi pada hujung minggu lalu tentang lompat parti menyertai PKR, tetapi menegaskan 'apa saja boleh berlaku' dalam politik.

Katanya, itu hanya spekulasi yang disensasikan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Ketika ditemui pemberita di bangunan Parlimen hari ini, Lajim berkata beliau adalah seorang ahli politik kanan, tetapi menegaskan apa saja boleh berlaku dan jika pengundinya mahu beliau berbuat demikian maka "beliau akan lakukan apa yang mereka mahu beliau lakukan."


Katanya, setiap kali menyuarakan kebimbangan rakyat yang diwakilinya, beliau mungkin kedengaran seperti pembangkang, tetapi tegasnya beliau perlu buat untuk kebaikan mereka.

Malah ahli Parlimen Beaufort itu berkata, khabar angin tentang beliau lompat parti itu dicetuskan oleh mereka dalam partinya sendiri.

Sementara itu ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Ketua PKR Sabah, Ahmad Thamrin Jaini juga menganggap cakap-cakap tentang lompat parti itu semalam sebagai hanya satu spekulasi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...